av fullboost » 2012-03-30, 22.23.26
om jag minns rätt så har alla 350 motorer up till tror jag 74 mindre hål i topparna där spridarna trycks ner, och använder endast gummi stos som säte för spridarna ,,,senare 350 motorer jäklar ger jag mig in på djupt vatten nu, men 75ans 350 motor den senaste innan K- jet dem har en plast hylsa och i den sen trycks spridarna ner i med en grön ganska smal tunn oring., lika så alla 450 motorer med blå spridar kropp 036 har den typern av plast hylsor dem är som adapters i toppen eg för att kunna passa spridarna. altså med dagens spridare som finns att tillgå behöver man inte dem plast hylsorna, utan man kör en lite fetare o-ring på nyare spridarna och sen i övrigt passar kroppen perfekt i topparna klockrent . MEN inte i äldre 350/280 3.5 tex toppar som har dem små hålen för spridarna jag tänker på då är det nog dem gamla D- jet som gäller eller man tillverkar adaptrar så är det löst. grejen med mercas D jet spridare är att dem är inget skit glöm aldrig det tvärt om bland dem bästa man kan få tag på ,,,, för dem kör en special slipad nål (pintle injector) med 15-20 grader pen spray mönster sen att dem tål allt som e85 , alcohol methanol vatten allt som rinner istortsett. och är lågohmiga 2.2 ohm.... kallad peak and hold och har högt flöde . och som med lågohm spridare är att dem är snabbare än högohm =saturated som då kan göras med större flöde men stänga fortare 0.5 sec eller mer än högohms då kan dem flöda mer klara mer effekt och ända ha bibehållen tomgång. så med D jet system och 2.2 bars soppatryck jobbar inte det med mer än 9.5 millisekunder av ett motor varv, vilket då skulle kunna vara ca 55-60 procent dutycycle. så tex dem blå 450 spridarna med 3.1 bar soppa tryck flödar 480cc inte illa och med exelent atomisering. så inte att tro att D jet spridarna är **gammal** teknik nej nej tvärt om dem används fortfarande inom racing och hög prestanda motorer. tex bosch 834 1600cc spridarna kör nål likaså bosch 650cc kör nål..för att bara nämna några så .. hmm undrar vaför .-.
450SLC 5.6 dubbel turbo 803hp