henrikekman skrev:fundera lite om man skulle turbo konvertera 250d om602. frågan är hur långt kommer man med original pump? har ju planer på att skicka in pumpen för byte av element men ekonomin till låter inte de för tillfället tyvär. ge gärna tips på en setup som kan funka.
tacksam för alla svar.
Långt svar!
Du kommer ganska väldigt långt redan med original grenrör och turbo, något monsterladd bör du inte ge den, svagare stakar, och inget oljeskvättande under kolvarna på sugmotorn... så en extra anledning att VERKLIGEN ha intercooler ditstoppad.
290tdt grenrör/insug ska passa rakt av och är en ganska vanlig setup för 250d sugmotorn om jag vet rätt, aldrig provat den varianten själv, så viss reservation att det kan krävas lättare modifikationer.
vad gäller
pumpbygge så är Dieselmeken (Göran) i Aneby förhållandevis billig kontra finska Mynä (som dock är lite av kungar på det hela) Göran är lite lättare att få tag på vad gäller "support" men även Mynä är väldigt behjälpliga på mail...
Dieselmeken ca. 9k
Mynä ca. 14k
en pump med RS number under 170 någonstans har mindre aggresivt lyft på kammen, och går inte att få ur riktigt lika mycket diesel, men ja, även din pump kommer räcka för mycket hästar, jakten på CC är lite lätt överdriven 120cc räcker för väldigt mycket effekt.
Mynä pumpar på 205cc har gett 600 häst med om606 motorn,
Mynä 150cc 460häst med om603 motor.
Har en
kompis som kör om603 sugmotor ombyggd, och får ut bra med tryck, rycker loss hjulen bak på fyran med svetsdiffad bakaxel redan vid 0.8 bars ladd (skitdäck dock).. 140cc 7.5mm Dieselmekenpump om jag minns rätt.. betvivlar dock att det är en setup som kommer leva i längden.
kör själv om602 med ombyggd pump men original grenrör+turbo+låda, allting håller bra, 1.6bars ladd vid insug efter Intercooler, dock på original om602 turbo.. drar både 300E w124or och 190e 2.3 16v...
med
original 5.5mm pumpen så går det att ställa upp en del, dock får du vara försiktig, 1.75 varv var var min blev körbar, stog på 2.5 när jag köpte den, och då stannade den på varv efter man gasat, var småskum vad gällde tomgång och bra grinig kall. men ja, de gick ju bra, kanske 170häst isch...
du har ingen turbopump, så den lilla svartröksförhindring original ALDA bjuder missar du om du kör på nuvarande pump, Dieselmeken & Mynä bygger dock båda egna varianter på ALDA med större slaglängd, och iaf Dieselmeken gör det på både Turbo som sugpumpar... värt att ha, framförallt om du får större element i pumpen.
Kortfattat:
siktar du inte på grov effekt så kör på original grenrör+turbo, stoppa för guds skull dit en Intercooler när du kör på sugmotorn... får du en specialpump byggd kan du alltid skaffa en turbo om602a och större turbo senare, alternativt bygga på en om605 någon gång i framtiden.
http://mbturbo.com/changingpumpom602/där har du ett litet videoklipp på min om602a 3.07 bakaxel (+trasig mikrofon på mobilen dessvärre)