MB250SL skrev:Tack för tipsen. Appropå ämnet så träffade jag på en av mekarna vid den lokala Mekonomenverkstan då jag tvättade bilen på OKQ8 häromdagen och slängde ur mig frågan till honom. Han sa, jovisst byter vi bromsvätska på din gammelmerca. Jag undrade om dom hade diagnostikprogram (Star) men han menade att det inte behövdes, dom byter bromsvätska varje dag på bilar med ABS. Minfråga är då -behövs Mercedes-programmet för detta ändamål?
MB250SL skrev:Tack för tipsen. Appropå ämnet så träffade jag på en av mekarna vid den lokala Mekonomenverkstan då jag tvättade bilen på OKQ8 häromdagen och slängde ur mig frågan till honom. Han sa, jovisst byter vi bromsvätska på din gammelmerca. Jag undrade om dom hade diagnostikprogram (Star) men han menade att det inte behövdes, dom byter bromsvätska varje dag på bilar med ABS. Minfråga är då -behövs Mercedes-programmet för detta ändamål?
Marie skrev:MB250SL skrev:Tack för tipsen. Appropå ämnet så träffade jag på en av mekarna vid den lokala Mekonomenverkstan då jag tvättade bilen på OKQ8 häromdagen och slängde ur mig frågan till honom. Han sa, jovisst byter vi bromsvätska på din gammelmerca. Jag undrade om dom hade diagnostikprogram (Star) men han menade att det inte behövdes, dom byter bromsvätska varje dag på bilar med ABS. Minfråga är då -behövs Mercedes-programmet för detta ändamål?
ABS utgör inte något problem. Det kan väl vid detta laget varenda bysmed? Frågan gällde väl en bil med tidig ASR? Det behövs ingen Star heller till en sådan bil. Det är väl bara till senare bilar med SBC som det behövs...
Det som behövs är att känna till den exakta arbetsgången på ASR-systemet som är kruxet. Det kan jag inte uttala mig om ifall de gör på mekonomen. Kanske - kanske inte.
MB250SL skrev:Ja, jag förstår Kölis, meningen med att gå i pension är att kunna egna sig åt sina egna prylar. Har du tips på någon bra MB-verkstad (Högdalens MB-Service nämns här ovan).?
Kölis skrev:Nej tyvärr. Jag har pensionerat mej nu vid 70 och jobbar inte längre mer än med våra egna bilar.
Marie skrev:Kölis skrev:Nej tyvärr. Jag har pensionerat mej nu vid 70 och jobbar inte längre mer än med våra egna bilar.
Så tidigt?
Men det är väl så det går till där uppe i Huvudstaden. Här på bonnalandet är verkstadsidkarna av lite segare virke.
Alf i Gullberg började som lärling 1944 och öppnade eget 1958. Han pensionerade sig egentligen aldrig, men dog för två veckor sedan 91 år gammal. Slutade väl jobba nån gång i slutet av januari i år.
Fast han höll mest på med Volvo, och det är väl inte så ansträngande![]()
![]()
Och Henning Andersson är bara 77 och driver verkstad för fullt tillsammans med sin 65 årige kompanjon. Han lagar alla bilar, men helst Cadillac...
Jag såg förresten inte dig ens i deltagarlistan för MHS Snösvängen i år?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster