av W107 » 2016-01-23, 16.27.30
En av R 129:orna gick alldeles för varm.
Tempen låg på stadiga 110 grader och trots spolning, kylar-rengöring och annat så var tempen fortsatt hög, och ett kostsamt kylarbyte låg nära till hands.
Provade dock en sista gång att få ordning på det gamla kylet genom att plocka ur det och lägga det plant på backen. Därefter så tog jag 0.5 liter Kalkbort (19.90 på ÖB) och hällde i en fyralitersdunk, och fyllde sedan upp med ljummet vatten. Hällde blandningen i ena hålet på kylen tills det rann över i andra hålet, och lät det verka en timme.
Därefter så virade jag en trasa runt ett trycklyfts-munstycke (överlägset vattenslang) och blåste ut vattnet bakvägen, dvs, vattnet skall UT där det normalt kommer in från termostathuset, i övre hålet.
Det kom ut flera deciliter gegga, sand och rost, och sedan så spolade jag med rent vatten.
Nu är kylet som nytt, och tempen är där den skall:-)..
Glöm inte att lägga en handduk eller något annat över hålet innan ni kör med tryckluft, det blir lätt söligt annars..
OBS, kör INTE Kalkbort direkt i kylarsystemet, är inte så säker på att motorns packningar gillar detta:-)..