Farthållaren funkar dåligt

W 124 E-Klass 1986-1995

Farthållaren funkar dåligt

UNREAD_POSTav Lofqvist » 2021-07-14, 18.25.10

Har nyligen skaffat en A124 -93, 300 CE-24 med motor 104.980
Farthållaren håller bara i sig ca 5 sekunder sen släpper den.
Då hörs det ett klick-ljud från nånstans bakom instrumentgruppen.
Ingen skillnad om jag låser hastigheten uppåt eller nedåt.
Ibland kan jag "reseta" hastigheten, men efter några sekunder släpper den taget igen.
Tips om felsökning eller vad kan behöva bytas, tack

Mvh
Åke
Åke Löfqvist, medlem nr 630

Bild[/url]
A208 CLK 230 Kompressor -03
S213 220d -18
Användarvisningsbild
Lofqvist
 
Inlägg: 144
Blev medlem: 2008-08-12, 21.11.04
Ort: Mölndal

Re: Farthållaren funkar dåligt

UNREAD_POSTav AmeliaW109 » 2021-07-15, 21.00.55

Har tyvärr ingen erfarenhet av just din kombination av motor och tempomat, men ett enkelt tips är att kolla säkringar och säkringshållare. Som du kanske redan vet är detta en svaghet hos 124-modellerna; det blir oxider och slitage på säkringarna och dessas kontakter i säkringsboxen.

Jag har själv haft diverse problem med centrallås och soft close m.m., som avhjälptes med lite kontaktspray samt nya säkringar av bra fabrikat. Vet ej om det skulle hjälpa dig men det är en enkel och billig åtgärd.
MBKS #3859, medlem här sedan 2015 men MB-entusiast sedan 1980-talet
W109 1968 Amelia (300SEL 6.3, Doktorns, Bronze Braun ??' mil)
W123 1982 Leo (240D, Bondens, Agavegrün 65' mil)
V126 1988 Stora Blå (560SEL, Skogsägarns, Dunkelblau 48' mil)
S124 1991 Eureka (300TE 4MATIC, Alpinistens, Almandinrot 30' mil)
S124 1996 Doris (E280T, Advokatens, Blauschwartz 42' mil)

Avyttrade MB:
S210 2001 Gröngölingen (E240T, rostig och opålitlig)
W124 1986 Grisbilen (300E, sliten Tysklandsimport)
Användarvisningsbild
AmeliaW109
 
Inlägg: 828
Blev medlem: 2015-11-05, 22.57.17
Ort: Ljusdal

Re: Farthållaren funkar dåligt

UNREAD_POSTav Lofqvist » 2021-07-18, 11.23.12

Tack, jag har rullat säkringarna men ska kolla igenom dem igen.
Reläboxen ska också få lite bearbetning, med typ 556, måttligt.
Bilen stått still eller körts väldigt lite de senaste åren så mycket kan ha ärgat.
Tyvärr funkar inte varvräknaren än, men klockan går.
Fick en uppgift om att givare till varvräknaren sitter på generatorn,
men kan det stämma?
Åke Löfqvist, medlem nr 630

Bild[/url]
A208 CLK 230 Kompressor -03
S213 220d -18
Användarvisningsbild
Lofqvist
 
Inlägg: 144
Blev medlem: 2008-08-12, 21.11.04
Ort: Mölndal

Re: Farthållaren funkar dåligt

UNREAD_POSTav Marie » 2021-07-18, 17.43.42

Hur är det med varningslampan för ABS?

Jag börjar fundera i riktning mot överspänningsskyddsreläet...
Varvtalssignal från generatorn? Det trodde jag att bara handlade om gamla dieslar med mekanisk insprutningspump.
Mercedes 400SE W140 -92

Förbrukat:
Mercedes 200TE S124 -90
Mercedes 300SEL V126 -89
Mercedes 300D Lang V123 -86
Mercedes 200 W123 -85
Mercedes 240D W123 -80
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 1496
Blev medlem: 2010-03-31, 03.00.59
Ort: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Farthållaren funkar dåligt

UNREAD_POSTav swampmonkey » 2021-07-22, 01.20.04

Marie skrev:Hur är det med varningslampan för ABS?

