Körning på däck med för låg hastighetsindex

Övrigt
Här har vi fri diskussion inom rimliga gränser.
Lämna gärna synpunkter på
forumet.
Alla förslag är välkomna

Körning på däck med för låg hastighetsindex

UNREAD_POSTav drleon » 2015-12-12, 21.50.06

Jag äger nya CLA250 4MATIC, 211 HK. Jag beställde nya vinterhjul i salongen och när jag kom för däckbyte fick bilen hjul med däck
Kumho I´ZEN KW31 225/45 R17 94R XL. Vad oroar mig är denna låg hastighetsindex ”R” (vilket betyder max hastighet 170 km/h) på bilen med 211 KM motor. Enligt Merceds rekommendationer

http://moba.i.daimler.com/baix/cars/c11 ... 15121f723a

bör bilen få däck med åtminstone index ”H”. Jag läste att det inte är tillåtet att använda däck med sämre hastighets index än tillverkare rekommenderar. Jag kör ganska ofta via Tyskland där man får köra snabbare. Men det handlar inte om att jag behöver köra över 170 km/h under vinter! Fast på sommardäck finns index "Y" & jag kör inte över 300 km/h :-)
Jag vill bara säga att jag inte känner mig säker om jag fick däck mot tillverkarens rekommendationer.
Om däck sprängs vem tar ansvar? Dessutom hur ser det ut utifrån försäkring om någonting händer i samband med däck?
Jag visste inga detaljer om hjul vid beställning och jag trodde att auktoriserade salong vet bäst. Jag helt enkelt beställde vinterhjul till min bil.
Finns det underlag att reklamera och kräva att de montera lämpliga däck, enligt Mercedes rekommendation?
Gjorde de fel eller... är dessa däck OK?
drleon
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 2015-12-12, 21.27.53

Re: Körning på däck med för låg hastighetsindex

UNREAD_POSTav Kölis » 2015-12-12, 22.05.57

Är det ett skämt eller ska man ta inlägget på allvar? Vem åker 300 km/tim med vinterhjul tex?
W124 300E 4-matic mörkröd med beige helskinn 1988. W211 E500 2003 Avantgarde silver/guld med benvit helskinn.
Kölis
 
Inlägg: 3009
Blev medlem: 2011-06-28, 22.01.28
Ort: Tyresö

Re: Körning på däck med för låg hastighetsindex

UNREAD_POSTav drleon » 2015-12-13, 01.43.16

Kölis skrev:Är det ett skämt eller ska man ta inlägget på allvar? Vem åker 300 km/tim med vinterhjul tex?


Hur förstod du min metaforiska uttrycket?
Tycker du att jag skulle vilja köra över 300, kommer det fram ur kontexten?

Jag undrar varför auktoriserad salong satte däck med index "R" mot vad som står i Mercedes rekommendationer. Jag undrar varför gjorde det det på bilen med 211 HK med sport chassis, that's the question!
drleon
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 2015-12-12, 21.27.53

Re: Körning på däck med för låg hastighetsindex

UNREAD_POSTav Kölis » 2015-12-13, 15.53.03

Varför inte fråga salongen? Dom kan ge dej ett svar på det hela, hoppas jag.
Personligen så har jag dubbdäck nu på vintern på min E500 med 306 DIN hk och begränsad till 250, innan jag tog bort den spärren. Ett tips är att dubbarna åker ur däcken vid ca 130-140 pga centrifugalkraften. Åker du dubbfritt vinterdäck, så kallat " året runt däck" som jag har på Volvon så är dom inte körbara efter 160 även om Volvon toppar en bra bit över 200. Vinterdäck och sommardäck är totalt olika i uppbyggnad i stommarna och gummiblandningarna är ännu mer olika.
W124 300E 4-matic mörkröd med beige helskinn 1988. W211 E500 2003 Avantgarde silver/guld med benvit helskinn.
Kölis
 
Inlägg: 3009
Blev medlem: 2011-06-28, 22.01.28
Ort: Tyresö

Re: Körning på däck med för låg hastighetsindex

UNREAD_POSTav drleon » 2015-12-13, 17.23.30

Kölis skrev:Varför inte fråga salongen?


Jag ska göra det, men först ville jag höra era opinion. För att få veta om jag har en chans att reklamera. That's why I'm here.

Kölis skrev:Åker du dubbfritt vinterdäck, så kallat " året runt däck" som jag har på Volvon så är dom inte körbara efter 160 även om Volvon toppar en bra bit över 200. Vinterdäck och sommardäck är totalt olika i uppbyggnad i stommarna och gummiblandningarna är ännu mer olika.


Dessa däck som jag pratar om heter: Kumho I´ZEN KW31 225/45 R17 94R XL
och de är endast vinterdäck. Inte dubbdäck.
På sommaren hade jag sommardäck med hastighetsindex "Y".

