Köpa en A-klass. Eller inte?

Övrigt
Här har vi fri diskussion inom rimliga gränser.
Lämna gärna synpunkter på
forumet.
Alla förslag är välkomna

Köpa en A-klass. Eller inte?

UNREAD_POSTav renninha » 2014-06-13, 09.33.34

Finns kanske gott om trådar i detta redan, men att jag är värdelös på att söka.
Hur som helst, detta är min situation:

Jag ska köpa en bil till min ganska bilointresserade studerande son på 22 år.
Eftersom han bor 60 mil från mig så ska det vara en bil som "bara fungerar". Och för mitt samvete ska den vara säker.

Ställt upp följande kriterier: begagnad, inte äldre än 2012, max 5000 mil, vettig utrustning, max 200000 kr, god kvalitet.

Vi spenderade en eftermiddag med att fara runt och klämma och känna lite och de modeller som sonen gillade var BMW 1-serie, MB A-klass och Volvo V40.

Modellerna i "min prisklass" är med de små motorerna i samtliga fall.
- BMW är lite favorit hos mig, men F20 är väl bara sådär kul...
- om MB har jag sagt "aldrig mer"
- Volvo har jag inte kört sedan min gamla 264 i slutet på 70-talet. Men de ser ok ut nu.

Köpte en ny E240 kombi 1998 och hade den i nästan 9 år. Och hade ALLA tänkbara problem med den. Inte minst en vansinnig massa rost. Sedan sa jag aldrig mer. Enligt säljaren så är det helt annorlunda nu. Hoppas det för A-klassen ser ganska kul ut.

Är A180 något bra? Kända problem/svagheter? Undvika eller absolut köpa?

Någon som har någon aning om de andra modellerna BMW 116/118 d/i och V40 D2/T2/T3. De är ju rätt nya men det kan finnas kända fel och varningsflaggor om dem med.

Hade varit både lättare och roligare att söka efter en mer spännande bil i samma prisklass med några år till på nacken men just nu är det ganska nytt och tråkigt som gäller. Vill han ha mer krut får han byta bil när han slutar plugga och börjar jobba.
All feedback mottages tacksamt...
renninha

Re: Köpa en A-klass. Eller inte?

UNREAD_POSTav Kölis » 2014-06-13, 18.35.57

Du ska få ett ärligt tips av mej då jag förstår att du vill ha en bra och bekymmersfri bil, A Mercan är det inte. Jag jobbar med bilar hela dagarna och är en stor Mercedes Benz entusiast men de bilarna är inte felfria, idefinitivt inte Volvo heller.
Toyota Prius eller en Lexus är nog det bästa. Jag har kunder som har bägge sorterna och den absolut bästa kvaliteten jag träffat på under mina snart 50 år med bilar är Toyota Prius. Har ett Taxi bolag som kund som har tre stycken som har gått ca 60.000 mil var. Ytterst få reparationer, enbart service och underhåll.
Visst, ingen kul bil men det är du ju inte heller ute efter. Ska jag välja en kul bil så blir det onekligen en MB, ska jag välja en driftsäker och bekymmersfri bil blir det en Prius. Man kanske inte tycker det är så jävla roligt att åka lite längre men det är bekymmersfritt och mycket billigt.
W124 300E 4-matic mörkröd med beige helskinn 1988. W211 E500 2003 Avantgarde silver/guld med benvit helskinn.
Kölis

UNREAD_POSTav renninha » 2014-06-13, 22.42.07

Tack för ditt svar.
Vi var inne hos Toyota-ÅF en sväng men det var inte någon där som var intresserad av att prata med oss så vi gick igen...
Är lite (mer än lite) tveksam till batterierna på Prius och den Lexus (CT200h) som ryms inom budget.
Men jag tar till mig goda råd och vi får ge dem en chans till.
renninha

UNREAD_POSTav Kölis » 2014-06-14, 07.39.05

På tre Prius och ca 180.000 mil och åtta år gamla så är batterierna orörda. Det är bara "wake up" batteriet som är bytt en gång i samtliga. Det är ett litet vanligt batteri som sitter i bakluckan på höger sida och det är det batteriet som aktiverar bilens öppning mm.Men det är ju taxi bilar med massor av extra utrustning.
W124 300E 4-matic mörkröd med beige helskinn 1988. W211 E500 2003 Avantgarde silver/guld med benvit helskinn.
Kölis

UNREAD_POSTav renninha » 2014-06-14, 10.00.05

Imponerande. Tänkte nog att de skulle klara milen men att åren skulle ta dem.
Har läst på lite nu men jag tror inte att batteribil är rätt för grabben.
Även om han inte håller koll på bilar och bilmarknad så gillar han att köra bil. Han har tävlat i motocross sedan han var liten och vill nog gärna köra och inte åka. Helst skulle han vilja ha en Mustang av första generationen. Men det får han inte...
Problemet är att jag inte heller har koll på vad som är aktuellt. Jag kör själv en 14 år gammal bil och vet inte mycket om de modeller som är aktuella nu. Bara det lilla jag läser i dagstidningens motorbilaga och vad som står i "Alla bilar 201x".
Så jag vill att bilen ska bygga på en ny, säker, platta som fått många stjärnor i senaste EurpNCAPen och inte ha en känd problembild (kamkedjestrul, elektronik osv - rost är lite tidigt att veta på nyare modeller). Franska, italienska, spanska, amerikanska, östeuropeiska och engelska bilar går bort. Och ingen Opel eller Ford.
Japanerna har jag inte alls någon koll på (såg Subaru som ett alternativ, men den gillade han inte).
Golf 7 finns nog inte som begagnad än. Audi A3 bygger väl på gamla Golf?
Så då blev MB A, BMW 1 och Volvo V40 kvar. Det kan finnas någon Toyota eller kanske Mazda 3 som kan vara intressanta.
Men du tror inte på MB A-klass som problemfri? Annars gillade både han och jag den nya designen, fast han har inte provkört den än.
renninha

Återvänd till Fri diskussion