Bränsleläckage D-jet

Här diskuterar vi 107 modeller.
280SL,350SL,450SL,500SL

Bränsleläckage D-jet

UNREAD_POSTav TomÖh » 2012-03-29, 19.48.36

Insprutare D-jet
Hade bränsleläck i insprutarna på min 350 sl-73 så jag beställde nya tätringar hos den lokale MB handlaren.
art.nr. 1160780473 och 1160780073 men de nedre tätringarna är för stora,de glappar ca. 1mm
medan de gamla är det ett litet motstånd när man trycker ner spridaren. Vad är det som inte stämmer , det känns som det kommer att läka än mer.
M.v.h. Tomas
TomÖh
 
Inlägg: 10
Blev medlem: 2010-05-26, 20.44.06

Re: Bränsleläckage D-jet

UNREAD_POSTav fullboost » 2012-03-29, 20.17.46

Du menar att soppan läckte från slangarna på spridarna antingen uppe vid railen eller vid presskragen nertill ? att sen tätningarna är si eller så påverkar inte soppa läckage som så men däremot motorns vacuum som faller/blir sämre sug så att säga då altså mot atmosfär när det är otätt där spridarna sitter i toppen ,,,och bilen går riktigt illa ..
450SLC 5.6 dubbel turbo 803hp
fullboost
 
Inlägg: 206
Blev medlem: 2010-03-18, 02.53.15
Ort: Strängnäs

Re: Bränsleläckage D-jet

UNREAD_POSTav Somni » 2012-03-29, 20.18.25

Hej!

Det där var inte alls kul att höra, speciellt då jag förväntar mig leverans imorgon av precis samma artikel. De övre gummitätningarna behövde jag ej men de nedre har jag beställt.

Enligt Hedin bil skall de passa, kostade 21 kr /st - 15% i oldtimer rabatt. Även enligt diverse forum runt om i världen skall de vara dem som passar 116.983 motorn tillsammans med de gula 034 spridarna.

Har du kollat så du har rätt hatt på spridaren? Vilket nummer har du på spridarna förresten? 0280150022 eller 0280150034?

Jag har beställt nya hattar (pintle caps) också, ASNU 07 heter den som passar om du undrar.

Är det förresten mot blocket eller mot spridaren som det glappar?

Sen är det faktiskt som så att den nedre ringen har ingen tätande funktion utan skall endast hålla munstycket på plats, det är endast den övre tätningen precis under metallhållaren som tätar.
______________________________________________________________
* 350 SL - 72
* E 500 T - 04
* Chevrolet Avalanche - 05
* CLK 430 - 99 - SÅLD
* 500 SEC - 88 - SÅLD

350sl.blogspot.com
Somni
 
Inlägg: 78
Blev medlem: 2012-03-04, 22.01.05

Re: Bränsleläckage D-jet

UNREAD_POSTav TomÖh » 2012-03-29, 20.48.15

Spridarna som jag har heter 0 280 150 013 där innermåttet på den nedre nya tätningen är 8,8 mm
och den gamla 7,62 mm därimot är ytterdiametern lika 11,44 spridaren är 7,74 mm . Det känns som den nya tätningen inte är rätt.

M.v.h. Tomas
TomÖh
 
Inlägg: 10
Blev medlem: 2010-05-26, 20.44.06

Re: Bränsleläckage D-jet

UNREAD_POSTav Jörgen » 2012-03-29, 21.13.29

Hej Tomas
Tätningarna A 116 078 00 73 passar till alla spridarna, men när vi kommer till A 116 078 04 73 passar dessa endast till spridarna från ett visst motornummer och så är det även för spridarna. Det finns även en tätning med nr. A 116 078 07 73.
Allt detta vet MB-reservdelsgubben (skall han veta), det finns en lista på vilka tärningar som hör till vilka spridare och motornummer.
Du skall ta med Chassinummer och motornummer. Ta även med en spridare, nu när du ändå har dom ute, - men kolla att alla spridarna är lika. Det kan ju vara så att några är utbytt tidigare.
Jörgen Eriksen (1227)
Teknikreferent i
Mercedes-Benz R/C 107 SL-Club
Deutschland e.V.
Jörgen
 
Inlägg: 1325
Blev medlem: 2009-11-03, 20.08.35
Ort: 382 71 Orrefors

Re: Bränsleläckage D-jet

UNREAD_POSTav Kölis » 2012-03-29, 21.33.15

Jag hade en Corvette -89 inne i höstas och den la av efter ett tag. Det visade sig att det var 4 injectors som var slut, hade fel ohm värde varma. Då de kostar "skjortan" så talade jag om det för kunden och sa åt honom att leta på weben istället (USA) men kunden hittade en kille i norra Sverige som hade motsvarande för en billig summa. De såg inte lika dana ut och var dessutom gula istället för grå.. De var för korta vilket innebar att de inte tätade upptill mot "risslern". Till slut så blev det nya orginal från USA och allt fungerade klockrent sedan.
Köp riktiga orginaldelar och inte after marcet, det är mycket sällan sådana här saker fungerar.

Har du ett bränsleläckage i insprutaren så att den läcker in bränsle i motorn så byt den mot en orginal. Det blir betydligt billigare än att få en hydrokomp med krokiga vevstakar eller hål i kolvarna.
W124 300E 4-matic mörkröd med beige helskinn 1988. W211 E500 2003 Avantgarde silver/guld med benvit helskinn.
Kölis
 
Inlägg: 3009
Blev medlem: 2011-06-28, 22.01.28
Ort: Tyresö

Re: Bränsleläckage D-jet

UNREAD_POSTav fullboost » 2012-03-30, 00.01.36

Bara en rätt så viktig detalj här även som sug motor faktist då spridare har ett uppgivet fabriks toleransvärde min och max skillnad i flöde och inom ett antal procent så skiljer sig dem sig mellan varandra och tänk nu då man köper nya spridare i hopp om att motorn ska gå bättre fast då utan ens vetskap visar sig att 5an och 3ans spridare ger 4 procent mindre soppa vid 60procent duty cycle ,,,inte bra men sen vis full mutter kan det diffa ännu mer så mycket som 6 procent ajja bajja så lika jobbigt på tomgång man får inte till tomgången hur fan man än gör man skruvar sig tokig byter ut massa grejer kanske och får ändå inte till det ,,,, och det är ännu viktigare då tex D-jet inte kan kompensera enskilda spridare tex då är det fördel om man har fullt sekvensiellt sprut och kan kompensera för **diffen** mellan dem 8, så kolla spridarna noga om nu man köper beggade,, eller nya så leta efter dem som säljer flödes matchade spridare så slipper man huvudvärk den saken är klar. Fast nu är det stor fördel med bosch då dem ligger rikigt bra omkring 1-2 procent i fel marginal , har dock sett mer ibland men oftast där omkring
450SLC 5.6 dubbel turbo 803hp
fullboost
 
Inlägg: 206
Blev medlem: 2010-03-18, 02.53.15
Ort: Strängnäs

Re: Bränsleläckage D-jet

UNREAD_POSTav Somni » 2012-03-30, 13.43.51

Idag var jag och hämtade mina och de passar perfekt så antingen har du fått fel artikel eller så har du en annan spridare. Jag tror att 0280150034 är original på din 73:a men de kan ju vara utbytta till andra eller så är det så att jag har utbytta spridare. 0280150013 verkar ju vara en ännu tidigare än vad mina är trots att min motor är från 71 så jag kanske har utbytta spridare.

Får du fatt i 0280150022 eller 0280150034 så passar packning med 0473 i slutet perfekt.

Mina hattar är 8,8 i yttermått.

Jag har dock läst någonstans att 015 spridaren sitter på 280'n i mitten av 70-talet.