Jag börjar fundera i riktning mot överspänningsskyddsreläet...
Varvtalssignal från generatorn? Det trodde jag att bara handlade om gamla dieslar med mekanisk insprutningspump.


Känns inte som en orimlig tanke


Generatorvarvräknare är verkligen inte något som hör till en m104 motor iaf!
Vad avser varvräknare från generatorn är det inget som finns på Mercedes dieslar heller.
w123 dieseln hade en givare fram på remskivan upp till sista året i med tillhörande "förstärkare" där de sen fick en givare mot svänghjulets kuggar sista året. (åtminstone i USA)

Samma typ av givare på svänghjulet gäller även för w124an och w201an med dieslar, och ett fint sätt att få varvräknare i en w123a med nyare om60x motor från w124an är att skaffa en varvräknare från sista året av w123 turbodieseln.

en + kabel,
en -
och en växelspänning från svänghjulets givare är de enda tre kablar som behövs för denna varvräknare.
w115 240d, 72hp, 3.07bakaxel, 15" barock
+ lite fler
---
hobbymoderator, tar bort dubbelpostningar och flyttar emellanåt inlägg till rätt kategori.
---
www.mbturbo.com
swampmonkey
 
Inlägg: 1458
Blev medlem: 2011-08-08, 00.23.41
Ort: Göteborg-Mölndal

Re: Farthållaren funkar dåligt

UNREAD_POSTav AmeliaW109 » 2021-07-22, 20.57.39

Det kan ju vara fel på tempomaten, men det förklarar nog inte problemet med varvräknaren. De kan dock vara helt separata fel. Varvräknaren på min V126 fungerar ibland, ibland inte. Troligen glappkontakt eller dålig jordförbindelse i mitt fall.

Tempomaten (farthållaren) har en egen styrenhet som i sällsynta fall kan sluta fungera.
MBKS #3859, medlem här sedan 2015 men MB-entusiast sedan 1980-talet
W109 1968 Amelia (300SEL 6.3, Doktorns, Bronze Braun ??' mil)
W123 1982 Leo (240D, Bondens, Agavegrün 65' mil)
V126 1988 Stora Blå (560SEL, Skogsägarns, Dunkelblau 48' mil)
S124 1991 Eureka (300TE 4MATIC, Alpinistens, Almandinrot 30' mil)
S124 1996 Doris (E280T, Advokatens, Blauschwartz 42' mil)

Avyttrade MB:
S210 2001 Gröngölingen (E240T, rostig och opålitlig)
W124 1986 Grisbilen (300E, sliten Tysklandsimport)
Användarvisningsbild
AmeliaW109
 
Inlägg: 828
Blev medlem: 2015-11-05, 22.57.17
Ort: Ljusdal

Re: Farthållaren funkar dåligt

UNREAD_POSTav sl500 » 2021-08-12, 04.09.47

ang. tempomat styrenheten sitter bakom kombiinstrumentet

http://mb-teilekatalog.info/view_SubGro ... subgrp=750
Användarvisningsbild
sl500
 
Inlägg: 5721
Blev medlem: 2007-08-16, 17.28.19
Ort: Gotland

Re: Farthållaren funkar dåligt

UNREAD_POSTav sl500 » 2021-08-12, 04.15.47

AmeliaW109 skrev:Har tyvärr ingen erfarenhet av just din kombination av motor och tempomat, men ett enkelt tips är att kolla säkringar och säkringshållare. Som du kanske redan vet är detta en svaghet hos 124-modellerna; det blir oxider och slitage på säkringarna och dessas kontakter i säkringsboxen.

Jag har själv haft diverse problem med centrallås och soft close m.m., som avhjälptes med lite kontaktspray samt nya säkringar av bra fabrikat. Vet ej om det skulle hjälpa dig men det är en enkel och billig åtgärd.


ang. säkringar så finns det 8 amper med messingsplåt istället för de
vanliga som alltid oxiderar med åldern. aldrig nåt mera oxideringsstrul med efter mitt byte för 20 år sedan.
Användarvisningsbild
sl500
 
Inlägg: 5721
Blev medlem: 2007-08-16, 17.28.19
Ort: Gotland


Återvänd till W 124 E-Klass

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster

cron