Fjäderspännare

W 116 S-Klass 1972-1980

Fjäderspännare

UNREAD_POSTav Js77 » 2015-09-19, 20.33.03

Hej, håller på att byta ut nivåregleringen mot traditionella dämpare på min 280s-75. Ställs inför vissa problem vid demonteringen.
1. Fjädrarna är väldigt svåra att komprimera, detta har jag läst på flera forum men inte sett något vettigt tips på vilket verktyg som faktiskt fungerar att spänna med. En del av problemet är ju att dämparen sitter i mitten och är i vägen.
2. Mina dämpare (Monroe) är för stora plocka bort, varken upp eller ned är möjligt utan att demontera dämparen verkar det som....

Tips mottages tacksamt för ovanstående problem.

Mvh
Joachim i Växjö
Js77

Re: Fjäderspännare

UNREAD_POSTav swampmonkey » 2015-09-21, 01.17.46

Js77 skrev:Hej, håller på att byta ut nivåregleringen mot traditionella dämpare på min 280s-75. Ställs inför vissa problem vid demonteringen.
1. Fjädrarna är väldigt svåra att komprimera, detta har jag läst på flera forum men inte sett något vettigt tips på vilket verktyg som faktiskt fungerar att spänna med. En del av problemet är ju att dämparen sitter i mitten och är i vägen.
2. Mina dämpare (Monroe) är för stora plocka bort, varken upp eller ned är möjligt utan att demontera dämparen verkar det som....

Tips mottages tacksamt för ovanstående problem.

Mvh
Joachim i Växjö

punkt 2, utan att demontera fjädern menar du va?

normalt så har du två skruv i botten av dämparen, och en i toppen, i botten borde dämparn vara skruvad underifrån genom dämparn och upp i länkarmen/bärarmen vad det nu kallas på mercedes. och den ska alltså gå att dra neråt, då själva dämparen inte borde bli större uppåt,
alternativt så har du någon eftermarknadsvariant som är skruvad uppifrån och ner i botten av dämparen?

biltema har en fjäderspännare för 2tusen som är den typ jag använder, som du sticker upp i mitten där dämparen normalt sitter, två tallrikar som drar ihop fjädern.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre ... 000020865/
w115 240d, 72hp, 3.07bakaxel, 15" barock
+ lite fler
---
hobbymoderator, tar bort dubbelpostningar och flyttar emellanåt inlägg till rätt kategori.
---
www.mbturbo.com
swampmonkey

UNREAD_POSTav osla » 2015-09-21, 11.25.32

dom där spännarna finns att köpa för en tusenlapp om man söker på google, där hittade jag dom.

vet att vissa dämpare är för stora för att få genom hålet i länkarm/bärarm eller vad man nu kallar den, kompisar har haft 123:or som det inte går att få ut dämparen utan att plocka lös bärarm och fjäder eftersom dämparen varit för stor för hålet i bärarmen
finns bara två olika bilar, skattebefriade diesel mercor och lastbils reggade diesel mercor
osla

UNREAD_POSTav Js77 » 2015-09-22, 07.07.30

Tack för svaren,

Som du skriver osla så är dämparna för stora för att få ut genom nedre hålet på bärarmarna.
Jag tror att man monterat det som ett kit, med fjädrar och dämpare tillsammans.

Jag kanske får satsa på att montera ned bakaxeln ändå för att plocka dem.
Det hade ju varit bra däremot om det funnits en fjäderspännare som spänner fjädern på utsidan, dock utan att krocka med kringliggande delar/kaross.
De jag har idag spänner inte fjädern tillräckligt och i och med de är mjuka så sitter fjädern fast oavsett hur mkt jag spänner dem.
Js77

UNREAD_POSTav osla » 2015-09-22, 14.05.06

jag har bytt några fjädrar, dock på w124, w201, w210 med utanpåliggande spännare för mcphersson fjäderben, men inget jag rekomenderar, det tar precis överallt och man får ta om massor av gånger för att få den att ligga rätt för att det överhuvud taget ska gå att vålda lös. då hade jag ändå slipat tallrikarna för att dom tog i fjäderfäste och länkarm. på mb är det invändiga som biltema säljer som gäller.

har även varit med om att fjädern släppt från den där mcphersson spännaren då inte fjädern hade klivit över en av hullingarna som låser fast fjädern i tallrikarna, fick lös fjädern, men tappade spännaren i golvet från kanske 1 dm höjd över golvet, fjädern släppte och for som en projektil över verkstadsgolvet med gnistor flygandes efter, det kändes inte riktigt bra kan jag ju säga
finns bara två olika bilar, skattebefriade diesel mercor och lastbils reggade diesel mercor
osla

Återvänd till W 116 S-Klass