Dutarinteminmercedes skrev:Hej!
Har införskaffat en skön gammal 202:a från -95. En 180 med manuell låda. Hade tidigare en 204:a, också med manuell låda. Då man stod i uppförsbacke kunde man trycka till lite extra hårt på bromspedalen, så låg bromsen kvar nån sekund. Detta så att man inte skulle rulla bakåt under tiden man flyttade foten från bromspedalen till gaspedalen. Upplever inte att detta fungerar på min 202:a. Det är läskigt att starta i uppförsbacke när man har en annan bil bakom sig då bilen direkt börjar rulla bakåt när man släpper bromsen. Visst ska det väl fungera på samma sätt på en 202:a, att man trycker ner bromspedalen hårt för att bromsen ska ligga kvar lite extra? Eller ska man göra på något annat sätt som jag inte har förstått? Kan funktionen annars ha havererat på nåt sätt?
Tacksam för svar!
Jodå visst fick jag det men då använde jag en bil med konventionell handbroms, då var det inga problem att hålla emot med handbromsen och sen bara börja möta med dragläget när det var dags att åka och samtidigt släppa ner handbromsen. Det känns ganska opraktiskt att behöva trampa ner p-bromsen varje gång man stannar till i en kö i en uppförsbacke för att sedan möta med dragläge och släppa p-bromsen. Av naturliga skäl blir ju detta betydligt mer praktiskt med en konventionell handbroms. Att manövrera alla tre pedaler med två fötter känns ganska farligt...Marie skrev:Dutarinteminmercedes skrev:Hej!
Har införskaffat en skön gammal 202:a från -95. En 180 med manuell låda. Hade tidigare en 204:a, också med manuell låda. Då man stod i uppförsbacke kunde man trycka till lite extra hårt på bromspedalen, så låg bromsen kvar nån sekund. Detta så att man inte skulle rulla bakåt under tiden man flyttade foten från bromspedalen till gaspedalen. Upplever inte att detta fungerar på min 202:a. Det är läskigt att starta i uppförsbacke när man har en annan bil bakom sig då bilen direkt börjar rulla bakåt när man släpper bromsen. Visst ska det väl fungera på samma sätt på en 202:a, att man trycker ner bromspedalen hårt för att bromsen ska ligga kvar lite extra? Eller ska man göra på något annat sätt som jag inte har förstått? Kan funktionen annars ha havererat på nåt sätt?
Tacksam för svar!
Fick du inte lära dig "start i backe" i trafikskolan?![]()
En W202 har inte den finessen du talar om, utan där måste man antingen :
1) möta med dragläge på frikopplingen innan man släpper färdbromsen, eller
2) hålla bilen med P-bromsen, och inte lossa denna förrän man har dragläge, eller
3) Lära sig att manövrera alla tre pedalerna med bara två fötter (låta trampdynan på högerfoten sköta färdbromspedalen medan man med samma fots häl ger lätt gas).
Jag håller helt med dig, en automatisk växellåda hade varit att föredra men jag gick på bilens skick när jag köpte den och la inte jättestor vikt vid växellådanMarie skrev:Jag håller gärna med dig, att pedalmanövrerad parkeringsbroms i kombination med manuell växellåda är ett mindre smart påfund, och det är väl därför som MB infört "hold-funktonen" när bromssystemen blivit så tekniskt avancerade att detta blivit möjligt.
Jag tror att MB-ingenjörerna, liksom jag, anser att en MB bara bör säljas med automatisk växellåda...![]()
Jag har ju själv lärt mina fyra barn att köra bil, och därvid använt en gammal W124, så de fick lära sig ordentligt fotarbete....
Funktionen finns definitivt, men kanske inte på så pass gamla bilar. Eftersom jag var osäker ville jag ändå fråga. Jag har absolut inga problem med att stå still i backe genom att bara använda dragläget dock vill jag inte misshandla mina bilar så jag undviker gärna ett sånt handhavandeswampmonkey skrev:aldrig hört om den funktionen, framförallt inte på en så tidig bil som en w202a från 1995, är inte bromsoken friska, så får du ju lite utav en sådan "funktion" innan de släpper skivorna,
det blir nog helt enkelt till att "dubbeltrampa" med hälen på bromsen, och tårna på gasen, alternativt, så tar du dragläget, släpper bromsen och gasar iväg... koordination nog att klara backstarter är nog vettigt att ha, om inte så finns det ju automatbilar
du kan stå i en brant backe, och stå still genom att bara slira på kopplingen, och inte röra varken gas eller broms. den enda körskolelektion jag tog envisades hon med att det var en bra grej som kunde komma på uppkörning. det är en del av "koordinationsförmåga/känsla" man tydligen förväntas ha som förare av en manuellt växlad bil i dagens läge.
Dutarinteminmercedes skrev:Funktionen finns definitivt, men kanske inte på så pass gamla bilar. Eftersom jag var osäker ville jag ändå fråga. Jag har absolut inga problem med att stå still i backe genom att bara använda dragläget dock vill jag inte misshandla mina bilar så jag undviker gärna ett sånt handhavandeswampmonkey skrev:aldrig hört om den funktionen, framförallt inte på en så tidig bil som en w202a från 1995, är inte bromsoken friska, så får du ju lite utav en sådan "funktion" innan de släpper skivorna,
det blir nog helt enkelt till att "dubbeltrampa" med hälen på bromsen, och tårna på gasen, alternativt, så tar du dragläget, släpper bromsen och gasar iväg... koordination nog att klara backstarter är nog vettigt att ha, om inte så finns det ju automatbilar
du kan stå i en brant backe, och stå still genom att bara slira på kopplingen, och inte röra varken gas eller broms. den enda körskolelektion jag tog envisades hon med att det var en bra grej som kunde komma på uppkörning. det är en del av "koordinationsförmåga/känsla" man tydligen förväntas ha som förare av en manuellt växlad bil i dagens läge.Har absolut inga problem med bilkörning men det är som sagt betydligt smidigare med en konventionell handbroms i denna situationen, just därför har man väl på nyare manuellt växlade M-B löst det med "hill-hold"-funktionen.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst