Jo just det är ju problemet. Är inte bilen 100% fullservad hos MB vet man sällan vad som redan finns i kylsystemet. Vill du vara helt säker så tömmer du kylmantlarna på blocket också, en skruvplugg på vardera sidan nära motorfästena, och för säkerhets skull spolar igenom med nytt vatten. Då kan du helt riskfritt använda ett frostskydd godkänt enligt datablad 325.0 i BeVo.
Färgen på din gamla kylvätska säger tyvärr inte med säkthet om det är propylenglykol eller etylenglykol. Vanligen är etylenglykol blåfärgad och propylenglykol rödfärgad, men jag vet att det även funnits blåfärgad propylenglykol t.ex. Fiats Paraflu. När du inte vet vad du haft är det alltså bäst att tömma helt, skölja systemet och börja om med godkänd vätska. Själv blandar jag alltid kylarvätska av godkänd enligt 325.0 och batterivatten. Då slipper jag bekymra mig om att kalk och annan skit i vattnet orsakar avlagringar i kylare eller motor.
Kylvätskor godkända enligt datablad 325.0 (för färdigblandad 326.0) är förtecknade i BeVo Datenblatt 325.0 (resp. 326.0).
https://bevo.mercedes-benz.com/bevolisten/325.0_de.htmlÄven vätskor enligt 325.6 (resp. 326.6) får användas i din M120.