ett problem du har med tändföljderna är ju även att alla tillverkare inte räknar på samma vis, vad gäller cylinderbankarna,
t.ex BMW, AUDI, FORD
front
5 - 1
6 - 2
7 - 3
8 - 4
där passagerarsidan är 1-4 och 5-8 passagerarsidan
typ Ford 351 där tändföljden är
1-3-7-2-6-5-4-8
GM
1-8-7-2-6-5-4-3
BMW har på m60, m62, s62, N62, N63
1-5-4-8-6-3-7-2
förutom S65 som har
1-5-4-8-7-2-6-3
har inte koll på alla mercedes v8or, men 90talarna ska iaf vissa ha
1-5-4-8-6-3-7-2
dvs samma som BMWs 535 och 540 v8or.
------------------------------------------------------------
Chrysler räknar.
1 - 2
3 - 4
5 - 6
7 - 8
sen blir det ju en ganska så stor skillnad beroende på hur avgasrören är gjorda, headers, Xpipe osv osv, hur det låter, en god vän har en BMW 535 v8a, där bakre dämparn är borta, och avgassystemet är i rostfritt, den låter verkligen inte fjäsig, men är fortfarande trevlig att åka i.
prova att ta bort bakre ljuddämparn, å kolla hur ljudet blev, vet inte hur det är med brandfarligt material, men bör ju gå att ta en liten provrunda å se hur det låter i bilen vid lite fart med. Så vet du om du ska satsa på att ta bort bakre dämparn eller inte.
med tanke på v formation, och utformning av vevaxel+kamaxel, så inverkar det nog en hel del "när" i tändföljden det tänder på olika sidor, det kan ju bli vid några få grader som tändföljden slår igång, och därmed ett tomrum någon annanstans,
mercedes v12or har ju även de två gånger per varv de tänder samma bank i följd.
---
min hjärna bearbetar raka motorer någorlunda.
men när man försöker klura på tändföljd på en motor med tvåplans vevaxel, fyra vevar fördelade ihop med två bankar med 90grader (+-5grader) emellan, så blir det för mycket, jag vet ordningen, men hur kort efteråt det tänder i grader på motorrotation känns nog självklart först när jag står med en motor med avtagna topplock som jag kan skruva runt.
änn värre med en v12a på 60grader, där jag inte vet hur vevaxeln fördelar kolvarna.
mitt nuvarande aber är att lösa styrsystem till en m275 motor, mercedes v12a. känns sådär.
PS. jag har garanterat gjort något fel ovan, men ville mest säga att:
tändföljd är betydligt mer avancerat än bara tändning jämnt fördelat på två bankar, utan även var i rotationen på vevaxeln det tänder.
och där misstänker jag att de amerikanska v8orna har ojämnare fördelning på tändningarna, och därför även får sin gurglande gång, vilket i min värld är smått upphetsande.
https://en.wikipedia.org/wiki/Big-bang_firing_ordermotorcykelmotorer har ju lite mindre cylindrar generellt sett, men känns inte att jag blir direkt klar på grader på vev, och hur det skulle låta, 1orna och 0orna i "Graphical" kolumnen är dock ganska logiska.
(1a för smäll, 0 för "tystnad")
https://www.youtube.com/watch?v=Xh8jRd8H6Asden där typen av ljud kan du ju få, men det är kanske inte vad du är ute efter när du kommer från det amerikanska bluddret, tomgång så går de jämnt och fint.