Byta bakaxelutväxling på 190E 2,6 -90 manuell.

1982-1993

Byta bakaxelutväxling på 190E 2,6 -90 manuell.

UNREAD_POSTav Mike 300CE » 2016-02-09, 09.30.48

Nu vintervilar 300-cabben, så det är 190E 2,6 som får tjänstgöra. Jag köpte en 90:a i höstas. den är rätt så fin, men den har en egenskap som jag vill åtgärda. Tidigare hade jag en 89.a med bakaxel 3,27. den var fantastisk att långfärdas med. På denna sitter det en 3,92. Det blir som att åka på 4:an hela tiden. Jag tänker byta klumpen, men skulle vilja veta om någon känner till hurvida Mercedes förändrade egenskaperna på motorerna i samband med att utväxlingen byttes till 3,92. Jag vill ju inte genomföra bytet och konstatera att bilen blir totalt orkeslös när man lägger i 5:an i 100 knutar. Är det någon som har kunskaper om detta?
Mike 300CE

Re: Byta bakaxelutväxling på 190E 2,6 -90 manuell.

UNREAD_POSTav swampmonkey » 2016-02-11, 09.38.44

Den enda skillnad m103 motorerna råkat ut för var att de fick katalysator, såvitt jag vet åtminstone.

Ser ingen anledning till att det skulle bli direkt trött vid 100km/h för att du byter bakaxeln, klart den blir tröttare, och att du kanske får växla ner till fyran istället för att ligga kvar på femman vid en omkörning. men kört 2liters insprutarn med femväxlat och 3.27, kan inte säga att den var direkt trött vid 100km/h, så det bör garanterat inte vara några problem,

jag hade utan tvekan bytt klumpen, kan ev finnas en marknad för din gamla med för någon som vill köra drifting/rally etc.
w115 240d, 72hp, 3.07bakaxel, 15" barock
+ lite fler
---
hobbymoderator, tar bort dubbelpostningar och flyttar emellanåt inlägg till rätt kategori.
---
www.mbturbo.com
swampmonkey

UNREAD_POSTav Mike 300CE » 2016-02-12, 09.35.03

Tack för svar
Jag hade kat. på både min 87:a och min 89:a, så där är nog ingen skillnad mellan min 90:a och de tidigare jag ägt. Jag vet inte om någon kan bekräfta det jag har hört, men det sägs att anledningen till att man gjorde denna förändring, var att någon idiot i Sindelfingen ville förbättra accelerationsprestanda på 2,6:an, för att attrahera några enstaka BMW-köpare att välja denna istället. Om anledningen var just denna, så finns det ju och anledning att fundera över om man t.ex. ändrade något på effekt- och vridmomentskurvor för att knycka ytterligare 2/10-sekund till 100 knutar.
Själv tycker jag att det verkar korkat. Jobbet att placera BMW i backspegeln skulle ju 2,5-16 lösa. Alternativet hade ju varit att "bygga ut" den växellådan som redan fanns med "rak 5:a" och lagt en 6:a som överväxel, eller som det heter på tyska "Schnellgang" Då hade man attraherat både rödljusgasarna och oss 50-plussare.
Än en gång tack för ditt svar. Kanske är det någon annan som vet något mer kring detta.
Mike 300CE

UNREAD_POSTav swampmonkey » 2016-02-12, 13.09.49

även 2.5 15v var ju på gränsen till att lösa M3an, men ja, det är inte omöjligt att något sådant var tanken.

det de kunde gjort var att stoppa i 3liters m103an, bror har en sådan i sin tidigare 2.6a, de går riktigt trevligt :) synd de inte upptäckte turbo på den tiden ;)

motorkaraktär i övrigt låter jag vara osagt, men känns inte supertroligt, KE-JET är ju inte superanpassningsbart på det viset, och har inte hört något om andra kamaxlar eller insugskanaler etc, har dock inte undersökt det.

har inte stenkoll på w201an, men såvitt jag vet så har i alla fall w124an olika bredd på diffarna beroende på om du har ASD eller inte i klumpen, och därmed olika långa drivaxlar (liten skillnad men fortfarande)

har du inte ASD idag, eller inte använder det, så kan det vara värt att få tag på en sådan klump, dra en ledning och köra en manuellt tillslagen sådan, med tanke på att du verkar uppskatta lite effekt etc, och skrev "hade kat" att den kanske är bortlurad.

alltid trevligt att kunna låsa båda hjulen bak om man vill ta sig runt kurvor i stil, eller bara ta sig fram i snöoväder lite bättre.
+ lite fler
---
hobbymoderator, tar bort dubbelpostningar och flyttar emellanåt inlägg till rätt kategori.
---
www.mbturbo.com
swampmonkey

