Byta ventiltätningar 350,svårt?

Här diskuterar vi 107 modeller.
280SL,350SL,450SL,500SL

Byta ventiltätningar 350,svårt?

UNREAD_POSTav nozzen » 2014-12-21, 12.42.23

Hej.

Motorn drar olja något kopiöst (1L/100mil) så provade med ett komprov och det visade jämnt mellan alla cylindrarna (tror det var runt 8bar). Tänkte nu göra det billigaste och enklaste först och byta ventiltätningarna.
Någon som vet om kammen måste plockas ur för att få väck tätningarna och om det sitter tätningar på både insug och avgas ventilerna?
nozzen
 
Inlägg: 20
Blev medlem: 2014-12-21, 12.05.45

Re: Byta ventiltätningar 350,svårt?

UNREAD_POSTav w111cp » 2014-12-21, 16.41.30

Hej

1 liter olja på 100 mil är kanske lite väl mycket. Jag antar att den ryker vid start och efter en stunds tomgångskörning med efterföljande uppvarvning?

Jag tycker att 8 bars komptryck låter lite, på mina 3,5:or har jag 11-12 bar. Vid komptest skall motorn köras runt 8 varv med fullt öppet gasspjäll.

Kamaxlarna behöver inte demonteras däremot måste givetvis vipparmar och ventilfjädrar demonteras.
Viktigt är då att säkerställa att ventilerna inte ramlar ner i cylindern.
Både insug och avgasventiler har tätningar.

Mvh
w111cp
w111cp
 
Inlägg: 148
Blev medlem: 2012-10-01, 17.53.36

Re: Byta ventiltätningar 350,svårt?

UNREAD_POSTav Kölis » 2014-12-21, 17.39.54

Dåtidens motorer drack olja, en liter på hundra mil var helt normalt på den tiden, även om man läser intstruktionsboken. Det gäller dock att hålla sig till samma SAE som rekommenderades då. Om bilen inte blåryker så det heter duga när du startar den efter någon dags stillestånd så inse att det är en gammal bil med gårdagens teknik. Annars kan ventiltätningarna vara torkade, inte slut. Finns i så fall additive att slå i oljan men det måste vara bra och ärliga i så fall.
W124 300E 4-matic mörkröd med beige helskinn 1988. W211 E500 2003 Avantgarde silver/guld med benvit helskinn.
Kölis
 
Inlägg: 3009
Blev medlem: 2011-06-28, 22.01.28
Ort: Tyresö

Re: Byta ventiltätningar 350,svårt?

UNREAD_POSTav w111cp » 2014-12-21, 18.45.06

Hej

Jag instämmer väl egentligen med Kölis. Men det är inte roligt att lägga blåa rökridåer på garageuppfarten eller vid rödljusstopp. Har vi möjlighet att hålla våra veteranbilar i bra skick så skall vi nog göra det. Det är dumt att reta upp folk och myndigheter i onödan.

Du kan ju prova att gå över på en 50 eller kanske 60 olja, då borde förbrukningen och rökbildning minska något.

Mvh
w111cp
w111cp
 
Inlägg: 148
Blev medlem: 2012-10-01, 17.53.36

Re: Byta ventiltätningar 350,svårt?

UNREAD_POSTav fullboost67 » 2014-12-22, 01.39.38

det är aldrig endast tätningarna som är slut när motorn beter så där det är styrningarna sen kommer tätningarna med på resan då glappet är så stort att ventilskaften flaxar hit o dit och
byta tätningar håller 50 mil sen är dom uppglappade igen

det är bara lyfta topparna renovera dom byta styringar brotcha dom slipa ventilerna fräsa sätena minst det är vad som måste göras om du ska ha nåt fason på den biten

men att du sen har lågt kompressions tryck kan ju tyda på otäta ventiler mot säten
men kolla ventilspelet först för att se att det inte är för tajt och ligger på därav läckage

kolla om cylindertrycket av viker mycket mellan varje

i jobbigaste fall är ringarna kassa
fullboost67
 
Inlägg: 307
Blev medlem: 2012-04-05, 02.17.18

Re: Byta ventiltätningar 350,svårt?

