Kortslutning eller vad?

W 126 S-Klass 1981-1990

Kortslutning eller vad?

UNREAD_POSTav Isak » 2018-06-08, 01.54.34

Hej,
jag skrev tidigare här idag men tror inte den gick fram.
Har inte skrivit här tidigare. Har en MB 280 SE 1982 som jag tänkte koppla in en annan radio och tror jag kortslöt något.
Det som hände var att jag sökte en plusström punkt direkt från batteriet och drog ut instrumentet och kopplade ur klockanslutningen som av en anledning kom åt metallen i instrumentpanelens bakstycke så det gnistrade till. Efter det såg jag att temperaturgivaren i instrumentet visade 120 grader när nyckeln vreds till strömläge, trots att motorn var kall. Jag fann att en blå 25 amper säkring hade gått och byte den 3 gånger och varje gång gick den då jag vred nyckeln till strömläge. Finns någon kunnig här som möjligen vet vad som blev fel, tacksam för all hjälp.
Sänder även med en bild på säkringsdosan, den blå säkringen längst till vänster går sönder.
Bild
Isak

Re: Kortslutning eller vad?

UNREAD_POSTav Isak » 2018-06-17, 12.34.50

Har funderat, så projektet har legat nere en stund. Tog en kort tur med mersan igår och det visade sig att det inte bara var temperaturmätaren som inte fungerade som jag skrev här tidigare. Oljetrycksmätaren fungerade inte och bränslemätaren stod och tickade i sekundhastighet med klockan trots att startnyckeln inte var påsatt. Vred jag på halvlyset så gick bränslemätaren till halvtank och stod där sedan och tickade. Vred jag på strömen med startnyckeln så gick bränslemätaren upp i full tank och tickade inte längre. När jag drog ur strömkabeln till klockan bak instrumentet så tickade inte bränslemätaren. Inte heller hastighetsmätaren fungerade. Har dioder i instrumentet brunnit efter knistbildningen eller är det något slags huvudrelä som gått åt pipan eftersom det påverkar så många mätare i instrumentet? Bilen har bara gått 14300 mil och är i bra skick annars, så jag kan inte tänka mig att det finns någon kortslutning pga av rost eller annan dålig kontakt. Det konstiga är att 25 ampers säkringen som jag nämnde tidigare plötsligt håller, utan att jag vet varför. Problemet började efter knistbildningen bakom intrumenet jag råkade få till med klockkabeln.
Tacksam för alla ideer som går att få på detta mysterium.
Isak

UNREAD_POSTav kalle59 » 2018-06-17, 13.06.58

Jag skulle prova med att ta ur instrumentet och försiktigt dra åt alla skruvar och muttrar, det du beskriver känns nämligen lite som jord fel i instrumentet.
Jag har själv haft mystiska givarfel på ett par Mercedes och båda gånger har det berott på lösa fästpunkter i instrumentet
Medlem 2077

Mercedes Benz 240 D 3.0 1975
Audi 100 2.3 Quattro 1991
kalle59

UNREAD_POSTav Isak » 2018-06-17, 19.59.01

Jag har tagit loss instrumentet och även skruvat loss mätarna för att se om där fanns något synligt fel bland dioderna men kunde inte upptäcka något. Har även kopplat i sladdarna igen bak instrumentet och vickat i kontakterna om det kunde vara något klapp där, men ingen förändring. Kontakterna går inte att sätta fel, för där finns bara ett läge för dem. Jag tog även loss boxen (se bild) för att se om där fanns någon slags säkring som kunde ha gått, jag tänkte att det är någon slags huvudsäkring eller relä, men den var full av massa radioprylar och jag kunde inte se någon säkring och inget som såg bränt ut bland dioderna.
Det jag är fundersam på och om där finns ett samband med instrumentet och varför 25 amper säkringen ständigt gick och nu plötsligt håller. Har någonting bränts sönder efter alla säkringsbyten och längre inte belastar säkringen? På locket till säkringsdosan står översatt från engelskan "Fönsterhiss fram, höger bak, vänster passagerarsäte*, sittkudde fram, högt lågt, framåt bak. Vad jag vet så det enda som är elektriskt i stolen är uppvärmningen. Det som däremot inte fungerar är fönsterhissen vänster bak. Dörrkontakten är något fel med så den är urtagen, men den fungerade inte heller från reglaget i mitten konsolen fram innan jag tog bort kontakten.

Bild

Bild
Isak

UNREAD_POSTav Time » 2018-11-16, 22.21.32

Om det är många funktioner som är påverkade kanske det är något med jorden som har gett upp, har haft liknande mysko fel. Om jag inte minns fel är det typ kretskortsbanor som brinner av direkt vid eventuell kortis. Försök hitta jorden i instrumentet och mät till chassiet så det inte är avbrott, det kan vara en minimal spricka. Det vimlar inte av 126 men kanske det går att hitta en på skroten att jämföra med. De där dioderna går att mäta med en multimeter, mätvärdet kan variera beroende på var de går men det ska vara skillnad i mätvärde på hur du vänder kablarna.
300 DT -93
200 TE -96
SLK 230K -2003
240D -83
190E 1991
Jaguar XJ6
Time

UNREAD_POSTav Isak » 2018-11-16, 23.04.32

Tack för svar Time. Tänker du på instrumentets kretskortsbanor att de kan ha brunnit av? Det jag har provat var att dra en ny jordkabel från en punkt med flera jordkablar precis bakom instrumentet och till instrumentets jord. Det som hände var att flera mätare började leva sina egna liv, det enda som fungerade var hastighetsmätaren och klockan om jag kommer ihåg rätt. Det jag gjorde efter detta fiasko var att dra ny jordkabel direkt från batteriets jord och då fungerade samtliga instrumenten. Utan denna jordkabel fungerar det inte, kan det ha något att göra med instrumentets kretskortsbanor? Jag vill gärna finna felet för att slippa denna extra jordkabel.
Jag har ställt av bilen över vintern, men om allting pekar på fel i instrumentet så kan jag försöka åtgärda instrumentet under vintern eller finna en bättre begagnad.
Isak

Återvänd till W 126 S-Klass