Varför tycker du tillverkare rekommenderar hastighetsindex nästa +100 km/h över fart man vanligtvis brukar köra? Det för säkerhets skull. Det finns stor marginal och man kan utnyttja bara 50% däcks uthållighet i praktiken.
Till exempel: om man kör på "Y" "bara" 150 km/h utnyttjas bara 50% däcks uthållighet.
Om jag skulle vilja köra 150 km/h på "R" utnyttjas nästan 90%.
Hoppas ni förstår vad jag menar?
drleon
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 2015-12-12, 21.27.53

Re: Körning på däck med för låg hastighetsindex

UNREAD_POSTav Kölis » 2015-12-13, 19.25.58

Du ska nog ta det här med Mercedes Benz Stuttgart, de talar alla språk, skriver dom även. De kan i sin tur ta upp din vinterdäck fråga med sin orginalleverantör av däck till din bil.
W124 300E 4-matic mörkröd med beige helskinn 1988. W211 E500 2003 Avantgarde silver/guld med benvit helskinn.
Kölis
 
Inlägg: 3009
Blev medlem: 2011-06-28, 22.01.28
Ort: Tyresö

Re: Körning på däck med för låg hastighetsindex

UNREAD_POSTav Marie » 2015-12-14, 00.10.05

drleon skrev:Varför tycker du tillverkare rekommenderar hastighetsindex nästa +100 km/h över fart man vanligtvis brukar köra? Det för säkerhets skull. Det finns stor marginal och man kan utnyttja bara 50% däcks uthållighet i praktiken.


Nix, det är inte det som det handlar om, utan om fordonsregler.

EU-reglementet föreskriver att däckens hastighetsindex skall vara minst samma som bilens toppfart. Om du sen väljer att utnyttja toppfarten är din sak. Denna regel gäller dock inte för däck som är klassade som vinterdäck, eftersom det inte finns vinterdäck med tillräckligt högt hastighetsindex för många bilar. I många länder - bl.a. Tyskland . krävs då att man vid vinterdäck antingen anbringar en tydlig lapp på instrumentbrädan med högsta tillåtna hastighet enligt däckens hastighetsindex angiven, eller ställer in en justerbar toppfartsbegränsning på motsvarande sätt.
Mercedes 400SE W140 -92

Förbrukat:
Mercedes 200TE S124 -90
Mercedes 300SEL V126 -89
Mercedes 300D Lang V123 -86
Mercedes 200 W123 -85
Mercedes 240D W123 -80
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 1496
Blev medlem: 2010-03-31, 03.00.59
Ort: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Körning på däck med för låg hastighetsindex

UNREAD_POSTav Jörgen » 2015-12-14, 12.55.47

Marie skrev:
drleon skrev:Varför tycker du tillverkare rekommenderar hastighetsindex nästa +100 km/h över fart man vanligtvis brukar köra? Det för säkerhets skull. Det finns stor marginal och man kan utnyttja bara 50% däcks uthållighet i praktiken.


Nix, det är inte det som det handlar om, utan om fordonsregler.


Hej drleon
Jag vet inte i vilken "Salong" du har köpt bilen och vilken beställning du har lagd på vinterhjul. Att ta kontakt med Stuttgart är lönlöst. Dom kommer att hänvisa till gällande marknads regler. Dessutom har du ett COC-dokument till denna bil.

Det är som Marie skriver.

När jag köpte min CLK430 (elektronisk avreglerad vid 250 km/h) blev bilen levererad med S-däck enl. COC-dokumentet, d.v.s. "W"-index och vinterdäck (utan dubb, enl. min beställning) med "H"-index.
När jag monterar mina vinterdäck ställer jag in max.-hastighet till 210 km/h, därmed kan bilen inte överskrida denna hastighet. Du har troligen samma funktion på din bil.
Läs bif. länk om godkända hjul till din bil här:
http://www.mercedes-benz.de/content/ger ... .0001.html
samt vägverkets författningssamling VVFS 2003:22.
Nu har du på fötter, innan du går till "salongen" och reklamerar.
Har du bara beställd vinterhjul, har "salongen" troligen satt på, det för dom, billigsta alternativ (R=reinforced, 170 km/h :?: :o .
Det är ju fordonsägaren som har det fulla ansvar.
Jörgen Eriksen (1227)
Teknikreferent i
Mercedes-Benz R/C 107 SL-Club
Deutschland e.V.
Jörgen
 
Inlägg: 1325
Blev medlem: 2009-11-03, 20.08.35
Ort: 382 71 Orrefors

Re: Körning på däck med för låg hastighetsindex

UNREAD_POSTav MB250SL » 2015-12-21, 09.44.11

En gång i tiden, då det anrika företaget SAAB fanns, köpte jag en 1 år begagnad SAAB av lite sportigare modell hos en auktoriserad handlare. Då jag hämtade ut bilen visade det sig att sommardäcken som satt på inte hade rätt hastighetsindex (hur jag nu kunde få för mig att kolla detta?), troligtvis hade handlaren switchat hjul med en annan beg-bil med likadana fälgar innan försäljningen. Hur som helst så påpekade jag problemet vid uthämtningen av bilen. Jag hävdade att det skulle kunna bli problem vid bilprovningen eller en poliskontroll. Vilket i sin tur ledde till att jag fick en omgång nya sommardäck med rätt hastighetsindex monterade.

Det spelar alltså inte någon större roll att Sverige har en hastighetsbegränsning till 120 km/t och att däcken därmed inte behöver klara så mycket mer. Vad händer om bilen tas på en tur ned till autobahn med avsevärt högre hastigheter -om ett däck då havererar och en olycka inträffar tror jag att det kan bli en knepig diskussion med försäkringsbolaget om det visar sig att bilen är utrustad med felaktiga däck.
R129 500SL -92, S213-kombi E220D -17)
(f.d R107 350SL -72, R129 SL320 -99, 200E-04, 200C-01, 220D-71, 250SL-67, W204 C180 -10, W212-kombi E220D -14)
Användarvisningsbild
MB250SL
 
Inlägg: 269
Blev medlem: 2010-03-14, 11.10.15


Återvänd till Fri diskussion

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron