Kallstartventil

Här diskuterar vi 107 modeller.
280SL,350SL,450SL,500SL

Kallstartventil

UNREAD_POSTav Karl-Axel Sjöberg » 2013-08-06, 07.59.55

Läste att någon hade problem med kallstart-ventilen som läckte.
Behöver man den om man bara använder bilen sommartid och skulle det vara en kall morgon kan man inte pumpa på gasen innan man startar för att få lite mera bensin?
Om det är så att man kan vara utan den, går det att ta bort den?
Karl-Axel Sjöberg
 
Inlägg: 73
Blev medlem: 2013-03-14, 12.51.00

Re: Kallstartventil

UNREAD_POSTav Kölis » 2013-08-06, 14.53.00

Du behöver den även sommartid för att ge ett extra bränsletillskott för att motorn ska starta. Det hjälper inte med att pumpa med gasen då det inte finns någon acc pump när det är insprutning som det gör när det är förgasare.
W124 300E 4-matic mörkröd med beige helskinn 1988. W211 E500 2003 Avantgarde silver/guld med benvit helskinn.
Kölis
 
Inlägg: 3009
Blev medlem: 2011-06-28, 22.01.28
Ort: Tyresö

Re: Kallstartventil

UNREAD_POSTav Stranna » 2013-08-06, 15.34.50

Nja, i princip behöver du bara kallstartventilen då det är riktigt kallt. Varmkörning hanteras av varmkörningsregulatorn (styrtrycksventilen) och tillsatsluftsliden.

Tillsatsluftsliden. ("automatchoke")
Tillsatsluftslidens uppgift är att tillsammans med styrtryckventilen, i samband med kallstart, kompensera friktionsförluster och kondensationsförluster i insugningsrör och förbränningsrum, så att önskat tomgångsvarvtal erhålls. Sliden är inkopplad i en by-passkanal förbi luftspjället. Den luft som passerar tillsatsluftsliden har också passerat luftmängdmätaren, varvid en mot luftmängden svarande bränslemängd erhålls. Den styrs av en bimetallfjäder som öppnar sliden helt när motorn är kall. När motorn startas, kopplas en elektrisk värmeslinga in och värmer upp bimetallfjädern, vilket medför att sliden successivt stängs. Vid start av varm motor påverkas bimetallfjädern av motorns temperatur, så att sliden ej öppnas.

Styrstryckventil. ("mera soppa vid varmkörning")
När motorn är varm håller styrtrycksventilen ett konstant styrtryck vid styrkolvens översida. När motorn är kall och kräver en fetare bränsleluftblandning sänks styrtrycket, vilket medför att styrkolven i bränslemängdmätaren kan lyftas högre och på så vis släppa fram mer bränsle till insprutningsventilerna. Styrtryckventilen består av en membranventil som påverkas av en tryckfjäder. Denna fjäder påverkas i sin tur av en elslinga som styrs av bränslepumprelät.

http://www.stahlmotor.se/Teknik/Bransle/Bosch_K-jetronic.pdf
Senast redigerad av Stranna 2013-08-06, 15.58.01, redigerad totalt 5 gånger.
280SL, 1983, blå
Användarvisningsbild
Stranna
 
Inlägg: 427
Blev medlem: 2012-12-29, 17.05.28
Ort: Trollhättan

Re: Kallstartventil

UNREAD_POSTav celberg » 2013-08-06, 15.42.29

Är det lika på D-jet och K-jet?
Björn Råsberg (4397)
Regionansvarig Region Syd
Mercedes Benz Klubben Sverige

Kolla sista halvan av videon (om du inte gillar musiken, vill säga).
https://www.youtube.com/watch?v=sqpyn93XtyY

R107 1973 (350SL)
W116 1975 (350SE)
R129 1996 (SL500)
Användarvisningsbild
celberg
 
Inlägg: 676
Blev medlem: 2012-08-18, 20.30.50
Ort: Lund

Re: Kallstartventil

UNREAD_POSTav Stranna » 2013-08-06, 15.50.11

celberg skrev:Är det lika på D-jet och K-jet?


D-jet har ju en analog styrelektronik, så det systemet skiljer ju en hel del från K-jet, som vi pratar om här och som ju är rent mekaniskt/hydrauliskt.
280SL, 1983, blå
Användarvisningsbild
Stranna
 
Inlägg: 427
Blev medlem: 2012-12-29, 17.05.28
Ort: Trollhättan

Re: Kallstartventil

UNREAD_POSTav Karl-Axel Sjöberg » 2013-08-07, 20.54.30

Tack för alla svar som ger mig lärdom om insprutning och så vill jag tacka Jörgen för alla information Du skickat mig.
Karl-Axel Sjöberg
 
Inlägg: 73
Blev medlem: 2013-03-14, 12.51.00

Re: Kallstartventil

UNREAD_POSTav fullboost67 » 2013-09-05, 14.44.06

det är så här att på D jet kan du pumpa in soppa vid gaspådrag med tändningen på och motorn avstängd jojomensan

För systemet har ingen riktig acc pump funktion likt som linjär styrning utan endast en tillfällig förlängning av insprutningstiden 1.5ms vid varje del grad på gas spjällhus kontakten den fungerar så att vid 2 grader tror jag

så den har ett segment som ett gäng släpor glider över som streck segment då varje segment passeras förlängs insprutnings tiderna med 1.5 ms alltid oavsett last och varv.

ihop med ECU funktion motorns undertryck *mapsensor värden * påverkas det i sin helhet

så när tändningen är på
och man öppnar spjället så klickar det vid varannan grad som det öppnas och det är direkt till spridarna som det styrs och är det soppa i rejlen så kommer den in i motorn när man öppnar gas spjället så visst kan man **pumpa* i gång en D jet motor ..och dem klicken man hör är varje gång spridarna öppnas ...kolla det vid tändning på med stilla stående motor så hörs det rätt klart när man ger på gas ett klickande ljud

det är spridarna som öppnas... så visst kan man **pumpa* i gång en D jet motor ...
fullboost67
 
Inlägg: 307
Blev medlem: 2012-04-05, 02.17.18


Återvänd till R/C/W 107 SL & SLC

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster