Lägger av vid halvljus

Här diskuterar vi 107 modeller.
280SL,350SL,450SL,500SL

Lägger av vid halvljus

UNREAD_POSTav Eriksson » 2014-04-28, 21.11.55

Har en 280 SL -75 som plötsligt börjat (att ibland) lägga av när man slår på halvljuset. Väntar man nån minut går den att starta och det går även att slå på ljuset. Batteriet är ganska nytt och nyladdat, polerna är rena och fina.
//Micke
Eriksson
 
Inlägg: 16
Blev medlem: 2014-04-28, 20.50.18

Re: Lägger av vid halvljus

UNREAD_POSTav Kölis » 2014-04-28, 21.34.07

Låter som att någon har felkopplat om det över tändningen för att få automatiskt halvljus. Det orkar nog inte tändlåset med.
W124 300E 4-matic mörkröd med beige helskinn 1988. W211 E500 2003 Avantgarde silver/guld med benvit helskinn.
Kölis
 
Inlägg: 3009
Blev medlem: 2011-06-28, 22.01.28
Ort: Tyresö

Re: Lägger av vid halvljus

UNREAD_POSTav Eriksson » 2014-04-29, 17.32.16

Har haft bilen i 3 år och det har inte varit några problem med detta tidigare, det kom nu plötsligt utan att någon har mekat. Det är ingen halvljusautomatik.
//Micke
Eriksson
 
Inlägg: 16
Blev medlem: 2014-04-28, 20.50.18

Re: Lägger av vid halvljus

UNREAD_POSTav Kölis » 2014-04-29, 23.39.00

Mät spänningen på batteriet med avslagen motor och sedan med påslagen motor. Med avslagen ska det vara närmare 13 Volt med fulladdat batteri. Med påslagen motor straxt över 14 volt.
W124 300E 4-matic mörkröd med beige helskinn 1988. W211 E500 2003 Avantgarde silver/guld med benvit helskinn.
Kölis
 
Inlägg: 3009
Blev medlem: 2011-06-28, 22.01.28
Ort: Tyresö

Re: Lägger av vid halvljus

UNREAD_POSTav Eriksson » 2014-09-12, 19.03.46

Har kollat laddspänningen 14,6 V. Köpt nytt batteri 75 Ah. Gjort ren kopplingsplinten som sitter framför batteriet. Allt ser rent och fint ut i lamphusen/anslutningar både bak och fram.
Tidigare (innan jag bytte batteri) hände det att bilen la av när man slog på ljuset, det har inte hänt på ett tag däremot kan motorn plötsligt när man kört ett tag börja att hacka och bli kraftlös. Slår man då av ljuset går den normalt. Kan det vara nåt relä som är dåligt? I så fall sitter det vid blinkersrelät? Jag tänker att felet uppstår när tex ett relä blir varmt?
//Micke
Eriksson
 
Inlägg: 16
Blev medlem: 2014-04-28, 20.50.18

Re: Lägger av vid halvljus

UNREAD_POSTav swampmonkey » 2014-09-13, 00.51.17

Eriksson skrev:Har kollat laddspänningen 14,6 V. Köpt nytt batteri 75 Ah. Gjort ren kopplingsplinten som sitter framför batteriet. Allt ser rent och fint ut i lamphusen/anslutningar både bak och fram.
Tidigare (innan jag bytte batteri) hände det att bilen la av när man slog på ljuset, det har inte hänt på ett tag däremot kan motorn plötsligt när man kört ett tag börja att hacka och bli kraftlös. Slår man då av ljuset går den normalt. Kan det vara nåt relä som är dåligt? I så fall sitter det vid blinkersrelät? Jag tänker att felet uppstår när tex ett relä blir varmt?
//Micke


14.6 är för mycket utom i mycket korta pulser, ett batteri gasar vid olika temperaturer, men 14.6 är påtok för högt kontinuerligt, byt laddregulator (gissar att även r107 har sådana lättutbytna)
gasande batteri+gnistbildning och du har ingen bil kvar, så finns skäl att faktiskt titta på det, innan du börjar fixa med allt annat, framförallt om batteriet är nytt, ingen gratisvara direkt.

spänningsdipp över elektronik/spole låter väl halvtroligt, ett nytt välladdat batteri orkar leverera mer kräm och högre spänning och då klarade sig trots spänningsfallet någonstans på vägen, men en laddspänning på 14.6 talar emot att det vore någon skillnad på det gamla och nya..

helt utanför mitt område dock, bensinare framförallt med insprutning är inte min grej, men titta över laddspänningen :P

w115 240d, 72hp, 3.07bakaxel, 15" barock
+ lite fler
---
hobbymoderator, tar bort dubbelpostningar och flyttar emellanåt inlägg till rätt kategori.
---
www.mbturbo.com
swampmonkey
 
Inlägg: 1458
Blev medlem: 2011-08-08, 00.23.41
Ort: Göteborg-Mölndal

Re: Lägger av vid halvljus

UNREAD_POSTav Eriksson » 2014-09-13, 13.33.13

Måste korrigera uppgiften om laddspänningen 14,6 kan ha varit med det gamla batteriet. Hur som helst idag laddar den med det nya 75Ah batteriet
Kall motor: 13,93 slår jag på ljuset 13,77
Varm, ca 10 min, stabileserad tongång: 13,70 slår jag på ljuset 12,90
// Micke
Eriksson
 
Inlägg: 16
Blev medlem: 2014-04-28, 20.50.18

Re: Lägger av vid halvljus

UNREAD_POSTav swampmonkey » 2014-09-14, 00.47.39

Eriksson skrev:Måste korrigera uppgiften om laddspänningen 14,6 kan ha varit med det gamla batteriet. Hur som helst idag laddar den med det nya 75Ah batteriet
Kall motor: 13,93 slår jag på ljuset 13,77
Varm, ca 10 min, stabileserad tongång: 13,70 slår jag på ljuset 12,90
// Micke


laddspänningen ska egentligen vara oberoende av batteri, laddregulatorn sköter laddspänningen, inte batteriet. den laddspänning som är intressant är den du får med ljuset på och motorn kring olika varvtal, tomgång, 1500rpm samt 3000rpm typ, samt ljuset+kupefläkt på vid motsvarande varv, man vill kunna köra med värme och ljus på utan att döda batteriet.

ingen panik iaf den verkar ge uppåt 14volt såfort den får lite varv på motorn :) och då även orka med ljuset någorlunda. 13.8volt är det lägsta batteriet bör komma upp i, inte perfekt, men anses som "dugligt/tillsvidare" bland mitt folk.
w115 240d, 72hp, 3.07bakaxel, 15" barock
+ lite fler
---
hobbymoderator, tar bort dubbelpostningar och flyttar emellanåt inlägg till rätt kategori.
---
www.mbturbo.com
swampmonkey
 
Inlägg: 1458
Blev medlem: 2011-08-08, 00.23.41
Ort: Göteborg-Mölndal


Återvänd till R/C/W 107 SL & SLC

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster