CL 500 fjaskigt avgasljud!

CL500, CL55 AMG, CL 600, CL63 AMG, CL65 AMG

CL 500 fjaskigt avgasljud!

UNREAD_POSTav novis01 » 2015-09-18, 16.29.52

Har tittat på en CL 500 (388hk) men tycker som gammal V8 åkare att bilens v8 låter lite fjaskigt. Vill ha ett skönt v8 muller. Vad krävs för att få till ett skönt muller?
novis01
 
Inlägg: 174
Blev medlem: 2013-12-05, 13.48.56
Ort: Umeå

Re: CL 500 fjaskigt avgasljud!

UNREAD_POSTav Marie » 2015-09-18, 18.47.19

Det handlar ju om en bil som är byggd för att gå tyst och diskret. Det kvittar vad du stoppar dit så får du lyckligtvis ändå inte det hemska amerikanska bluddret, eftersom motorn är byggd med en annan tändföljd än järnskrotet från Detroit. Vill du bara ha oväsen så plocka bort en eller två ljuddämpare, men det är ett helgerån, för en Mercedes SKALL gå tyst och diskret, det är ju liksom vitsen.
Mercedes 400SE W140 -92

Förbrukat:
Mercedes 200TE S124 -90
Mercedes 300SEL V126 -89
Mercedes 300D Lang V123 -86
Mercedes 200 W123 -85
Mercedes 240D W123 -80
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 1496
Blev medlem: 2010-03-31, 03.00.59
Ort: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: CL 500 fjaskigt avgasljud!

UNREAD_POSTav osla » 2015-09-19, 12.26.33

Marie skrev:Det handlar ju om en bil som är byggd för att gå tyst och diskret. Det kvittar vad du stoppar dit så får du lyckligtvis ändå inte det hemska amerikanska bluddret, eftersom motorn är byggd med en annan tändföljd än järnskrotet från Detroit. Vill du bara ha oväsen så plocka bort en eller två ljuddämpare, men det är ett helgerån, för en Mercedes SKALL gå tyst och diskret, det är ju liksom vitsen.


nu var du hård mot jänkemotorerna. ta tex en vanlig 350, som är i bra skick, med rätt justerad förgasare och riktig tändning, så kommer den gå hur silkeslent som helst och tyst. men dom flesta går ju så långt från rent pga av tändningsfel och felinställda gasare och allmänt trötta motorer
finns bara två olika bilar, skattebefriade diesel mercor och lastbils reggade diesel mercor
osla
 
Inlägg: 722
Blev medlem: 2012-12-29, 21.17.48
Ort: piteå

Re: CL 500 fjaskigt avgasljud!

UNREAD_POSTav celberg » 2015-09-21, 15.49.59

Marie skrev:eftersom motorn är byggd med en annan tändföljd än järnskrotet från Detroit.


Utveckla gärna vilka skillnader det är i tändföljden som gör att en amerikansk V8 låter annorlunda än en tysk. Vad jag vet skiljer sig tändföljden åt även på V8or tillverkade i det stora landet i väst, så jag tror inte man kan vara så kategorisk. Det finns vad jag vet (och jag vet inte särskilt mycket) bara en V8 tillverkad av BMW som har en tändföljd där cylindrar omväxlande tänder på vänster och höger cylinderbank. Varken min egen M116982 eller någon av de du kallar "järnskrot från Detroit" gör det utan de tänder två gånger efter varandra på respektive cylinderbank i tändcykeln.
Obs, det är ingen ironi, utan jag vill lära mig.
Björn Råsberg (4397)
Regionansvarig Region Syd
Mercedes Benz Klubben Sverige

Kolla sista halvan av videon (om du inte gillar musiken, vill säga).
https://www.youtube.com/watch?v=sqpyn93XtyY

R107 1973 (350SL)
W116 1975 (350SE)
R129 1996 (SL500)
Användarvisningsbild
celberg
 
Inlägg: 682
Blev medlem: 2012-08-18, 20.30.50
Ort: Lund

Re: CL 500 fjaskigt avgasljud!

UNREAD_POSTav swampmonkey » 2015-09-27, 20.59.31

ett problem du har med tändföljderna är ju även att alla tillverkare inte räknar på samma vis, vad gäller cylinderbankarna,

t.ex BMW, AUDI, FORD
front
5 - 1
6 - 2
7 - 3
8 - 4

där passagerarsidan är 1-4 och 5-8 passagerarsidan
typ Ford 351 där tändföljden är
1-3-7-2-6-5-4-8

GM
1-8-7-2-6-5-4-3

BMW har på m60, m62, s62, N62, N63
1-5-4-8-6-3-7-2
förutom S65 som har
1-5-4-8-7-2-6-3

har inte koll på alla mercedes v8or, men 90talarna ska iaf vissa ha
1-5-4-8-6-3-7-2
dvs samma som BMWs 535 och 540 v8or.
------------------------------------------------------------

Chrysler räknar.
1 - 2
3 - 4
5 - 6
7 - 8

sen blir det ju en ganska så stor skillnad beroende på hur avgasrören är gjorda, headers, Xpipe osv osv, hur det låter, en god vän har en BMW 535 v8a, där bakre dämparn är borta, och avgassystemet är i rostfritt, den låter verkligen inte fjäsig, men är fortfarande trevlig att åka i.

prova att ta bort bakre ljuddämparn, å kolla hur ljudet blev, vet inte hur det är med brandfarligt material, men bör ju gå att ta en liten provrunda å se hur det låter i bilen vid lite fart med. Så vet du om du ska satsa på att ta bort bakre dämparn eller inte.



med tanke på v formation, och utformning av vevaxel+kamaxel, så inverkar det nog en hel del "när" i tändföljden det tänder på olika sidor, det kan ju bli vid några få grader som tändföljden slår igång, och därmed ett tomrum någon annanstans,
mercedes v12or har ju även de två gånger per varv de tänder samma bank i följd.

---
min hjärna bearbetar raka motorer någorlunda.

men när man försöker klura på tändföljd på en motor med tvåplans vevaxel, fyra vevar fördelade ihop med två bankar med 90grader (+-5grader) emellan, så blir det för mycket, jag vet ordningen, men hur kort efteråt det tänder i grader på motorrotation känns nog självklart först när jag står med en motor med avtagna topplock som jag kan skruva runt.

änn värre med en v12a på 60grader, där jag inte vet hur vevaxeln fördelar kolvarna.
mitt nuvarande aber är att lösa styrsystem till en m275 motor, mercedes v12a. känns sådär.


PS. jag har garanterat gjort något fel ovan, men ville mest säga att:

tändföljd är betydligt mer avancerat än bara tändning jämnt fördelat på två bankar, utan även var i rotationen på vevaxeln det tänder.
och där misstänker jag att de amerikanska v8orna har ojämnare fördelning på tändningarna, och därför även får sin gurglande gång, vilket i min värld är smått upphetsande.

https://en.wikipedia.org/wiki/Big-bang_firing_order
motorcykelmotorer har ju lite mindre cylindrar generellt sett, men känns inte att jag blir direkt klar på grader på vev, och hur det skulle låta, 1orna och 0orna i "Graphical" kolumnen är dock ganska logiska.
(1a för smäll, 0 för "tystnad")

https://www.youtube.com/watch?v=Xh8jRd8H6As
den där typen av ljud kan du ju få, men det är kanske inte vad du är ute efter när du kommer från det amerikanska bluddret, tomgång så går de jämnt och fint.
w115 240d, 72hp, 3.07bakaxel, 15" barock
+ lite fler
---
hobbymoderator, tar bort dubbelpostningar och flyttar emellanåt inlägg till rätt kategori.
---
www.mbturbo.com
swampmonkey
 
Inlägg: 1458
Blev medlem: 2011-08-08, 00.23.41
Ort: Göteborg-Mölndal


Återvänd till C215 / C216

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster

cron