av JB » 2008-12-15, 02.37.20
Enl min första tolkning av kopplingsschemat i Haynes svenska w124 år85-93 sid 12.19 låg bränslepumpen i serie med dels OVP och dels bränslepumpsreläet. Får OVP ej styrspänning drar det ej och bränslepumpen får ej ström. Säkringen på 10A är då i serie med bränslepumpen. Zenerdioden hade konstant sänkt ev överspänning utan att bränna ngn säkring.
Om man däremot förutsätter att det redan ligger konstant 12V på stift 30 OVP och den röda 2,5mm2 kabeln, ja då är det bränslepumpsreläet som styr pumpen medan OVP ger relästyrd spänning till KE-styrenhet och tomgångsregulator. Zenerdioden öppnar vid överspänning och bränner 10A-säkringen och stänger då KE-enheten och tomgångsregulatorn och därmed bilmotorn. Följdfråga: är 2,5mm2-kabeln och bränslepumpen avsäkrade?
Hursomhelst fungerar bilen bra efter omlödningen. Har du ett tydligare schema kan du ju lägga ut det här innan jag krånglar till det ytterligare. Vore kul att veta om någon öppnat och lagat även bränslepumpsrelät.
MVH/JB