UNREAD_POSTav nozzen » 2014-12-22, 10.32.11

Jodå den blårycker vid start och luktar bränt. Ska kolla ventilspelet som ni skrev där. Är ventilerna öppna så borde helt klart ventiltätningarna blivit körda då kompet går upp i ventilskaften. Kan tillägga att mekaniker man är så har jag bytt bra många torkade ventiltätningar i mina dar. Men å andra sidan så borde bilen gå dåligt om ventilerna inte håller tätt och den går hur bra som helst.

Jag tar saken i händerna och börjar meka. Återkommer med svar så ni vet hur det gått...
nozzen
 
Inlägg: 20
Blev medlem: 2014-12-21, 12.05.45

Re: Byta ventiltätningar 350,svårt?

UNREAD_POSTav fullboost67 » 2014-12-22, 15.52.03

med all respekt men har det börjat så i en merca motor som dom här äldre v8 där jag aldrig kommit undan med endast tätning byte

väl löst med fjädrar och då man känner med skaftet så är det glapp över tolerans nivån inte så lite heller motorn kan gå klockrent för det och kännas stabil

kör hårt uppdatera gärna
fullboost67
 
Inlägg: 307
Blev medlem: 2012-04-05, 02.17.18

Re: Byta ventiltätningar 350,svårt?

UNREAD_POSTav Marie » 2014-12-22, 23.53.40

fullboost67 skrev:med all respekt men har det börjat så i en merca motor som dom här äldre v8 där jag aldrig kommit undan med endast tätning byte

väl löst med fjädrar och då man känner med skaftet så är det glapp över tolerans nivån inte så lite heller motorn kan gå klockrent för det och kännas stabil

kör hårt uppdatera gärna

fullboost67 skrev:det är aldrig endast tätningarna som är slut när motorn beter så där det är styrningarna sen kommer tätningarna med på resan då glappet är så stort att ventilskaften flaxar hit o dit och
byta tätningar håller 50 mil sen är dom uppglappade igen

det är bara lyfta topparna renovera dom byta styringar brotcha dom slipa ventilerna fräsa sätena minst det är vad som måste göras om du ska ha nåt fason på den biten

men att du sen har lågt kompressions tryck kan ju tyda på otäta ventiler mot säten
men kolla ventilspelet först för att se att det inte är för tajt och ligger på därav läckage

kolla om cylindertrycket av viker mycket mellan varje

i jobbigaste fall är ringarna kassa


Jag kan bara hålla med ovanstående båda talare. Och detta gäller inte bara M116 (och sannolikt M117) utan lika mycket gäller det för M119...
Ventilstyrningarna i Mercedes veåttor är INTE av bästa kvalisort....
(och på M119 finns det 32 sådana)
Mercedes 400SE W140 -92

Förbrukat:
Mercedes 200TE S124 -90
Mercedes 300SEL V126 -89
Mercedes 300D Lang V123 -86
Mercedes 200 W123 -85
Mercedes 240D W123 -80
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 1493
Blev medlem: 2010-03-31, 03.00.59
Ort: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Byta ventiltätningar 350,svårt?

UNREAD_POSTav fullboost67 » 2014-12-23, 18.08.25

precis helt riktigt folk tror att tätningar räcker för att få bukt men jag skulle säga att då man kör med teflon/delrin tätningar som sitter på dom motorerna skulle i princip dom hålla flera gånger styrningarnas livslängd

och det faktum är att kommer man mot 15-20000 mil på hela m116 M117 familjen börjar det bli dags för glapp och tätningarna lever som sagt vidare det är lite baklänges slitage skulle jag kalla det

och man ersatte då tätningarna mot **gummi** istället för teflon som hade en tendens att typ torka ventil skaften för mycket så det ryktades om att där påskyndade man slitaget MEN dock inget extremt men dock en påskyndad process

jag har rivit många såna motorer och ingen har kommit undan topp renovering oavsett tätnings material.

sen har vi en liten intressant grej
kollar man vipparms geometri på dom motorerna tex så ser man också slitaget på ventilskaften förstår man funktionen av detta

jo att i princip vill när kammen trycker ner och samtidigt drar i vippen då man efter kort tid får små gropar i ventil brickorna som ligger under vipporna blir det som klackar som hindrar lite men tillräckligt att vippen ska kunna *glida* samtidigt som den trycks ner av kammen men efter som kammen snurrar vill den i princip dra med sig vippen ut så att säga

och glapp på justerkulan spår gropar i brickorna så kontentan blir då när man kollar styrningarna är dom ovalt slitna i exakt den riktningen som kammen vill dra med sig vippen och det trycker och drar i skaftet /styrningen så det inte fråga om runt om slitage utan i samma läge som vippen åker upp och ner MEN i det skedet inte kan löpa fritt i brickan utan blir mer som knuffa åt ena hållet och andra därav det på skyndade slitaget också ...... pust jösses va mycket det blev sagt om detta nu då

god jul på er allesammans
fullboost67
 
Inlägg: 307
Blev medlem: 2012-04-05, 02.17.18

Re: Byta ventiltätningar 350,svårt?