Lycka till i vilket fall, finns säkert en packning att finna till dig också.
______________________________________________________________
* 350 SL - 72
* E 500 T - 04
* Chevrolet Avalanche - 05
* CLK 430 - 99 - SÅLD
* 500 SEC - 88 - SÅLD

350sl.blogspot.com
Somni
 
Inlägg: 78
Blev medlem: 2012-03-04, 22.01.05

Re: Bränsleläckage D-jet

UNREAD_POSTav fullboost » 2012-03-30, 18.27.37

till färgen på spridarna hör gula som en senare update av dem svarta som satt på 350 motorn, dem blå spridarna fanns på 450 motorn som jag inte tror hade nån annan färg , sen har vi gröna som oxå va mest förekommande på 280 M110 motorn. det är bara en snabb guide över vilka spridare som fanns att tillgå sen har dem bytt och ersats av olika nummer genom tiden.
450SLC 5.6 dubbel turbo 803hp
fullboost
 
Inlägg: 206
Blev medlem: 2010-03-18, 02.53.15
Ort: Strängnäs

Re: Bränsleläckage D-jet

UNREAD_POSTav Jörgen » 2012-03-30, 19.22.14

fullboost skrev:till färgen på spridarna hör gula som en senare update av dem svarta som satt på 350 motorn, dem blå spridarna fanns på 450 motorn som jag inte tror hade nån annan färg , sen har vi gröna som oxå va mest förekommande på 280 M110 motorn. det är bara en snabb guide över vilka spridare som fanns att tillgå sen har dem bytt och ersats av olika nummer genom tiden.


Du har så rätt.
Man kan låta MB skriva ut anvisning nr. 07.4-215, - där finns allt med nr. osv.
Jörgen Eriksen (1227)
Teknikreferent i
Mercedes-Benz R/C 107 SL-Club
Deutschland e.V.
Jörgen
 
Inlägg: 1325
Blev medlem: 2009-11-03, 20.08.35
Ort: 382 71 Orrefors

Re: Bränsleläckage D-jet

UNREAD_POSTav Somni » 2012-03-30, 20.19.50

Du har så rätt.
Man kan låta MB skriva ut anvisning nr. 07.4-215, - där finns allt med nr. osv.



Helt sanslöst vilken databas till hjärna du ligger inne med... :!:
______________________________________________________________
* 350 SL - 72
* E 500 T - 04
* Chevrolet Avalanche - 05
* CLK 430 - 99 - SÅLD
* 500 SEC - 88 - SÅLD

350sl.blogspot.com
Somni
 
Inlägg: 78
Blev medlem: 2012-03-04, 22.01.05

Re: Bränsleläckage D-jet

UNREAD_POSTav fullboost » 2012-03-30, 22.02.37

man glömmer inte då man startade med D jet och svor på fan att detta ska jag lära mig utantill kunna allt som rör då min bil på den tiden jag körde D jet, och mycket tack vare från den tiden har jag burit med mig kunskapen och att kunna förstå dagens digitala system som i grund och botten kommer från D jet egentligen skilnaden är eg inte så vansinnigt stor. 1 undertrycks dosa D jet. =map sensor i dag ,,,2 luft temp sensor = samma med dagens system ,,,,3 vattentemp givare = samma som dagens system. 4 gaspjällkontakt D jet = lika dagens MEN helt utan segment . 5 ECU D-jet analog ej mapbar= mapbar/programerbart som med dagens med då den stora skilnaden ,,,,digitalt plus då 6e biten som då har inbyggt tändsystem i samma ECU. så egentligen kan man säga att man har förfinat D-jet gått vidare och gjort det möjligt att helt själv kunna tuna motorn. men faktist fortfarande så är D-jet imponerande förlåtligt och tolerant system.
Senast redigerad av fullboost 2012-03-30, 22.29.23, redigerad totalt 1 gång.
450SLC 5.6 dubbel turbo 803hp
fullboost
 
