av Jörgen » 2016-04-25, 18.07.50
Hej Robert
Jag har själv en CLK 430 Coupé -99 och hade likadan fel. Jag läste även ut felkoder hos MB utan vettigt resultat. Jag bytte då 030206 en lambdasonde (vä. fram) före Kat på en sida (MB-Garanti). Detta var ej felet, och lambdasonden har jag kvar. Då började jag analysera när detta fel uppstod.
Felet kom alltid efter en längre tids körning och lampan tändes då när bilen stod en kort tid på tomgång efter denna längre tids körning.
Jag beslutade då 080612 att byta ut luftmassamätaren och problemet var löst.
Det är viktigt att köpa en original Bosch-mätare, - allt annat är billigt och fungerar ej.
Ett annat fel på den bilen var 070511 var en defekt bromsljuskontakt och ett sista fel var en defekt vevaxelgivare.
Ingen av dessa fel visade sig vid en diagnos hos MB.
Jag kommer aldrig att göra en diagnos på en MB hos MB. Det fungerar inte. Det gäller att tänka logiskt och analyserar först, sedan köper jag delar och byter.
Jag skulle föreslå dig att investera i en luftmassamätare. Sedan är det viktigt att alltid ha ett originalt luftfilter som är bytt vid rätt servicetidpunkt.
Jag har efter dessa tre fel aldrig haft mer tekniskt problem med den bilen och den går än i dag klanderfritt. 0,89 ltr./mil vid landsväg och motorvägskörning i Tyskland. Snitt genom alla åren ligger på 1,02 ltr./milen. Bilen har nu gått 210.000 km.
Jag önskar dig lycka till. Det är ju en trevlig bil att köra.
Jörgen Eriksen (1227)
Teknikreferent i
Mercedes-Benz R/C 107 SL-Club
Deutschland e.V.