av AmeliaW109 » 2020-04-06, 22.43.24
Jag vet inte hur 4MATIC fungerar på 211 men det ska ju bilprovningen veta egentligen.
Men på min gamla S124 4MATIC från 1991 finns en spak märkt TEST. Med den kan man koppla ur fyrhjulsdriften så att bilen kan köras i en vanlig bromsprovare. Dock är det inte alla besiktningsmän som vet detta, då gör dom ett bromsprov ute på asfalten och skriver en siffra på "uppskattad retardation" i protokollet.
Vad står det i de tidigare besiktningsprotokollen för din bil ?
MBKS #3859, medlem här sedan 2015 men MB-entusiast sedan 1980-talet
W109 1968 Amelia (300SEL 6.3, Doktorns, Bronze Braun ??' mil)
W123 1982 Leo (240D, Bondens, Agavegrün 65' mil)
V126 1988 Stora Blå (560SEL, Skogsägarns, Dunkelblau 48' mil)
S124 1991 Eureka (300TE 4MATIC, Alpinistens, Almandinrot 30' mil)
S124 1996 Doris (E280T, Advokatens, Blauschwartz 42' mil)
Avyttrade MB:
S210 2001 Gröngölingen (E240T, rostig och opålitlig)
W124 1986 Grisbilen (300E, sliten Tysklandsimport)