Inlägg: 206
Blev medlem: 2010-03-18, 02.53.15
Ort: Strängnäs

Re: Bränsleläckage D-jet

UNREAD_POSTav fullboost » 2012-03-30, 22.23.26

om jag minns rätt så har alla 350 motorer up till tror jag 74 mindre hål i topparna där spridarna trycks ner, och använder endast gummi stos som säte för spridarna ,,,senare 350 motorer jäklar ger jag mig in på djupt vatten nu, men 75ans 350 motor den senaste innan K- jet dem har en plast hylsa och i den sen trycks spridarna ner i med en grön ganska smal tunn oring., lika så alla 450 motorer med blå spridar kropp 036 har den typern av plast hylsor dem är som adapters i toppen eg för att kunna passa spridarna. altså med dagens spridare som finns att tillgå behöver man inte dem plast hylsorna, utan man kör en lite fetare o-ring på nyare spridarna och sen i övrigt passar kroppen perfekt i topparna klockrent . MEN inte i äldre 350/280 3.5 tex toppar som har dem små hålen för spridarna jag tänker på då är det nog dem gamla D- jet som gäller eller man tillverkar adaptrar så är det löst. grejen med mercas D jet spridare är att dem är inget skit glöm aldrig det tvärt om bland dem bästa man kan få tag på ,,,, för dem kör en special slipad nål (pintle injector) med 15-20 grader pen spray mönster sen att dem tål allt som e85 , alcohol methanol vatten allt som rinner istortsett. och är lågohmiga 2.2 ohm.... kallad peak and hold och har högt flöde . och som med lågohm spridare är att dem är snabbare än högohm =saturated som då kan göras med större flöde men stänga fortare 0.5 sec eller mer än högohms då kan dem flöda mer klara mer effekt och ända ha bibehållen tomgång. så med D jet system och 2.2 bars soppatryck jobbar inte det med mer än 9.5 millisekunder av ett motor varv, vilket då skulle kunna vara ca 55-60 procent dutycycle. så tex dem blå 450 spridarna med 3.1 bar soppa tryck flödar 480cc inte illa och med exelent atomisering. så inte att tro att D jet spridarna är **gammal** teknik nej nej tvärt om dem används fortfarande inom racing och hög prestanda motorer. tex bosch 834 1600cc spridarna kör nål likaså bosch 650cc kör nål..för att bara nämna några så .. hmm undrar vaför .-.
450SLC 5.6 dubbel turbo 803hp
fullboost
 
Inlägg: 206
Blev medlem: 2010-03-18, 02.53.15
Ort: Strängnäs

Re: Bränsleläckage D-jet

UNREAD_POSTav fullboost » 2012-03-30, 22.44.57

det va ju så här att då 350 motorn kom med em starta spridarna så hade man problem med läckande spridare efter man stängt av motorn som då gärna tömde rejlen och det gjorde att man kunde få start problem och samma sak med miss på tomgång men som då kom med dem gula spridarna 024 blev det riktigt bra där, och dem har samma flöde som dem svarta och samma 2.2ohm. Men eftersom 350 motorn kom först med D-jet hade man en del barnsjukdomar på den tiden så det vart den motorn som fick mest *updates* med bland annat nya gula spridarna 024 och bland annat en ny anrikning funktion vid acc . men som tex 450 motorn har en annan gas spjällkontakt med 5 kontakt pinnar mot 350 som har 4 pinnar och en annan ECU såklart och spridare /blåa 0280 150 036. soppa pump och soppa tryckregulator är lika och rail på 107 är lika MEN 3.5 w108 har inte samma rail den har ingången i fronten på motorn vid servopumpen som sen delas ut vid varsin rail bank till motorn. men som alla D-jet 107 som då 350 eller 450 är lika till utseendet men förutom ECU, spjällkontakt spridare och undertrycksdosa MEN med svart täck kåpa och en nr4 insex justernyckel bakom.. nee fyfan nu måste jag ta en frys kall öl.
450SLC 5.6 dubbel turbo 803hp
fullboost
 
Inlägg: 206
Blev medlem: 2010-03-18, 02.53.15
Ort: Strängnäs

Re: Bränsleläckage D-jet

UNREAD_POSTav MB71 » 2019-02-04, 14.27.27

Hej!
Ny bliven medlem och ägare till 350SL-71 efter min avlidne far som ägt den sedan 1983 behövs assistans av kunnigare än mig. Jag söker spridare 0280150013. Ser i tråden att detta varit uppe i diskussion tidigare. Är det någon som känner till inköpskanaler eller kanske till och med har en sådan.
MB71
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 2019-02-04, 14.04.56

Nästa

Återvänd till R/C/W 107 SL & SLC

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster