Bränslepumpsrelä

W 124 E-Klass 1986-1995

Bränslepumpsrelä

UNREAD_POSTav Patric _A » 2008-10-08, 17.20.44

Är det ngn som vet var brämslepumpsreläet sitter på en 200 kombi - 89 ???
Det sitter INTE under säkringsdosan......
Patric _A

UNREAD_POSTav Jörgen » 2008-10-09, 14.07.15

Hej Patrik

Jag har tittat lite i mina gömställen och har hittat lite, men jag är inte helt säker.
Reläet till bränslepumpen skall sitta bredvid styrboxen bakom batteriet. Detta ”relä” har så många funktioner så man nästan kan kalla det för ”en-vid-sidan-om-styrbox”.
Vid byte är det ytterst viktigt att reservdelsnumret är identiskt.
Detta är vad jag kan bidraga med.
Jörgen

Relä

UNREAD_POSTav JB » 2008-10-18, 22.59.15

Om vi tänker på samma relä har det en aluminiumhylsa klämd ovanpå samt ett uttag för säkring. Det innehåller "grovt smide" och kan ofta lagas eftersom felet består i att lödningen släppt på ett eller flera stift. Lossa hylsan och löd om stiften! Fungerar det har Du sparat en tusenlapp:) Symptomen för problemet är ryckig gång när man minst anar det. Slutar med totalt motorstopp. Borde vara en absolut kontrollpunkt på MBs egen service. Lycka till om Du inte redan köpt nytt.
JB

UNREAD_POSTav sl500 » 2008-11-10, 14.52.35

ser ut så här och sitter bakom batteriet finns med eller utan den runda knoppen ovanpå. relät med säkringen är eett OVP överspänningsrelä.

prova med att ta bort det OCH ÖVERBRYGGA KLÄMMA 15 & 87 och provkör sedan en test för att utesluta om det är fel i relät.
rättelse ett OVP kostar 1600:-SEK.

Bild
Användarvisningsbild
sl500

OVP

UNREAD_POSTav JB » 2008-12-13, 02.42.52

Tack för rättelsen och infon SL500.
OVP-relät styr enl mina efterforskningar bl a insprutningsanläggningen och därmed indirekt pumpen, precis som bränslepumpsreläet. Det var nog därför min bränslepump var helt tyst. Hittade denna intressanta länk om både överspännings- och bränslepumpsreläer. wwwPUNKTthomconsultingPUNKTde/MB/ueberspschutz.htm

MVH och God Jul/JB
JB

Re: OVP

UNREAD_POSTav sl500 » 2008-12-14, 19.46.23

JB skrev:Tack för rättelsen och infon SL500.
OVP-relät styr enl mina efterforskningar bl a insprutningsanläggningen och därmed indirekt pumpen, precis som bränslepumpsreläet. Det var nog därför min bränslepump var helt tyst. Hittade denna intressanta länk om både överspännings- och bränslepumpsreläer. wwwPUNKTthomconsultingPUNKTde/MB/ueberspschutz.htm

MVH och God Jul/JB

fel OVP:et är ju ett Överspänningsrelä fungerar nästan som en jordfelsbrytare fast tvärtom.
bränslerelät som styr tomgång-bensinpump etc. är detta jag visade på bild sitter bakom batteriet
Användarvisningsbild
sl500

Re:OVP

UNREAD_POSTav JB » 2008-12-15, 02.37.20

Enl min första tolkning av kopplingsschemat i Haynes svenska w124 år85-93 sid 12.19 låg bränslepumpen i serie med dels OVP och dels bränslepumpsreläet. Får OVP ej styrspänning drar det ej och bränslepumpen får ej ström. Säkringen på 10A är då i serie med bränslepumpen. Zenerdioden hade konstant sänkt ev överspänning utan att bränna ngn säkring.

Om man däremot förutsätter att det redan ligger konstant 12V på stift 30 OVP och den röda 2,5mm2 kabeln, ja då är det bränslepumpsreläet som styr pumpen medan OVP ger relästyrd spänning till KE-styrenhet och tomgångsregulator. Zenerdioden öppnar vid överspänning och bränner 10A-säkringen och stänger då KE-enheten och tomgångsregulatorn och därmed bilmotorn. Följdfråga: är 2,5mm2-kabeln och bränslepumpen avsäkrade?

Hursomhelst fungerar bilen bra efter omlödningen. Har du ett tydligare schema kan du ju lägga ut det här innan jag krånglar till det ytterligare. Vore kul att veta om någon öppnat och lagat även bränslepumpsrelät.

MVH/JB
JB

UNREAD_POSTav sl500 » 2008-12-15, 12.12.50

Enligt denna Mercedes orginal Verkstads CD, så ligger det konstant ström på klämma 30. och med mck extrautrustning har ett kraftigare OVP-relä..
De där Hyanes-böckerna ger jag inte mycket för. utan det är orginalliteratur som gäller.
Tyvär så kan jag ej lägga upp det för CD:n är i PDF. Men JB Du får gärna köpa en CD..........lol.

//Sylwe

http://mercedes.egetforum.se/forum/viewtopic.php?t=308
Användarvisningsbild
sl500

Återvänd till W 124 E-Klass