av Marie » 2013-02-18, 02.22.13
Hej Carin!
Jag är av samma uppfattning som du, och än mera benfast i övertygelsen har jag blivit ju äldre jag blivit. Jag har råkat ut för diverse onödigt strul pga piratdelar genom åren. Det första och farligaste var en pirat bensinpump på en så simpel bil som SAAB, där piratpumpen var 10 mm högre än originalet, och verkstan som satte dit den märkte inte att den kom för nära gasreglaget. Resultat: gasen hängde sig på fullt pådrag under en omkörning.....
Sen för några år sedan blev jag övertalad att prova ett Vaico motoroljefilter på min Mercedes. Jodå det såg ut som originalet och passade, men vid nästa byte hade jag arbete i en timme med att få bort det, för det gick lite för trögt att lossa så övre gaveln med greppet släppte från filterpapperet, och när jag sedan drog i filterpapperet så släppte det från nedre gaveln, och innan jag lyckats böja till ståltrådskrokar så att jag kunnat dra upp nedre gaveln också, så hade jag dyrt och heligt svurit på att det var sista gången jag köper icke-originaldelar. Sen finns det ENSTAKA undantag där Mercedes haft flera underleverantörer och när modellen blivit gammal slopat den bättre till förmån för den sämre av något troligen ekonomiskt skäl. T.ex. tändfördelarrotorn till motor M119, där Boschs rotor är bättre än den Beru/Doduco som levereras i Mercedeskartongerna numera.
Sen är ju prisskillnaden mellan originaldelar och piratdelar noll och intet när man jämför med vad en Mercedes kostar, och ärligt talat...
Varför skall jag betala stora pengar för att köpa mig just en Mercedes om jag sen skall byta bort den mot skit - bit för bit....?
Då kunde jag ju lika gärna köpt en Ching-Chong bil redan från början....
Nej, VET du inte t.ex. efter att ha följt diskussioner om specifika problem på diverse märkesfora, att det finns ett specifikt högkvalitetsalternativ som i just det fallet är bättre än Mercedes originaldel, så skall du kosta på dig originaldelarna. Punkt och slut.
Mercedes 400SE W140 -92
Förbrukat:
Mercedes 200TE S124 -90
Mercedes 300SEL V126 -89
Mercedes 300D Lang V123 -86
Mercedes 200 W123 -85
Mercedes 240D W123 -80