kalle59 skrev:Hej, jag körde min 200T-85 på blyfritt i alla år och det var enligt Mercedes vad den skulle ha.
Med vänlig hälsning Kalle
Jörgen skrev:
Varför vill du slå i blytillsats
kalle59 skrev:Nu kan jag vara felunderrättad och rätta mig isf men efter vad jag hört så ska mercedes ha haft härdade ventilsäten ända sen 60 talet men som sagt, jag kan vara ute och cykla
Med vänlig hälsning Kalle
K Lund skrev:Jörgen skrev:
Nej nån särskild längtan i sig har jag inte att slå i blytillsats som självändamål, det är väl bra om det inte behövs, utan funderingarna finns som jag skrev på grund av att en del tycks ha uppfattningen att det kunde behövas eftersom det påstås rapporteras om skador på ventiler osv utan. Om det stämmer eller inte är ju då oklart. De flesta tycks mena att det inte behövs.
Här är en sida som det nämns som jag hittade nu i en hast:
http://classics.honestjohn.co.uk/review ... ion=buying
"Petrol engines don't take well to plain unleaded." gällande w123 alltså.
Och eftersom jag stött på det även på nån annan sida så undrar jag över det.
W115_220D skrev:K Lund skrev:Jörgen skrev:
Nej nån särskild längtan i sig har jag inte att slå i blytillsats som självändamål, det är väl bra om det inte behövs, utan funderingarna finns som jag skrev på grund av att en del tycks ha uppfattningen att det kunde behövas eftersom det påstås rapporteras om skador på ventiler osv utan. Om det stämmer eller inte är ju då oklart. De flesta tycks mena att det inte behövs.
Här är en sida som det nämns som jag hittade nu i en hast:
http://classics.honestjohn.co.uk/review ... ion=buying
"Petrol engines don't take well to plain unleaded." gällande w123 alltså.
Och eftersom jag stött på det även på nån annan sida så undrar jag över det.
Vad är det för jävla tomte som skapat den här sidan?
Har aldrig hört talas om att man ska byta kamkedja efter 10000 mil eller efter 5 år!
Den sidan ska du inte lita på.
Jag har haft dieslar som har gått 50.000 mil med samma kedja och då har motorn varit över 25 år gammal!!
Kölis skrev:Bilen är snart trettio år gammal och gamla skrönor lever länge, ännu längre på internet.. 1973 kom de första katalysatorbilarna och det blyfria (unleaded) bränslet i USA. Volvo var först med sin egen uppfinning som man tyvärr inte tog patentnamn på, den mategrafiska uträkningen lambda. Volvo var de som uppfann Lambdasonden och var föregångare på avgasrelaterade uppfinningar. Tro inte att Mercedes Benz låg i morgonsängen och tittade på när deras största och framtidsmarknad ville ha bilar som gick att tanka unleaded i. Skit i blytillsatsen idag. Det är inte bly utan natrium mm. Slå i ett paket flingsalt istället, ger säkert samma effekt.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst