swampmonkey skrev:biceps skrev:sl500 skrev:det är väl bara att skruva ur en på framhjulet
å kolla längden om det nu var så.
Nu så... spänningen tätnar![]()
Jag har skruvat av ett par bultar fram och mätt om dom ev var kortare....
Men dom är samma som dom jag försökte skruva dit där bak men som jag var tvungen att kapa 5mm på för att dom tog i handbromsbackarna och dom prylarna, märkligt märkligt!! Jag fattar ingenting
och det kan inte vara så enkelt att handbromsbackarna har tappat fjädern och därmed ligger längre ut?
Kölis skrev:Verkar logiskt med automat.. Besiktar du inte bilen på Kalkstens Hawaii? För långa hjulbultar sliter sönder hela p-bromsen direkt när man kör bilen en meter. Jag bytte allt i min 300E runt 1990 då föregående ägaren gjorde tabben att sätta dit bultarna för aluminiumfälgarna på vinter plåtfälgarna.
Nu har jag en annan sorts MB orginal aluminiumfälgar på bilen. Jag har orginal MB hjulbultar av tre olika längder till fälgarna, tyvärr så klarar jag inte av att lägga in bilder på dom på vårt eminenta forum då jag inte är IT människa, är bara fordonstekniker. Men om någon är intresserad så kan jag mäta alla tre.
swampmonkey skrev:det kan inte vara så enkelt att handbromsbackarna har tappat fjädern och därmed ligger längre ut?
J B skrev:Nu blev jag väldigt nyfiken och var ute och mätte. Endast två reella längder. R129 kan jag inget om. MB original till plåt är 20 mm. Inte en mm mer! Piratbultarna från däckverkstan är 23mm. Har iofs funkat utan skrap. Till alufälgar är längden 40 mm. Är bulten runt 30 mm är det knappast till originalhjul. Kanske till eftermarknadsfälg som sl500 säger.
Definition av längd: samma som biceps pil på bild, underkant kägla-skruvände
Mercedes original till åttahålsfälg 124 Längd 40 mm resterande bultlängd: ca 31 mm
Mercedes original till alu Längd 40 mm resterande bultlängd: ca 22 mm
Mercedes original till plåtfälg Längd 20 mm resterande bultlängd: ca 20 mm
Däckverkstans gåva Längd 23 mm resterande bultlängd: ca 19 mm

sl500 skrev:
verkar logiskt
är det då en med automat så använder
man sällan handbromsen.
Kalkstens Hawaii ?Kölis skrev:Verkar logiskt med automat.. Besiktar du inte bilen på Kalkstens Hawaii? För långa hjulbultar sliter sönder hela p-bromsen direkt när man kör bilen en meter. Jag bytte allt i min 300E runt 1990 då föregående ägaren gjorde tabben att sätta dit bultarna för aluminiumfälgarna på vinter plåtfälgarna.
Nu har jag en annan sorts MB orginal aluminiumfälgar på bilen. Jag har orginal MB hjulbultar av tre olika längder till fälgarna, tyvärr så klarar jag inte av att lägga in bilder på dom på vårt eminenta forum då jag inte är IT människa, är bara fordonstekniker. Men om någon är intresserad så kan jag mäta alla tre.
sl500 skrev:Kalkstens Hawaii ?
det var mig kölis syftade då jag bor på Gotland.
jovisst besiktigar jag bilen under mina 12 år jag
ägt den har de aldrig anmärkt på min handbroms vilken jag
ytterst sällan använder de har suttit där sedan den
lämnade bandet i Bremen 1994.
det är det som kallas mercedeskvalitet.
med 39tusen mil på mätaren.
osla skrev:sl500 skrev:Kalkstens Hawaii ?
det var mig kölis syftade då jag bor på Gotland.
jovisst besiktigar jag bilen under mina 12 år jag
ägt den har de aldrig anmärkt på min handbroms vilken jag
ytterst sällan använder de har suttit där sedan den
lämnade bandet i Bremen 1994.
det är det som kallas mercedeskvalitet.
med 39tusen mil på mätaren.
då är du den enda som inte bytt p-broms på en mb. är ju standard, iaf på alla andra modeller. fick byta mina skivor och backar nu i höst, och då hade morbror min som ägde bilen före bytt för ca 5 år sen, ca 10 tusen mil. det är ju bland dom mest kända felen på en 90 tals mb
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst