Hur limma ny dampmatta under huven?

Här diskuterar vi 107 modeller.
280SL,350SL,450SL,500SL

Hur limma ny dampmatta under huven?

UNREAD_POSTav Stranna » 2016-03-10, 09.04.27

Söker tips på hur man på ett smart sätt limmar ny främre och bakre dämpmatta med spraylim, utan att lossa huven.

Om man ändå skall lossa huven: Hur bör man märka den för att underlätta återmontering?

Bild
280SL, 1983, blå
Användarvisningsbild
Stranna

Re: Hur limma ny dampmatta under huven?

UNREAD_POSTav Jörgen » 2016-03-10, 12.03.29

Hej Lars
Jag har bytt den bakre lille dämpmattan och därtill använde jag spraylim (rekommendation från min MB-handlare i Tyskland) och det har fungerat bra.
Hur det är med den stora mattan i motorutrymmet, vet jag ej (värmepåverkning?). Här skulle jag kanske använda Spezial-Kleber A 000 989 92 71 (burk med pensel på 340 gr.)
Ta bort huven som sitter med 4 skruv. Du skall skruva ur bulten, - ej vrida på muttern, men håll fast den med fingrena, då den är rifflad på insidan. Här rek. hjälp av 1 person.
Vänd på huven och lägga den på ett passande underlag. Nu börjar arbetet med att ta bort gamla limrester (Nitroförtunning). Sedan kontrollerar du passformen på dämpningsmattorna, innan du limmar. Limmet är ej justerbart (det hugger direkt) och tänk på hålen till vindrutespolarmunstycken.
När allt är rent och snyggt kan du påföra limmet och klistra fast mattorna.
Om det är första gång huven tas bort efter fabrikslackeringen, finns markeringen kvar, då bilen blev lackerad med monterad huv, och då ger läget sig själv. I annat fall får du märka upp läget med fruns nagellack.
Innan montering bör du lägga ett skydd på skärmen uppe vid gångjärnen, då det inte finns mer än 1-2mm avstånd mellan huv och skärm. Härtill behövs åter 1 person till hjälp.
I med skruvarna och testa passformen och låsningen. Då var det klart.
Är något oklart får du ringa.
Jörgen Eriksen (1227)
Teknikreferent i
Mercedes-Benz R/C 107 SL-Club
Deutschland e.V.
Jörgen

UNREAD_POSTav Stranna » 2016-03-10, 15.44.50

Tack återigen Jörgen.

Nu har jag arbetsbeskrivningen och materialet, så nu återstår bara själva jobbet...

/Lars
280SL, 1983, blå
Användarvisningsbild
Stranna

UNREAD_POSTav LseKennet » 2016-03-11, 18.30.34

Jag har nyss satt dit en ny matta under huven. Jag tog inte bort huven utan gjorde en skiva av tunn plywood som mothåll med en bräda som stöd från motorn. Lite trixigt att sätta dit mattan eftersom limmet hugger direkt. Vi var 4 pers och torrtränade flera gånger först. Det blev riktigt bra till slut.
280 SLC, 560 SEC
LseKennet

UNREAD_POSTav GustavMikael » 2016-10-29, 20.58.43

Hej, har bytt både främre o bakre huvmatta på min R107 88 utan att ta bort huven. Ta noggrant bort den gamla mattan, torka med fettfri förtunning (ej aceton), lite lim kvar gör inte så mycket. Torr-öva med ny matta, märk ut mitten på huven både uppe o nere. Se till att ni är i alla fall tre personer, skydda skärmar och täck motor etc. En på var sida som håller mattan, en som står framför bilen o styr mattan i läge i mitten. Med en tapetborste stryker man sedan på mattan (den stora) nerifrån och upp. Borsten används från mitten och uppåt samt utåt sidorna från mitten så inga veck uppstår. Den "bakre" på liknande sätt, se bara upp så inte spolarmunstyckena skadas, det ena gick sönder för mig (spröd av värme) när jag tog bort den gamla mattan.
Limmet som jag blev rekommenderad och använde är ett värmetåligt kontaktlim, 3M Scotch Weld,se bild. OBS jag sprayade matta o huv ordentligt först därefter lite extra på vardera. Jag hade två burkar.
SE UPP limmet hugger bra! /Mikael
Bild
GustavMikael

UNREAD_POSTav Stranna » 2016-12-07, 08.39.56

Tack, för tips.

Så var äntligen de nya huvmattorna monterade. Det var ett tidsödande arbete och jag valde att ta loss huven för att kunna ha en vettig arbetsställning. Det svåra momentet är ju att få loss gammalt lim och jag använde en spackelspade och Hagmans Fläck och etikettborttagare.

Jag valde att limma med Wurth Spraylim.

Under arbetet fick huven bo i en gammal gästsäng med ett kasserat lakan. :)

Bild
280SL, 1983, blå
Användarvisningsbild
Stranna

Återvänd till R/C/W 107 SL & SLC