av CalliMero » 2013-09-15, 23.09.09
Hej,
En tid efter det att jag köpte min bil upptäckte jag att tändstift nr 4 hade dragits snett och var nästan omöjligt att få ut. Jag körde med det gamla stiftet ett tag, men i våras lämnade jag bilen till en motorrenoverare som fick ut stiftet och satte in en insatsgänga. Så långt allt väl, men för att komma åt att sätta i gängan fick han demontera uppvärmningsanordningen/"automatchoken". När denna sedan återmonterades luftades kylsystemet inte fullständigt och som bekant är dessa motorer känsliga för luft i systemet. Resultatet blev att motorn kokade och, vad värre är, en läckande topplockspackning. Bilen går fint, men den ryker vitt (ånga) ch förbrukar någon deciliter kylvatten per mil, så symptomen är ganska tydliga.
Jag planerar att byta packningen själv i vinter, men har aldrig lyft toppen på en motor med överliggande kam förut, bara på stötstångsmotorer, så alla tips mottas tacksamt.
Är det t ex nödvändigt att ta loss insugnings- och avgasgrenrör? Jag har både Mercedes egen blå servicehandbok och Haynes. Mercedes säger att grenrören ska bor medan Haynes föreslår att man låter dem sitta kvar. Det låter ju onekligen skönt att slippa dra loss rostiga bultar och riskera att dra sönder pinnbultar och att det inte blir tätt når man skruvar ihop igen.
Måst man demontera kedjespännaren? har sett på något forum att någon rekomenderar att bara trycka ihop den med lite kraft så släpper den tillräckligt för att det ska gå att få av kamdrevet.
Kan man dra ett buntband genom ett av hålen i kamdrevet och runt kedjan för att hålla ihop dem så att man lättare får ihop allt i rätt läge eller måste kedjan av från drevet för att komma ut ur toppen? Kan man på samma sätt dra ihop kedjan med drevet till fördelare/insprutningspump?
Detta är bara några frågor jag hr efter att ha läst igenom handböcker och forum men utan att öppna motorn. Det finns säkert annat att tänka på också. Jag är som sagt tacksam för alla tips från de som gjort detta tidigare, t ex på vad man behöver skaffa hem. Topplockspackningen så klart och kanske grenrörsspackning, men ska man byta andra packningar eller o-ringar, t ex på termostathuset?
Hoppas nu bara att toppen inte blivit skev...
Tack!