Byte topplockspackning 250 SE

W 110/111/112 Fena Lim & Kombi 1959-1968

Byte topplockspackning 250 SE

UNREAD_POSTav CalliMero » 2013-09-15, 23.09.09

Hej,
En tid efter det att jag köpte min bil upptäckte jag att tändstift nr 4 hade dragits snett och var nästan omöjligt att få ut. Jag körde med det gamla stiftet ett tag, men i våras lämnade jag bilen till en motorrenoverare som fick ut stiftet och satte in en insatsgänga. Så långt allt väl, men för att komma åt att sätta i gängan fick han demontera uppvärmningsanordningen/"automatchoken". När denna sedan återmonterades luftades kylsystemet inte fullständigt och som bekant är dessa motorer känsliga för luft i systemet. Resultatet blev att motorn kokade och, vad värre är, en läckande topplockspackning. Bilen går fint, men den ryker vitt (ånga) ch förbrukar någon deciliter kylvatten per mil, så symptomen är ganska tydliga.

Jag planerar att byta packningen själv i vinter, men har aldrig lyft toppen på en motor med överliggande kam förut, bara på stötstångsmotorer, så alla tips mottas tacksamt.

Är det t ex nödvändigt att ta loss insugnings- och avgasgrenrör? Jag har både Mercedes egen blå servicehandbok och Haynes. Mercedes säger att grenrören ska bor medan Haynes föreslår att man låter dem sitta kvar. Det låter ju onekligen skönt att slippa dra loss rostiga bultar och riskera att dra sönder pinnbultar och att det inte blir tätt når man skruvar ihop igen.

Måst man demontera kedjespännaren? har sett på något forum att någon rekomenderar att bara trycka ihop den med lite kraft så släpper den tillräckligt för att det ska gå att få av kamdrevet.

Kan man dra ett buntband genom ett av hålen i kamdrevet och runt kedjan för att hålla ihop dem så att man lättare får ihop allt i rätt läge eller måste kedjan av från drevet för att komma ut ur toppen? Kan man på samma sätt dra ihop kedjan med drevet till fördelare/insprutningspump?

Detta är bara några frågor jag hr efter att ha läst igenom handböcker och forum men utan att öppna motorn. Det finns säkert annat att tänka på också. Jag är som sagt tacksam för alla tips från de som gjort detta tidigare, t ex på vad man behöver skaffa hem. Topplockspackningen så klart och kanske grenrörsspackning, men ska man byta andra packningar eller o-ringar, t ex på termostathuset?

Hoppas nu bara att toppen inte blivit skev...

Tack!
CalliMero
 
Inlägg: 31
Blev medlem: 2011-12-26, 11.32.09

Re: Byte topplockspackning 250 SE

UNREAD_POSTav mbhuset » 2013-09-26, 06.37.47

Hej,

ta bort rören och gör även en koll (planhet och täthet samt ventilstyrningar) av toppen när den är lös.

Passa även på att byta ventiltätningar.

Skruva även loss kedjespännnare m m och ta loss kamkedjan riktigt. Inga problem att ställa kammen i rätt läge senare eftersom du har tydliga markeringar på delarna.

Hälsningar

MB-HUSET

Per
mbhuset
 
Inlägg: 267
Blev medlem: 2007-08-08, 12.10.43
Ort: Ull

Re: Byte topplockspackning 250 SE

UNREAD_POSTav CalliMero » 2013-10-03, 19.38.37

Tack! Behöver jag andra packningar än topplock och grenrör? Termostathus kanske? Och ska man byta vattenpump när man ändå är igång kanske?
CalliMero
 
Inlägg: 31
Blev medlem: 2011-12-26, 11.32.09

Re: Byte topplockspackning 250 SE

UNREAD_POSTav mbhuset » 2013-10-04, 06.38.07

Toppackning
Grenrörspackning
Ventilkåpspackning
packning kedjespännare
brickor ttll ventilkåpsskruvar (3 st)
vattenpumphuspackningar (2 st) (varav en till vattenutlopsrör)
Packningar avgasrör mot grenrör

Passa hellre på att byta främre axeltätningen på veven (före vattenpumpen som är lätt att komma åt även senare.

Hälsningar

MB-HUSET

Per
mbhuset
 
Inlägg: 267
Blev medlem: 2007-08-08, 12.10.43
Ort: Ull


Återvänd till W 110/111/112

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst