För intresserade läsare...
Jo nu fungerar det igen. Jag plockade isär generatorn och gjorde rent allt. Behövde inte byta lager men kolen var som sagt en soppa och behövde bytas. De var på gränsen till för korta och dessutom av och till kortslutna via någon odefinierbar gegga. Kolhållaren hade på grund av detta bränts på sina ställen (dina gnistor Kölis?) men den får sitta för nu. Släpringarna var dessutom rejält slitna men där går jag på högre risk och låter dem sitta ytterligare några mil.
Avdelningen utmaningar: att återmontera rotordelen med släpringar och ett nyinfettad lager förbi de nya, rena och nu betydligt längre kolen!
Jag byggde upp en testrigg med geratorn, externa regulatorn, batteriet samt en simulerat laddningslampa och en elborr som drev generatorn. Allt gick enligt spec, lampan slocknade och spänningen över batteriet steg. Dock hade borren problem att dra runt generatorn när den väl började ladda.
Med generatorn monterad i bilen startade den utan problem

. Jag noterade att det fullt laddade batteriet gav en utspänning på 12,6 V och när generatorn gick igång vid motorvarv på 2000 rpm gick spänningen upp til 13.8 V.
Jag vill passa på att tacka för alla goda råd och data.