UNREAD_POSTav osla » 2016-02-29, 21.05.58

swampmonkey skrev:
har inte stenkoll på w201an, men såvitt jag vet så har i alla fall w124an olika bredd på diffarna beroende på om du har ASD eller inte i klumpen, och därmed olika långa drivaxlar (liten skillnad men fortfarande)

har du inte ASD idag, eller inte använder det, så kan det vara värt att få tag på en sådan klump, dra en ledning och köra en manuellt tillslagen sådan, med tanke på att du verkar uppskatta lite effekt etc, och skrev "hade kat" att den kanske är bortlurad.

alltid trevligt att kunna låsa båda hjulen bak om man vill ta sig runt kurvor i stil, eller bara ta sig fram i snöoväder lite bättre.

hört talas om det där tidigare nån gång, och är lite intresserad hur du menar, har en 124 300tdt med asd, men den fungerar inte, men misstänker att det är något annat fel än själva klumpen, dels så lyser bara lampan i hastighetsmätaren ibland då man vrider på tändningen, oftast är den slock. och hade ju varit trevligt att få båda hjulen att driva då man leker, samt då man drar släp på vintern. så hur menar du man ska dra en ny ledning?
finns bara två olika bilar, skattebefriade diesel mercor och lastbils reggade diesel mercor
osla

UNREAD_POSTav swampmonkey » 2016-03-01, 00.27.36

originaltråden jag hade verkar ha försvunnit, men hittade en duglig beskrivning, dock på engelska....

http://mercedes-190.co.uk/topic/6620144/1/
"
Manual Hydraulic System:
The manual system is basically a hydraulic hand pump actuating the ASD clutch pistons. There is a check valve in the pump line to hold pressure locking the diff, and a solenoid valve to bleed off pressure to un-lock the diff.
The pump is an eBay go-kart brake master cylinder with integral reservoir. The pump was fitted with a 20cm handle and mounted on a bracket next to the driver’s seat. The pump has two outlets. The unused outlet was plugged off.
On the underside of the car below the driver’s seat: a junk yard 1/8” four way brake “cross” fitting with: 1) a 1/8" in-line 2000psi (ex-eBay) ball check valve, 2) a brake pressure switch, and 3) a 12v solenoid with a return line to bleed pressure back to the pump reservoir.
The solenoid is operated by a push button under the dash. The brake pressure switch is connected to an LED on the dash: the LED lights when the system is pressurized.

The check valve, pressure switch, and solenoid mounted on a small 1/8” 4-way block, under the car, below the driver's seat. The line top left is the pressure line from the pump feeding into the 4 way block through the check valve. On the left is the brake pressure switch. On the bottom, the copper hard line back to the diff. The solenoid & the plastic fluid return line are on the right.

The pump is mounted on a piece of 3” x 1” alum angle bolted to the floor next to the driver’s seat. Four pulls on the lever locks the differential. The plastic line is the fluid return line from the solenoid. The pressure line is just visible on the lower right side of the pump.
The whole system cost ~$75. The biggest expense was the $30 go-kart master cylinder. The rest was hardware, some 5mm copper hard line and fittings, and a $5 the brake switch. The 12V solenoid if bought new will run about $25 from a pneumatic supplier.
Once all the components were in hand the assembly and installation took about three hours. The ASD differential is a 3.07 from a 124 4-Matic wagon which keeps the original speedometer and ABS system sane. We use Citroen hydraulic fluid.
"
------------------------------
kortfattat så som jag förstått det.
sätt en liten bromscylinder brevid förarstolen, en backventil och sen ett t-stycke med en "release valve" som du använder för att släppa trycket och leda tillbaka vätskan till behållaren och en ledning bak till klumpen.

pumpa några gånger med hantaget kopplat till bromscylindern, tills du har den "låsning" du önskar, sladda runt i rondellerna, och släpp på trycket med ventilen för att åka vanligt.
-------------------------------

det är ju lite ett gissel det här med Mercedes och deras differentialer, gamla Volvo 740s har slungdiffar och annat, och andra tillverkare har LSD och ASD grejer som verkar hålla för åtminstone lite kräm.

har tittat och muttrat en hel del på Quaife diffarna, som är såvitt jag förstått imoddningsbara i ett w126hus (som sen får landa i en w123a) men ja, 8-11 tusen för en bra diff känns änsålänge lite avlägset.
+ lite fler
---
---
www.mbturbo.com
swampmonkey

UNREAD_POSTav osla » 2016-03-02, 23.44.09

så det borde räcka med att man pumpar upp tryck i asd:n, hur högt tryck beroende på hur mycket låst man vill ha och sen bara en ventil för att släppa trycket då man ska köra med öppen diff
finns bara två olika bilar, skattebefriade diesel mercor och lastbils reggade diesel mercor
osla

UNREAD_POSTav swampmonkey » 2016-03-05, 12.22.58

det är den teoretiska tanken i alla fall.
För de som provat verkar det fungera med
+ lite fler
---
---
www.mbturbo.com
swampmonkey

Återvänd till W 201 190-klass