Sökandet efter en bra bult kunde inställas då Kölis konstaterat att "bulten" är en nit, vilken han fixerade med några välriktade slag (den åter fungerande niten sitter till vänster om det stora hålet i bilden).
Jag använde Biltemas bromsrengöring, universalspray X4 och silikonspray här och var, så nu fungerar allt som det ska. Visserligen ingår även en burk Biltemas Universalfett i arsenalen, men det behövs kanske ingen komplettering.
Med tanke på hur ställd man känner sig när fönsterveven bara går runt utan att rutan rör på sig, så funderar jag på att skriva en illustrerad steg-för-steg-redogörelse för vad som gjorts. Då behöver läsarna inte gå igenom en tråd på några sidor, även om det också kan vara intressant.
Mercan ställdes för övrigt av i helgen och pallades upp i dag, så nu lär det inte hända så mycket före våren – känns nästan som semester.
Jag funderar på att demontera den stukade stötfångaren där bak och få järnbalken (?) som den sitter på uträtad, men det bör bli en separat tråd.
Återigen tack för kommentarer och, i Kölis fall, allt handgripligt arbete (inklusive transporter) som besparat mig mycken möda och pengar.