Elfönsterhiss

1997-2002

Elfönsterhiss

UNREAD_POSTav Lerman » 2010-06-26, 11.51.58

Är det svårt att justera hur högt fönsterhissen går. Skulle vilja att den stannade 5 mm tidigare.
Lerman

Re: Elfönsterhiss

UNREAD_POSTav Jörgen » 2010-06-26, 19.40.43

Hej Lerman

Jag förstår inte varför detta skall ske nu, och jag tror du får en stor luftspalt som ger ett störande vindbrus, - 5 mm är mycket, men du har kanske fått en skada på bilen.

Så här går det till:
Dörrlisten på dörren skall bort. När du öppnar dörren, finns det en skruv i dörrens bakkant. Genom att skjuta dörrlisten (jag tror det är framåt) ca. 1 cm släpper listen från dörren. Använd inget våld, då det går ganska lätt.
Nu blir det 3 hål synliga i dörren, bakom listen.
Det bakre hål (sedd i körriktningen) är till för att justera vinkeln på fönstret.
Det nästa hål framåt är för sänkning av fönstrets bakkant genom att skruva skruven inåt.
Det främre hål är till för sänkning av fönstrets framkant genom att skruva skruven inåt.
Slutligen måste sidofönstret på nytt justeras, - jag tror det är beskrivet på sida 134 i instruktionsboken.
Tändningsnyckeln i steg 2 i tändlåset, därefter tryckas fönsterknappen ner till 1. tryckpunkten och hållas nertryckt i ca. 3 sek.
Jörgen Eriksen (1227)
Teknikreferent i
Mercedes-Benz R/C 107 SL-Club
Deutschland e.V.
Jörgen

UNREAD_POSTav Lerman » 2010-06-27, 16.31.40

Hej!
Jo rutan går upp så långt att den misshandlar gummilisten i A-stolpen när man stänger dörren + att dörren är lite svårstängd.

Jörgen skrev:Hej Lerman

Jag förstår inte varför detta skall ske nu, och jag tror du får en stor luftspalt som ger ett störande vindbrus, - 5 mm är mycket, men du har kanske fått en skada på bilen.

Så här går det till:
Dörrlisten på dörren skall bort. När du öppnar dörren, finns det en skruv i dörrens bakkant. Genom att skjuta dörrlisten (jag tror det är framåt) ca. 1 cm släpper listen från dörren. Använd inget våld, då det går ganska lätt.
Nu blir det 3 hål synliga i dörren, bakom listen.
Det bakre hål (sedd i körriktningen) är till för att justera vinkeln på fönstret.
Det nästa hål framåt är för sänkning av fönstrets bakkant genom att skruva skruven inåt.
Det främre hål är till för sänkning av fönstrets framkant genom att skruva skruven inåt.
Slutligen måste sidofönstret på nytt justeras, - jag tror det är beskrivet på sida 134 i instruktionsboken.
Tändningsnyckeln i steg 2 i tändlåset, därefter tryckas fönsterknappen ner till 1. tryckpunkten och hållas nertryckt i ca. 3 sek.
Lerman

UNREAD_POSTav Jörgen » 2010-06-27, 18.50.30

Hej Lerman

Jo, om listen misshandlas måste man göra en insats. Jag känner till problemet då jag själv har en CLK 430 Coupé. Man brukar att testa vid att lägga ett stycke papper emellan listen och rutan. Pappersbiten skall präcis "suga" till när man har stängd dörren. Detta är viktigt för att undvika vindbrus vid hög hastighet.

Lycka till
Jörgen Eriksen (1227)
Teknikreferent i
Mercedes-Benz R/C 107 SL-Club
Deutschland e.V.
Jörgen

UNREAD_POSTav Crille P » 2010-06-29, 00.02.48

Hej!

Har en CLK 430 Cupé. När jag öppnar vä dörr går rutan inte ner något som den ska göra, funkar på hö sida, går detta att justera på samma sätt bakom listen i dörren?
En fundering till: När jag "låser" knappen för att hissa upp rutan, går rutan upp i topp för att sedan gå ner ca: 15-20 mm, lika på båda sidor, ska det vara så eller?
mvh//Crille P
Crille P

Återvänd till W 208 CLK