Är Bosch 0 450 905 203 som finns på Autodoc korrekt? När jag googlar hittar jag flera olika i diverse prisklasser.
Bilen stod still mellan 2017 och 2024 på grund av ett problem där den tvärdog efter 15–20 minuters körning och sedan behövde svalna innan den gick att starta igen. Jag lämnade den till en bekant som lokaliserade felet till bränslepumpen, som byttes ut tillsammans med några slangar. Efter det fungerade bilen tillräckligt bra för att klara besiktningen utan anmärkning.
Inför vintern ställde jag in bilen i förvaring, bytte olja och batteri, och tankade i Aspen 4. Så här i efterhand är jag osäker på om det var rätt val att tanka i Aspen.
När jag nu tog ut bilen i år kom vi bara cirka en kilometer innan det uppstod problem igen. Tomgången var helt borta – bilen krävde gaspådrag för att starta, och så fort man försökte lägga i en växel dog motorn. Efter några försök lyckades vi ta oss tillbaka till garaget genom att hålla lite gas samtidigt som växeln lades i.
Bilen har nu stått i ungefär en månad, och startar faktiskt direkt när man vrider på nyckeln. En bekant som är mer kunnig än jag misstänker att nästa steg borde vara att byta bränslefiltret.
Se bild på nuvarande filter och pump.