Kölis skrev:En OBD fekodsläsare gör 294:- samt en app läser nog enbart av motorkoder. Hade en VW Golf 1,4 turbo inne för några veckor sedan och det visade sig att den hade felkod på kamaxelgivaren och feltändning (missfire). Det visade sig att det var kamaxelkedjan som hade sträckt sig efter endast 8000 mil, ett vanligt fel på den motorn. Summa sumarum: man kan inte alltid lita på felkodena och börja byta delar. Hade man enbart haft en sådan läsare så hade man nog bytt de grejerna.
Bilprovningen använder sig av Autocom, samma som jag har i verkstan. En sådan kostar 30.000-40.000:- och mäter betydligt djupare i bilen inklusive växellådan. Dessutom kan man via Autodatan se vad felkoderna kan ha för orsaker vilket galade om kamkedjan i detta fallet.
MB verkstäder använder sig av Bosch diagnos eller MB Startester och då är man uppe i 200.000-300.000:-. Den mäter allt och kan programmera allt i bilen också. Jag har en Startester som jag köpte beg och som jag håller på och sätter mej in i, garanterat ingen barnlek...
Om man vet skillnaderna på priset på utrustningen samt utbildningen så förstår man bättre skillnadena på arbetspriserna.
Lånar tråden lite. Du verkar ha huvudet på "skaft" så då kanske du kan berätta vilka koder man kan få ut i min gamla 300ce-24v.92 Motor 104.980 (3l) ChassieNr WDB1240511B823313. Det finns ju inget ODB. Tackar allra ödmjukast om du har möjlighet att kolla.