Jordfel, antar jag

W 116 S-Klass 1972-1980

Jordfel, antar jag

UNREAD_POSTav Svento » 2017-12-25, 00.08.08

Jag har haft diverse problem som mer eller mindre anknyter till det elektriska.

När jag härom veckan köpte bilen var vinnrute-spolare, tändar-uttag, kupé-belysning ur funktion. Eftersom jag ofta glömt lysena på, så har jag behövt start-hjälp flera gånger. En anmärkningsvärd grej har då varit att inte minsta gnista uppstått. Alltså oavsett batteriets status... elektricitet mot metall - det borde gnistra och spraka. Instrument-belysningen slockna efter några dar, sen dog fläkten med.

Nu härom dan gick det alltså inte alls att starta. Varnings-blinkarn och P-ljuse fungera inte heller.

Bytte samtliga säkringar. Koppla på ett helt nytt batteri. Klocka, kupé-belysning, varnings-blinkare, P-ljus kom till liv. Dock ingen fläkt, vinnrute-spolare eller instrument-belysning. Och ingen startmotor. Inte minsta reaktion.

-

Jag utgår från att det måste vara nåt med jordingen. Alltså det där att man kan hålla en strömförande klämma mot plus-polen utan att det ens sprakar.

Så vad är nästa steg nu? Jag måste verkligen få igång den SNABBT. Typ redan i fredas.
Svento
 
Inlägg: 19
Blev medlem: 2017-12-11, 01.13.03

Re: Jordfel, antar jag

UNREAD_POSTav Svento » 2017-12-26, 01.57.00

Är det ingen som känner igen nåt av det här? Inget av det som är modell-typiskt?

Jag vet inget alls om elektronik, men när jag sökt av nätet, så får jag intrycket att systemet är kopplat enligt nåt slags hierarkisk logik, som att det ska prioritera det mest basala. Typ halvljus, startmotor, kupé-fläkt, instrument-belysning och sånt. Men nu är det just såna grejer som inte fungerar. Till viss del begripligt ändå, eftersom motorer suger mer energi - men instrumentpanelens ljus kan ju knappast vara mer krävande än exempelvis kupé-belysningen.
-

Kan nämna lite annat som troligen är ovidkommande, men kanske ändå inte. När jag har sökt runt så har jag ändå tyckt mig se indikationer på att nån gemensam bakomliggande orsak kan finnas.

Kylarvattnet har en ovana att ta slut lite för fort. Det annonseras ut på ett tydligt sätt genom att motorn kokar på lägre hastigheter, d v s med mindre luftkylning, och då sjunker även oljetrycket. Ingen vit-rök, dock, och kylarvattnet verkar inte vara oljigt.

Så tjuv-stannar ju gärna på lägre varv då. Vet inte om det ska antas vara relaterat till elektricitet eller gasblandning.

Nånstans läste jag att sånt ofta hänger ihop med att pumpen är dålig, snarare än att topplocks-packningen är sliten.
Svento
 
Inlägg: 19
Blev medlem: 2017-12-11, 01.13.03

Re: Jordfel, antar jag

UNREAD_POSTav kalle59 » 2017-12-26, 18.53.28

Hej
Jordfel är nog absolut en möjlig orsak så kolla statusen på din jordfläta mellan drivlina och chassi.
Kablarna från batteriet, är dom i gott skick, kolla särskilt jordpunkten.

Du skrev att du bytt samtliga säkringar och att då vissa komponenter börjat fungera igen, är du säker på att alla säkringar är som dom ska och att dess anslutningar är riktigt ok?

Sen det här med vattnet.
Det bör du nog hitta orsaken till snarast innan det blir dyrt.
Om du har läckage så är det inte sällan så att det börjar läcka när motorn är kall dvs man ser inget så länge motorn går och är varm, lägg något under motorn efter att du kört.

Har du larm på bilen, ibland kan gamla sådana strula genom att dels dra ström och spöka med startspärrar.
Slutligen är frågan, är det en S eller SE du har?
//Kalle
Medlem 2077

Mercedes Benz 240 D 3.0 1975
Audi 100 2.3 Quattro 1991
kalle59
 
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-09-27, 20.29.50

Re: Jordfel, antar jag

UNREAD_POSTav Svento » 2017-12-28, 16.19.20

S.

Pröva att söka alternativa jord-punkter med en start-kabel från batteriets minus. Ingen reaktion från start-motorn. Så det är uppenbarligen inte den kabeln som är problemet.

Larm har jag inte. Vilken säkringar finns start-motorn på? Har inte hittat några uppgifter om det.

Vad exakt menas med drivlina?
Svento
 
Inlägg: 19
Blev medlem: 2017-12-11, 01.13.03

Re: Jordfel, antar jag

UNREAD_POSTav kalle59 » 2017-12-28, 17.49.25

Startmotorn ligger nog inte över någon säkring.
Drivlinan är motor och vxl låda, var inte helt säker på var din jordfläta sitter som går till chassi, därför skrev jag drivlina
Ok inget larm alltså men då lägger vi till tändningslås som möjlig felkälla
Medlem 2077

Mercedes Benz 240 D 3.0 1975
Audi 100 2.3 Quattro 1991
kalle59
 
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-09-27, 20.29.50

Re: Jordfel, antar jag

UNREAD_POSTav Svento » 2017-12-28, 21.03.47

Skaffa ny nyckel idag. Den gjorde i vart fall inte nån skillnad.

Men i vilket fall lutar det nog mest åt att försöka få hit nån bärgare som kan frakta den till demontering. Dom två gångna dagarna har jag hållit på och letat verkstäder här omkring. Typ sju ställen kontakta jag - inte ETT ENDA svar...! Och jag tror inte att jag kan fixa det här själv.

Men det var kul ett tag! Ändå. Tror jag. Hann väl egentligen inte känna efter så mycket, ärligt talat. .
Svento
 
Inlägg: 19
Blev medlem: 2017-12-11, 01.13.03

Re: Jordfel, antar jag

UNREAD_POSTav kalle59 » 2017-12-28, 21.31.08

Inte ge upp nu!
Är det en automat?
Det kan vara fel på kontakten som känner av om växelväljaren står i P läge som strular.
Prova att växla (om det nu är en automat) medan du vrider på startnyckeln.
Ingen verkstad som hör av sig låter ju märkligt, var bor du?
Medlem 2077

Mercedes Benz 240 D 3.0 1975
Audi 100 2.3 Quattro 1991
kalle59
 
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-09-27, 20.29.50

Re: Jordfel, antar jag

UNREAD_POSTav Svento » 2017-12-29, 03.34.43

Norrköping.

Satt och trixa en bra stund med växeln och hetsa på med nyckeln samtidigt, men det hände inge.
Svento
 
Inlägg: 19
Blev medlem: 2017-12-11, 01.13.03

Re: Jordfel, antar jag

UNREAD_POSTav kalle59 » 2017-12-29, 07.30.42

Trevligt, själv är jag Åbybo
Då antar jag att det var dig jag läste om nånstans som stack iväg en bit och spontant hämtade dig en Benz.
Jag såg en grön 280SE här ute för ett tag sen, är det den?
/Kalle
Medlem 2077

Mercedes Benz 240 D 3.0 1975
Audi 100 2.3 Quattro 1991
kalle59
 
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-09-27, 20.29.50

Re: Jordfel, antar jag

UNREAD_POSTav Kölis » 2017-12-29, 09.27.59

Du har ju Mårten Borgny i Kisa, gammal rutinerad MB mekaniker.
W124 300E 4-matic mörkröd med beige helskinn 1988. W211 E500 2003 Avantgarde silver/guld med benvit helskinn.
Kölis
 
Inlägg: 3009
Blev medlem: 2011-06-28, 22.01.28
Ort: Tyresö

Re: Jordfel, antar jag

UNREAD_POSTav Svento » 2017-12-29, 12.08.51

kalle59 skrev:Trevligt, själv är jag Åbybo
Då antar jag att det var dig jag läste om nånstans som stack iväg en bit och spontant hämtade dig en Benz.
Jag såg en grön 280SE här ute för ett tag sen, är det den?
/Kalle


S, kort och gott S är det.

Ljusgrå. Fast svart då...

Lackerades om 2006. Ståndsmässigt diktators-svart, men är fortfarande registrerad som ljusgrå.

Jo jag drog iväg förhållandevis spontant till Örnsköldsvik.

Det är mest omedelbara grannskapet som sett den, eftersom jag typ inte fick köra med den innan den gav upp andan.

Finns det folk i trakten som har typ basala kunskaper och färdigheter? Som sagt får jag inte svar från några verkstäder. Och jag kan inte färdas långt. Kan inte färdas alls. Eftersom den ju inte rör sig ur fläcken.
Svento
 
Inlägg: 19
Blev medlem: 2017-12-11, 01.13.03

Re: Jordfel, antar jag

UNREAD_POSTav Marie » 2017-12-30, 04.13.15

Mellan jul och nyår är väl kanske inte det optimala tillfället att leta verkstäder, om man säger så...
Mercedes 400SE W140 -92

Förbrukat:
Mercedes 200TE S124 -90
Mercedes 300SEL V126 -89
Mercedes 300D Lang V123 -86
Mercedes 200 W123 -85
Mercedes 240D W123 -80
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 1496
Blev medlem: 2010-03-31, 03.00.59
Ort: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Jordfel, antar jag

UNREAD_POSTav AmeliaW109 » 2017-12-30, 19.08.25

Det borde finnas någon medlem i närheten som kan komma och hälsa på dej med voltmeter och lite sladdar, kanske även elschema på W116.

Som du beskriver felet så kan det vara precis som kalle59 skriver, att tändningslåset är trasigt. Alltså den elektriska delen av tändningslåset. Om inte så bör det vara något annat enkelt fel i elsystemet *eller* så har någon tidigare ägare byggt om och klantat till det i elsystemet... Sånt händer tyvärr även på fina S-Klasse.

Jag skulle själv gärna kommit och hälsat på dej o undersökt bilen om jag bara bodde lite närmare.
MBKS #3859, medlem här sedan 2015 men MB-entusiast sedan 1980-talet
W109 1968 Amelia (300SEL 6.3, Doktorns, Bronze Braun ??' mil)
W123 1982 Leo (240D, Bondens, Agavegrün 65' mil)
V126 1988 Stora Blå (560SEL, Skogsägarns, Dunkelblau 48' mil)
S124 1991 Eureka (300TE 4MATIC, Alpinistens, Almandinrot 30' mil)
S124 1996 Doris (E280T, Advokatens, Blauschwartz 42' mil)

Avyttrade MB:
S210 2001 Gröngölingen (E240T, rostig och opålitlig)
W124 1986 Grisbilen (300E, sliten Tysklandsimport)
Användarvisningsbild
AmeliaW109
 
Inlägg: 828
Blev medlem: 2015-11-05, 22.57.17
Ort: Ljusdal

Re: Jordfel, antar jag

UNREAD_POSTav Svento » 2018-01-15, 21.07.02

Fick startmotorn lagad efter att ha varit utan bil två vecker. 4000 SEK. Efter det starta den, men fortfarande med stor möda och mycke gas. Detta varvande tidiga morgnar kommer nu eventuellt att få mig vräkt från lägenheten. Bytte tändstift - ingen alls skillnad.

-

Så på väg hem från Katrineholm härom kvällen, så slumra jag visst till lite. Fick med mig 50 m mitt-räcke innan jag helt lyckades stanna. 'Singel-olycka Väg 55 sydgående riktning, strax norr om Åby. Inga kropps-skader'
Så rapporterade jag till Falck innan jag gick ut och informera bakom-varande trafikanter i kön.

På eget initiativ ringde jag dessutom snuten och gav dom en detaljerad redogörelse för det inträffade. Därav följde att jag efter utandnings-provet och uppvisandet av giltigt förar-bevis blev inplockad för tox och förhör. Eftersom jag var torr i mun, så antogs jag vara under stark påverkan av narkotiskt preparat

Bisarrt nog visa pisse positivt på BUPRENORFIN!! Kemisk opiat alltså, används som substitutions-preparat vid exempelvis heroin-abstinens. Men det är tydligen inte alls ovanligt att det visar positivt på just buprenorfin, men att den vidare analysen i Linköping dementerar första provet med multi-sticka.

Efter det, förhör nere på snut-station. Misstänkt för vårdslöshet i trafik. Sitta och sova så där...

-

Ja... Bilen total-förstörd hur som helst. Vänster fram-hjul är liksom invikt. Ser märkligt ut, då allt därifrån och bakåt ser helt normalt ut. Blir en del att ta tag i under morgondagen.
Svento
 
Inlägg: 19
Blev medlem: 2017-12-11, 01.13.03


Återvänd till W 116 S-Klass

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron