HJÄLP MIG med div. el-problem och ABC problem!!

Övriga Mercedesmodeller

HJÄLP MIG med div. el-problem och ABC problem!!

UNREAD_POSTav natoharley » 2019-06-27, 01.00.44

Hej allihopa!

Har diverse problem med min S500 -06 W221, kommer numrera dem nedan och hoppas att någon vänlig själ har svar på mina problem!
Ber om ursäkt i förhand för långa texter och kanske komplicerade beskrivningar, men jag hoppas ni förstår mig ändå!

1. Jag har ABC dämpare (alltså hydrauliska) på min bil. 3 av 4 har fram tills igår fastnat i högsta läget, men den fjärde (höger bak) har funkat felfritt. MEN igår när jag kopplade på batteriet (efter att den stått strömlös i över 24 timmar) så började vänster fram läcka olja från bulten som sitter i fjäderbenstornet (alltså den bulten på själva dämparen, som sitter i hålet i fjäderbenstornet, inte själva bultarna för fastspänning)... En kompis till mig försökte då spänna denna bult vilket gick åt h*lvete för helt plötsligt började det spruta olja och bulten hoppade upp cirka 1 cm.
Nu kan jag inte spänna bulten (alltså få ner den)!? Får jag inte ner den så pissar den ju ut olja där hela tiden? Någon som vet om jag kan ta en rörtång och hålla emot dämparen samtidigt som jag spänner bulten eller är den dämparen bara att byta ut!?
Tanken är att spola ur systemet och byta olja och filter, samt göra rent och byta alla packningar och o-ringar i ventilblocken. Men det är ju ingen idé att spola systemet innan jag fått spänt den där bulten och därmed fått stopp på läckaget.

2. Mitt andra problem är att mina högra baklampa har börjat lysa konstant. Det är bara den röda LED lampan längst ner, så inte hela lyktan. Men den lyser även om bilen är avstängd eller låst. Det enda sättet att få den släckas är att koppla ur batteriet eller ta ur kontakten till lampan...
Någon som har haft samma problem eller har någon susning om vad jag ska titta efter som kan orsaka detta?

3. Mitt sista problem (haha, vem försöker jag lura?) är ett klickande. Det klickar ett högt klick i jämn takt och klickandet kommer från säkringsboxen/SAM-boxen i bagageluckan.
Det är inget relä som klickar utan det känns som att det är hela SAM-boxen. Kan dessa bara gå sönder sådär!?
Vissa gånger när man kopplar på batteriet i bilen så blinkar dessutom alla lampor, på och i bagaget, i takt med klickandet…
Är det SAM-boxen eller vad fasen är det för fel!?

Hoppas på att någon kan hjälpa mig framåt med bilen!
//Nataly
natoharley

Re: HJÄLP MIG med div. el-problem och ABC problem!!

UNREAD_POSTav Uky » 2019-06-27, 18.51.26

När det gäller elfelen så är sådana många gånger mekaniska, dvs lösa kontaktdon eller lösa kontaktelement inne i kontakterna. Det kan också vara lösa jordskruvar eller avvickade kablar. Du får helt enkelt riva ur klädseln och börja leta.

Det kan tom. vara lösa jordskruvar vid batteriet, eller batterierna då vissa bilar har två stycken, ett "huvud"/startbatteri och ett för diverse andra funktioner. Det brukar dock dyka upp en varning i instrumentklustret men kolla för säkerhets skull att allt är åtdraget.

Leta också efter tecken på fukt inne i armaturerna. Sådant kan ställa till det rejält då det kan bildas bryggor mellan olika delar som kan få de mest mystiska följder.

Det där klickande ljudet... Skulle det kunna vara luftpumpen till komfortsätena? Om man får avbrott i någon av slangarna fortsätter pumpen att gå ett tag tills man får en time-out. Pumpen drar duktigt med ström, så om den delar jordskruv med något annat skulle man kunna få sådana symptom som Du skriver. På C215 sitter pumpen i bagageutrymmet, väster sida alldeles under bakrutan. Men var MB har gömt den i 221 vet jag inte.
C238 AMG
Uky

Återvänd till Övriga modeller