elproblem

W 140 S-Klass 1991-1998

elproblem

UNREAD_POSTav ray » 2014-08-01, 11.42.46

hej har en 400se 92 har två problem det första batteriet dras ut på 36 timmar har dragit säkringarna men ingen reaktion så återstår reläna blink reläet är nytt så då återstår resterande någon som vet var dessa sitter??? fråga två som kanske är boven klimatanl+fläkt fungerar inte och det kommer bara varmluft någon som har ett svar .batteriet är nytt
ray
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 2014-08-01, 11.25.30

Re: elproblem

UNREAD_POSTav Marie » 2014-08-01, 12.16.56

ray skrev:hej har en 400se 92 har två problem det första batteriet dras ut på 36 timmar har dragit säkringarna men ingen reaktion så återstår reläna blink reläet är nytt så då återstår resterande någon som vet var dessa sitter??? fråga två som kanske är boven klimatanl+fläkt fungerar inte och det kommer bara varmluft någon som har ett svar .batteriet är nytt


Först av allt:
Hej, och välkommen hit!

Eftersom klimafläkten har direkt tjockström från batterikabeln, och varvtalsregulatorn (även felaktigt kallad "fläktmotståndet") är känd för att kunna gå sönder, så skulle jag kanske börja felsökningen av det tomma batteriet där.

Att det bara kommer varmluft (om du med det menar riktigt uppvärmd luft - typ fullt värmepådrag - så skulle jag kolla att det kommer spänning till värmekranarna (sitter på vänster hjulhus några decimeter bakom vänster strålkastare)

Summa summarum kan det ju vara klimadatorn som fått spel? Vad säger en felkodsläsning av kliman?

Glöm inte att W140 är den första genomdatoriserade Mercedesen. Alltså är det oftast svårt att göra något vettigt, utan att först av allt koppla upp den och läsa felkoderna i de olika systemen.

Sen en liten varning: Låt dig inte förledas av att W140 är billig att köpa! Det är fortfarande en Mercedes S-klass, och den var det värsta i high-tech bilvärlden kände till 1991 när den kom. Datorer till nästan allt och ett elsystem som ger de flesta mardrömmar.
Jag köpte min för sex år sedan och har kört den 14.000 mil. Den kostade då 30.000 i inköp, men jag har under åren reparerat och renoverat för långt mer än 10 ggr den summan.
En klok människa sade en gång "Har du inte råd att köpa en lyxbil ny, så har du sannolikt inte råd att ha den begagnad heller". Detta gäller i allra högsta grad för Mercedes S-klass från W140 och framåt.
Mercedes 400SE W140 -92

Förbrukat:
Mercedes 200TE S124 -90
Mercedes 300SEL V126 -89
Mercedes 300D Lang V123 -86
Mercedes 200 W123 -85
Mercedes 240D W123 -80
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 1493
Blev medlem: 2010-03-31, 03.00.59
Ort: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: elproblem

UNREAD_POSTav ray » 2014-08-01, 17.35.18

Marie skrev:
ray skrev:hej har en 400se 92 har två problem det första batteriet dras ut på 36 timmar har dragit säkringarna men ingen reaktion så återstår reläna blink reläet är nytt så då återstår resterande någon som vet var dessa sitter??? fråga två som kanske är boven klimatanl+fläkt fungerar inte och det kommer bara varmluft någon som har ett svar .batteriet är nytt


Först av allt:
Hej, och välkommen hit!

Eftersom klimafläkten har direkt tjockström från batterikabeln, och varvtalsregulatorn (även felaktigt kallad "fläktmotståndet") är känd för att kunna gå sönder, så skulle jag kanske börja felsökningen av det tomma batteriet där.

Att det bara kommer varmluft (om du med det menar riktigt uppvärmd luft - typ fullt värmepådrag - så skulle jag kolla att det kommer spänning till värmekranarna (sitter på vänster hjulhus några decimeter bakom vänster strålkastare)

Summa summarum kan det ju vara klimadatorn som fått spel? Vad säger en felkodsläsning av kliman?

Glöm inte att W140 är den första genomdatoriserade Mercedesen. Alltså är det oftast svårt att göra något vettigt, utan att först av allt koppla upp den och läsa felkoderna i de olika systemen.

Sen en liten varning: Låt dig inte förledas av att W140 är billig att köpa! Det är fortfarande en Mercedes S-klass, och den var det värsta i high-tech bilvärlden kände till 1991 när den kom. Datorer till nästan allt och ett elsystem som ger de flesta mardrömmar.
Jag köpte min för sex år sedan och har kört den 14.000 mil. Den kostade då 30.000 i inköp, men jag har under åren reparerat och renoverat för långt mer än 10 ggr den summan.
En klok människa sade en gång "Har du inte råd att köpa en lyxbil ny, så har du sannolikt inte råd att ha den begagnad heller". Detta gäller i allra högsta grad för Mercedes S-klass från W140 och framåt.

ok var sitter fläktmotståndet????
ray
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 2014-08-01, 11.25.30

Re: elproblem

UNREAD_POSTav Marie » 2014-08-02, 00.00.17

ray skrev:ok var sitter fläktmotståndet????


Varvtalsregulatorn till kupéfläkten sitter precis vid kupéfläkten. Du hittar det om du skruvar ur de sex stora stjärnskruvarna på klimatorns intagslåda framför vindrutan, och lyfter bort locket (glöm inte lossa vacuumledningarna till de båda manöverelementen på höger sida och lossa termostatventilen för vindruteuppvärmingen och termogivaren för luftintaget på vänster sida.
Sen kan du ta ur kupéluftfiltret (sannolikt dags att byta det ändå) och under filtret så sitter fläkten och dess regulator.
Mercedes 400SE W140 -92

Förbrukat:
Mercedes 200TE S124 -90
Mercedes 300SEL V126 -89
Mercedes 300D Lang V123 -86
Mercedes 200 W123 -85
Mercedes 240D W123 -80
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 1493
Blev medlem: 2010-03-31, 03.00.59
Ort: Obervellach bei Hermagor / Kinna


Återvänd till W 140 S-Klass

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst