Fjädring Mercedes 200 TE 1991

W 124 E-Klass 1986-1995

Fjädring Mercedes 200 TE 1991

UNREAD_POSTav Glju » 2015-07-09, 11.30.22

Hej. Har en Mercedes 200 TE 1991 23000 mil, som jag ägt 9 år. Har bytt framfjädrar efter fjäderbrott (Lesjöfors standard fjäder 4056808). Körde bilen problemfritt några månader, förutom att jag märkte att den var lite lägre på höger bak då jag drog släp, annars lika hög fram och bak. Bytte höger och vänster bakre länkarmsstag pga. glapp, lät göra 4 hjulsinställning. bilen funkade ok, drog ngt åt höger, men efter en stund började den höja framändan av sig själv. Lägger jag i ettans växel och smyger fram höjs fronten till toppläge 70 cm mellan mark och skärmkant och bak 64 cm med last. Lägger jag i backen och smyger bakåt försiktigt, så sjunker den till normalläge. Lastade in 8 däck i bagaget och bakändan sjunker ca 5 cm (övre delen av däcket i höjd med skärmkanten) och höjs ej till normal position. Kan verkligen defekt nivåreglering påverka bilen på detta extrema sätt? Jag skulle ju förstå om bakändan sjönk ihop. Firman som gjort hjulinställningen säger att inget de gjort kan påverka chassihöjningen. Kan även nämna att bilen har standardchassi med tjocka gummimellanlägg i fjädrarna. Det här felet ändrar hjulvinklarna, så bilen är ej körbar. funderar själv om de justerat bakvagnen fel vid länkarmsstagen.

Med hopp om bra svar
Glju

Återvänd till W 124 E-Klass