Jag har problem med min Mercedes och jag misstänker att det är ett ganska ovanligt fel.
Jag har problem med att det kommer ett rasslande ljud från motorn när man åker i 50-60km/h och sedan släpper gasen. När bilen sedan kommer ner i hastighet så börjar det rassla. Min bil rasslar inte vid kallstart och inte heller när man kör som vanligt. Ljudet uppstår bara när man släpper gasen och bilen kommer ner i lägre hastighet 30-50km/h. Det här rasslande ljudet uppstår endast när bilen är riktigt varm så man måste köra med den ett tag innan det börjar rassla.
Samma sak om man startar bilen kall och åker iväg så rasslar det inte men om man låter bilen stå på tomgång ett tag så den blir varm och sedan åker iväg så rasslar det vid låga hastigheter för att sedan sluta rassla när man kommer upp i högre hastigheter 50-60km/h. Sedan blir det som vanligt att bilen endast rasslar när man släpper gasen i 50-60km/h och låter bilen motorbromsa och komma ner i hastighet/varvtal.
Motorlampan lyser inte på bilen och det finns inte några felkoder.
Jag trodde först problemet hade med kamkedjan att göra. Jag har därför haft bilen på verkstad där dom suttit på ny kamkedja, spännare och kamaxellägesställare men problemet har inte försvunnit.
Jag hittade den här forum tråden där dom har haft samma rassel/missljud som jag: https://mbworld.org/forums/c-class-w204 ... oblem.html och då har det varit problem med Kedjespännaren/Styrskenan till kedjan som sitter under kamkedjan.
Det sitter tydligen en plugg på den spännaren som lossnar och trillar ner i oljetråget. När den pluggen lossnar så förlorar man oljetryck och då uppstår det rasslande ljudet. Dom jag har varit i kontakt med har varit tvungna att byta ut den spännaren/styrskenan för att lösa problemet.
Se dom bifogade bilderna med en pil mot pluggen som lossnar från spännaren/glidskenan.

Är det här ett problem som någon har hört talas om eller varit med om?
Vad skulle det annars kunna vara för fel på min bil?
Är det någon som känner till en duktig mercedes verkstad som har bytt den här spännaren/glidskenan förut? Så jag kan kontakta någon som gjort ett sådan jobb tidigare.
MVH Linus