Höjning med knappen av bilen har egentligen inget med resten av hydrauliken att göra, det är en helt separat funktion, extremt simpelt, tråkigt nog går funktionen genom samma hydraulventil som allt annat, DETTA gör det besvärligt.
För att kunna felsöka den måste man veta hur den gör för att höja bilen. Både fram och bak på höger sida finns en höjdregleringsventil, denna har till uppgift att via krängningshämmare justera höjden på bilen efter hur mycket last den har. Det sitter helt enkelt ett stag mellan krängningshämmaren och höjdregleringsventilen. Staget kan som på min (USA modell) bara vara ett manuellt justerbart stag = ingen knapp för höjdreglering, eller så kan staget bestå av en liten hydraulcylinder och man kan då justera höjden på bilen med knappen.
När man trycker på knappen aktiveras hydraulcylindern och staget blir längre, bilen luras att tro att den blev tungt lastad och kompenserar detta genom att höja fjädringen.
Vad kan då vara fel?
-Endera elektriskt, m a o ventilen får ingen signal att aktivera hydraulcylindern
-Hydrauliskt, hydraulcylindern funkar inte, dåliga packningar eller, slangarna som går till denna är extremt tunna, när gassfärerna gått sönder får man skräp i systemet, jag silar alltid oljan genom kaffefilter
Så här brukar det se ut när jag pysslar med det:
http://longway.to/mbsl60072/category/ad ... uspension/Och nej, ADS-I är inte speciellt dyrt att underhålla, det behövs inget underhåll, problemet är att dessa bilar är nu gamla och det är dags att byta gassfärer och tätningar.