Dog på vägen idag efter att ha stått 3 månader.. Varför?

W 124 E-Klass 1986-1995

Dog på vägen idag efter att ha stått 3 månader.. Varför?

UNREAD_POSTav Robeven » 2013-02-13, 17.35.36

Hej! Önskar eventuell felsökning på vad problemet kan vara. Modellen är en 300 CE 24-91 (W124).

Bilen har stått still i 3 månader och det har varit minusgrader. Bilen startar felfritt och jag körde en sväng (kanske 15 minuter totalt). I en rondell börjar den hacka och hosta och tappa ork så den lägger av. Jag slår av tändningen och vrider om igen och varvar. Lyckas köra den åt sidan på höga varv. Efter att jag lyckas hålla igång den och komma ut på en större väg kommer jag kanske några hundra meter innan den börjar tappa ork igen och slutligen lägger av. All elektronik fungerar och startmotorn matar, men den tänder inte! Jag försöker vrida om tändningen och gasa för att kicka igång den men den tänder inte (håller på i 5-15 minuter). Stänger av tändningen och vilar bilen i ca 30 minuter. Jag vrider om tändningen igen och gasar och den hoppar sedan igång igen och går upp kraftigt i varv utan att jag gasar och det är kraftig vit rök från avgassystemet. Jag lyckas ha igång bilen och då har den normalt varv samtidigt som bilen bogseras iväg till ett ställe där jag kan ha bilen ifred. När bilen stått lite startar jag den och den startar som vanligt, men jag tycker att den inte går rent.... Vad kan felet vara? Den startar som oftast, men när man kört ett tag så tappar den ork och dör. Det skall också sägas att när jag skulle köra den första gången nu, så var det nästan ingen bensin i bilen. Jag fyllde på 6-7 liter plus 2 flaskor med K-sprit och började köra. Jag har haft lite problem förut i höstas med att bilen hackat lite vid första starten om den stått i några veckor och när den kickat igång och kört ett kort tag har jag känt att den tappat orken och nästan dött, men den har aldrig dött utan den har tagit sig bra efter ett tag när den blivit varm och blivit som vanlig igen. Nu är det samma visa igen fast värre när den bara lägger av på vägen.

Kan det vara så att det är dåliga tändstift? De är inte bytta på säkert 2 år. Är det bättre tändstift som behövs för att bilen inte skall tappa orken efter ett tag, om tändstiften vore dåliga så skulle väl inte bilen starta efter 30 minuter igen? Är det frågan om någon cylinderpackning? Jag känner att den inte går helt rent.... kan det vara så enkelt som att tändstiften styr detta? Från att den först startar, går att köra ett tag, sedan dör..... sedan efter 30 minuter går den igång igen för att sedan stanna... är det tändstift som kan styra detta? Vad är det som styr detta beteende på bilen? Eller handlar det om att tändstiften är kalla, fuktiga och kassa efter att bilen stått ute? Eller är det något annat?

Mycket tacksam för svar. Inga svar är för dumma. Det blev lite mycket text, men nu har ni scenariot.

MVH: Robert
# Robert Vennberg

Mercedes-Benz 300 CE-24 1991 (Bornit metallic #481) *
Mercedes-Benz E320 Avantgarde Sedan 1998 (Amazongrön metallic #272) *
Användarvisningsbild
Robeven

Re: Dog på vägen idag efter att ha stått 3 månader.. Varför?

UNREAD_POSTav Kölis » 2013-02-13, 18.43.16

Du kommer säkert att få andra svar också. Om det hade varit min (?) eller en kunds bil så hade jag slagit i en burk Pro Tec fuel line cleaner som blandar upp vatten i tanken med bensinen och förbränner det, K sprit ser bara till att det inte fryser men ligger fortfarande kvar i botten på tanken där bränslet tas ifrån. Jag skulle samtidigt tanka bilen full med ny färsk bensin. Tror du har vatten i tanken helt enkelt
W124 300E 4-matic mörkröd med beige helskinn 1988. W211 E500 2003 Avantgarde silver/guld med benvit helskinn.
Kölis

UNREAD_POSTav W115_220D » 2013-02-13, 19.45.21

Till 7 liter bensin kanske det är väl mycket med två flaskor k sprit
Finns bara 2 sorters bilar, nya och begagnade Mercedes
W115_220D

UNREAD_POSTav Robeven » 2013-02-13, 21.33.54

Tack så mycket Kölis. Jag skall testa din teori och jag hör av mig framöver om hur det gick. Tack för din hjälp.
# Robert Vennberg

Användarvisningsbild
Robeven

UNREAD_POSTav Jurgen » 2013-02-13, 21.42.47

Hejsan. Har du kollat fördelarlocket`? Ja hade ett liknande "syndrom" på min bil förra vinter. Bytade fördelarlock + rotor, sen efter det har bilen inte hackat oavsett väderlek medmera.

Kolla det iallafall. Mvh Jörgen.
Jurgen

UNREAD_POSTav Stjärnskådarn » 2013-02-13, 22.08.47

Vitrök? Låter som toppackningen har gett upp eftersom den börjar gå dåligt när den blir varm. Min 300 SE beter sig likadant och jag vet att det är packningen som har gått. När den blir varm och jag får tryck i kylsystemet så börjar den vitryka och gå väldigt illa. Det försvinner också kylarvätska.
Stjärnskådarn

UNREAD_POSTav bullmerca » 2013-02-13, 22.52.44

Jurgen skrev:Hejsan. Har du kollat fördelarlocket`? Ja hade ett liknande "syndrom" på min bil förra vinter. Bytade fördelarlock + rotor, sen efter det har bilen inte hackat oavsett väderlek medmera.

Tror på detta scenariot.
Rickard Larsson
Medlem 3010

180B-61, 230S-68, 280SE-69, 200-75, 240D-77, 300SL-91,
400SE-92, E200-95, E250TD-95, E320CDI-04
Användarvisningsbild
bullmerca

UNREAD_POSTav Robeven » 2013-02-13, 22.58.09

bullmerca skrev:
Jurgen skrev:Hejsan. Har du kollat fördelarlocket`? Ja hade ett liknande "syndrom" på min bil förra vinter. Bytade fördelarlock + rotor, sen efter det har bilen inte hackat oavsett väderlek medmera.

Tror på detta scenariot.

Tack för svaren. Jag får väl testa teorin om vatten i tanken och sedan gå vidare med detta. Vad har fördelarlock och rotor för funktion? Vart sitter den? Är det när motorn blir varm som det bli problem eller? Jag har inte kört bilen på 3 månader och dessförinnan sporadiskt och då gick den fint, så konstigt att det bara kan dyka upp. Det har dock varit lite problem i höstas om bilen stått inte använts i 2 veckor och då har den vid körning "bluddrat" lite när man kört, men motorn har aldrig dött utan när man kört den varm har den gått fint. Är det problem med fördelarlock och rotor ändå om motorn blir varm eller spelar det ingen roll om den är kall heller?
# Robert Vennberg

Användarvisningsbild
Robeven

UNREAD_POSTav swampmonkey » 2013-02-14, 01.42.16

A-klass från 00 började gå dåligt som tusan, och lämnade ett duktigt moln med vit rök efter sig, fullgas var enda sättet att ta sig frammåt,
byte av tändkasset och problemen var helt borta, kan inte förklara hur, men så var det i vilket fall.
w115 240d, 72hp, 3.07bakaxel, 15" barock
+ lite fler
---
hobbymoderator, tar bort dubbelpostningar och flyttar emellanåt inlägg till rätt kategori.
---
www.mbturbo.com
swampmonkey

UNREAD_POSTav Robeven » 2013-02-16, 18.15.27

Fördelarlock+rotor var i dåligt skick och såg för djävliga ut, så det är antagligen det som gjort att bilen lagt av titt som tätt. Nya fräscha delar beställda från Tyskland. Byter även tändstift samtidigt. Tanken kommer också tömmas helt och sen får ny bensin slås i. När allt kommer på plats kan jag göra en utvärdering om hur bilen går, men detta är i allafall en bra start.. Tack Jörgen och Rickard för råd angående fördelarlock+rotor och Kölis för tipsen angående tanken. Det är inte lätt att veta vad som kan vara fel ibland, så jag är tacksam att hjälp finnes här.

# Robert Vennberg

Användarvisningsbild
Robeven

UNREAD_POSTav Marie » 2013-02-16, 18.23.53

Stormcatcher skrev:Fördelarlock+rotor var i dåligt skick och såg för djävliga ut,

Hej Robert!

Där har du garanterat problemet. Mercedes är väldigt griniga på att fördelaren är i toppskick, annars kinkar de gärna och våldsamt.
Att öppna och titta i fördelaren bör vara första åtgärd om en tändfördelarförsedd Mercedes går illa.
Mercedes 400SE W140 -92

Förbrukat:
Mercedes 200TE S124 -90
Mercedes 300SEL V126 -89
Mercedes 300D Lang V123 -86
Mercedes 200 W123 -85
Mercedes 240D W123 -80
Användarvisningsbild
Marie

UNREAD_POSTav sl500 » 2013-02-16, 18.40.08

Stormcatcher skrev:Fördelarlock+rotor var i dåligt skick och såg för djävliga ut, så det är antagligen det som gjort att bilen lagt av titt som tätt. Nya fräscha delar beställda från Tyskland. Byter även tändstift samtidigt. Tanken kommer också tömmas helt och sen får ny bensin slås i. När allt kommer på plats kan jag göra en utvärdering om hur bilen går, men detta är i allafall en bra start.. Tack Jörgen och Rickard för råd angående fördelarlock+rotor och Kölis för tipsen angående tanken. Det är inte lätt att veta vad som kan vara fel ibland, så jag är tacksam att hjälp finnes här.

får man fråga vad du köpte för fabrikat :?:

sj
Användarvisningsbild
sl500

UNREAD_POSTav Robeven » 2013-02-16, 19.24.26

sl500 skrev:
Stormcatcher skrev:Fördelarlock+rotor var i dåligt skick och såg för djävliga ut, så det är antagligen det som gjort att bilen lagt av titt som tätt. Nya fräscha delar beställda från Tyskland. Byter även tändstift samtidigt. Tanken kommer också tömmas helt och sen får ny bensin slås i. När allt kommer på plats kan jag göra en utvärdering om hur bilen går, men detta är i allafall en bra start.. Tack Jörgen och Rickard för råd angående fördelarlock+rotor och Kölis för tipsen angående tanken. Det är inte lätt att veta vad som kan vara fel ibland, så jag är tacksam att hjälp finnes här.

får man fråga vad du köpte för fabrikat :?:

sj

Jag såg att det fanns fördelarlock+rotor på Mekonomen, men efter att ha ringt och fått lite goda råd av Kölis per telefon om att det bästa var att köra på Mercedes Originaldelar så beställdes originaldelar från Tyskland, vill inte chansa.

Såg även nu att du sålde fördelarlock Sylwe :idea: Men det är beställt från Tyskland nu för min del, det är Bosch som gör dem. Beställde original tändstift samtidigt. Blir lite billigare än att köpa i Sverige allt detta, men jag har en kontakt som hjälpte mig att beställa det jag behövde.
# Robert Vennberg

Användarvisningsbild
Robeven

UNREAD_POSTav Robeven » 2013-02-16, 20.09.11

Marie skrev:
Stormcatcher skrev:Fördelarlock+rotor var i dåligt skick och såg för djävliga ut,

Hej Robert!

Där har du garanterat problemet. Mercedes är väldigt griniga på att fördelaren är i toppskick, annars kinkar de gärna och våldsamt.
Att öppna och titta i fördelaren bör vara första åtgärd om en tändfördelarförsedd Mercedes går illa.

Hej Marie! Tack för informationen. Jag hoppas att detta skall lösa mitt problem för det blir problematiskt i längden om man inte kan lita på bilen om man ger sig ut på längre sträckor till våren. Flera på forumet har ju påpekat att det kan vara fördelarlocket+rotor, så jag prövar med detta. Det är alltid bra att få lite olika råd från kunniga personer i forumet :P Jag kan återkomma framöver när allt är bytt och jag testkört bilen om det blir skillnad.
# Robert Vennberg

Användarvisningsbild
Robeven

UNREAD_POSTav Robeven » 2013-02-22, 17.19.04

Här kommer en uppdatering från min lilla sida... Tack för tipsen när jag hade problem med min bil. Nu är fördelarlock+rotor, tändkablar, tändstift bytta. Tanken har tömts helt och i med nytt bränsle. Jag har testkört den och den fungerar nu utan att "dö", allt verkar vara i sin ordning och den fungerar som den alltid gjort. Bugar, bockar och niger för tipsen om fördelarlock+rotor! Det gjorde susen, nu håller bilen ett tag till... :lol:
# Robert Vennberg

Användarvisningsbild
Robeven

Nästa

Återvänd till W 124 E-Klass