UNREAD_POSTav Stranna » 2014-12-24, 21.12.36

Jag tycker att det besvärligaste momentet är att ta upp knastren, men det förenklas en hel del om man köper verktyget 116 589 06 63 00, som inte är dyrt. Det är en liten dubbelmagnet. Så måste man ju trycksätta cylindrarna allt eftersom, och ha ett lämpligt verktyg för att komprimera fjädrarna. Det är fullt möjligt att göra själv.

http://i257.photobucket.com/albums/hh219/WGB_album/117Valvespringcompressorplan.jpg

(Ett problem man kan råka ut för i sammanhanget på en gammal M116 är att tryckstycket måste minskas i tjocklek för att kunna justera ventilerna rätt. Dom är hysteriskt dyra att köpa, men dom kan slipas ner.)
280SL, 1983, blå
Användarvisningsbild
Stranna
 
Inlägg: 427
Blev medlem: 2012-12-29, 17.05.28
Ort: Trollhättan

Re: Byta ventiltätningar 350,svårt?

UNREAD_POSTav fullboost67 » 2014-12-27, 19.12.44

alltid när man renoverar topparna antingen m 116 eller m117

så brukar jag alla fall ta hänsyn till att då man fräser säten och slipar om ventilerna

så kommer skaften högre upp mot tryck brickorna
och istället för att skruva ner ventil justeringen ganska så mycket till o med att den bottnar

så slipar man uppe på ventilskaften av dom tiondelarna som blir för långa så att säga efter sätes och ventil slipningen

eller slipar tryckstyckena

men jag skulle nog lägga dom pengarna på köpa nya då dem även blir slitna där vippen trycker känns det lite som att missa en rätt så viktig del i sambandet

det kostar på en del att fixa iordning topparna på en merca v8 116 eller 117 same same

men görs det rätt och riktigt kan man alla fall åka många mil och slippa tanka olja och fylla på bensin typ och det luktar inte gammal buss från 50 talet bakom bilen sen
fullboost67
 
Inlägg: 307
Blev medlem: 2012-04-05, 02.17.18

Re: Byta ventiltätningar 350,svårt?

UNREAD_POSTav nozzen » 2015-01-20, 22.11.53

Nu har jag satt mig in i bytet men har kört fast. Hur i sarons rosor skall jag kunna trycka ned ventilfjädern om kammen sitter kvar?
Har luskat på att bygga en gaffel som trycker mot övre fjädertallriken, men hur ska jag komma åt inre ventilen mot torpeden isåfall?

Nån som har gjort detta i IRL?
nozzen
 
Inlägg: 20
Blev medlem: 2014-12-21, 12.05.45

Re: Byta ventiltätningar 350,svårt?

UNREAD_POSTav nozzen » 2015-02-01, 10.24.54

Hittade en kanon guide på nätet. Bara att följa..

http://autotrend.activeboard.com/t52276 ... 560-420-m/
nozzen
 
Inlägg: 20
Blev medlem: 2014-12-21, 12.05.45

Re: Byta ventiltätningar 350,svårt?

UNREAD_POSTav Jörgen » 2015-02-01, 13.26.10

nozzen skrev:Hittade en kanon guide på nätet. Bara att följa..

http://autotrend.activeboard.com/t52276 ... 560-420-m/


Hej nozzen
Jag kan erbjuda MB-anvisningar till detta arbete om du meddelar din mailadresse. Vill du ha tysk ell. engelsk version?
Anvisningarna är kostnadsfria.
Jörgen Eriksen (1227)
Teknikreferent i
Mercedes-Benz R/C 107 SL-Club
Deutschland e.V.
Jörgen
 
Inlägg: 1325
Blev medlem: 2009-11-03, 20.08.35
Ort: 382 71 Orrefors


Återvänd till R/C/W 107 SL & SLC

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster