av Uky » 2023-12-07, 18.08.22
När W211 kom visade det sig att produkten var "ofärdig" i fråga om tillförlitlighet, rostskydd, kvalitet etc. osv. En värdig representant för det havererade samarbetet mellan Daimler och Chrysler.
Missnöjet var stort. Bristerna uppenbara och E-klassen som alltid varit Mecedes kassako tappade 46% av försäljningen i Tyskland. Det gick så lång att Taxichaffisar demonstrerade utanför koncernhögkvarteret i Stuttgart.
Så Mercedes stoppade andra utvecklingar för att "rädda" W211. Det finns en brytpunkt före/efter faceliften 2006 där de senare modellerna fixats till, tydligen ganska ordentligt. Baserat på att detta är en tidig modell skulle jag vara försiktig. De senare fick betydligt bättre betyg vid besiktningar och kundundersökningar.
Motorn, M113 är en stabil och bra konstruktion. Får den sina servicar är den skottsäker. En sådan satt i min CL500 och förutom 16 tändstift (dyra som f-n) var det aldrig några problem med den. Bered Dig på en bränsleförbrukning minimun runt litern/mil. Kör man med ägg mellan sko och gaspedal når man 0.9 liter milen...
Några kommentarer har jag läst om det lämpliga att riva motorn någonstans runt 25.000 mil för att kolla kamkedjornas glidskenor som kan bli sköra med åldern. Annars har jag inte hört något negativt om M113.
I tyskland kallas AMG för "Adiö Mein Geld". Dessa bilar kostar flis att underhålla, och reparera. Dyra prylar överallt.
Valet är Ditt.
C238 AMG