GLK 220 d aut med avvikande ljud

Övriga Mercedesmodeller

GLK 220 d aut med avvikande ljud

UNREAD_POSTav skarj » 2019-08-21, 12.50.22

Är ny på forumet och det är mycket möjligt att jag valt fel plats för min tråd, ge mig gärna tips om rätt ställe isig.

Nu till frågan, jag har alltså en GLK 220 diesel som har ett märkligt ljud, tycker att det uppkommer när motorn är varm, både vid gas och vid motorbroms (främst i lägre hastigheter , men kanske bara maskas av vind/vägljud i högre hastigheter).
Ljudet är lite gurglande/puttrande, tänkte först på läckande grenrörspackning, men kan inte höra något under huven eller under bilen. Hör det alltså på förarplats. Inte omöjligt att det är väcellådan, eller från drivningen. Tycker att det låter fram ifrån och möjligen lite nerifrån men är svårt att bedöma.

Givetvis kan man låta en verkstad felsöka, men då det känns diffust och jag inte är helt hundra på att något är galet...ja då känns det onödigt att lägga en okänd summa pengar, tycker att ljudet har tillkommit och då jag provat en likadan bil hör jag heller inte ljudet.

Alla tips önskas, speciellt om det är något vanligt "fel" eller tips som gör att jag absolut inte ska vänta med verkstadsbesöket. Nyss bytt motoroljan själv och den såg normal ut, heller ingen påverkan på ljudet. Passade på att ligga en bra stund under bilen med motorn igång då plastkopan var borta, men hörde inget konstigt alls, vanligt dieselknapper bara:)
skarj

Återvänd till Övriga modeller