Blyersättning eller inte? 200 -85

W 123 1976-85

Blyersättning eller inte? 200 -85

UNREAD_POSTav K Lund » 2013-12-28, 21.53.17

Hej

Det har brukat sägas där jag kollat (bla. hos lokale Mercedeshandlaren) att MB 200 -85 w123 inte behöver blyersättning i bensinen. Nu har jag läst på nån amerikansk sajt, minns inte vilken just nu, att de nog behöver det ändå eftersom det rapporterats skador typiska för blybrist då det inte använts blyersättning.

Vad tror ni, hur gör ni? Har inte kört mycket på somrarna senaste åren och på vintern är den avställd så hoppas den inte hunnit ta skada. Kanske lika bra att skvätta i den lite till våren?
K Lund
 
Inlägg: 6
Blev medlem: 2013-08-14, 14.13.52

Re: Blyersättning eller inte? 200 -85

UNREAD_POSTav kalle59 » 2013-12-28, 23.49.21

Hej, jag körde min 200T-85 på blyfritt i alla år och det var enligt Mercedes vad den skulle ha.
Med vänlig hälsning Kalle
Medlem 2077

Mercedes Benz 240 D 3.0 1975
Audi 100 2.3 Quattro 1991
kalle59
 
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-09-27, 20.29.50

Re: Blyersättning eller inte? 200 -85

UNREAD_POSTav Jörgen » 2013-12-29, 12.23.47

kalle59 skrev:Hej, jag körde min 200T-85 på blyfritt i alla år och det var enligt Mercedes vad den skulle ha.
Med vänlig hälsning Kalle

Det är precis som Kalle skriver.
Tro inte på allt du läser på nätet - alla vill tjäna pengar.
När jag i början av 70-talet bodde i DDR (forna Östtyskland) var jag tvungen att köra på 88 oktan och i bästa fall på 91 oktan bränsle i 1½ år och då kunna jag slå i hur mycket blytillsats som fanns. Det hjälpte inte för 5 öre.
Varför vill du slå i blytillsats :?:
Jörgen Eriksen (1227)
Teknikreferent i
Mercedes-Benz R/C 107 SL-Club
Deutschland e.V.
Jörgen
 
Inlägg: 1325
Blev medlem: 2009-11-03, 20.08.35
Ort: 382 71 Orrefors

Re: Blyersättning eller inte? 200 -85

UNREAD_POSTav K Lund » 2013-12-29, 13.53.18

Jörgen skrev:
Varför vill du slå i blytillsats :?:


Nej nån särskild längtan i sig har jag inte att slå i blytillsats som självändamål, det är väl bra om det inte behövs, utan funderingarna finns som jag skrev på grund av att en del tycks ha uppfattningen att det kunde behövas eftersom det påstås rapporteras om skador på ventiler osv utan. Om det stämmer eller inte är ju då oklart. De flesta tycks mena att det inte behövs.

Här är en sida som det nämns som jag hittade nu i en hast:
http://classics.honestjohn.co.uk/review ... ion=buying

"Petrol engines don't take well to plain unleaded." gällande w123 alltså.
Och eftersom jag stött på det även på nån annan sida så undrar jag över det.
K Lund
 
Inlägg: 6
Blev medlem: 2013-08-14, 14.13.52

Re: Blyersättning eller inte? 200 -85

UNREAD_POSTav kalle59 » 2013-12-29, 14.31.41

Nu kan jag vara felunderrättad och rätta mig isf men efter vad jag hört så ska mercedes ha haft härdade ventilsäten ända sen 60 talet men som sagt, jag kan vara ute och cykla
Med vänlig hälsning Kalle
Medlem 2077

Mercedes Benz 240 D 3.0 1975
Audi 100 2.3 Quattro 1991
kalle59
 
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-09-27, 20.29.50

Re: Blyersättning eller inte? 200 -85

UNREAD_POSTav Jörgen » 2013-12-29, 15.10.52

kalle59 skrev:Nu kan jag vara felunderrättad och rätta mig isf men efter vad jag hört så ska mercedes ha haft härdade ventilsäten ända sen 60 talet men som sagt, jag kan vara ute och cykla
Med vänlig hälsning Kalle


Jo Kalle
Du är på rätt spår. Jag tittade lite på M110 motorn och där var härdade ventilsäten på avgassidan sedan 1975 i US och 1980 i EU. Dessa ventilsäten var märkta så man visste om dom var av den senare typen.
När jag frågade K Lund om varför han ville ha blytillsats, var det om det var för att höja oktantalet för att undvika knackning i maskinen vid hög belastning.
Det var det mitt svar gick ut på, det hjälpar nämligen inte ett dugg.
Jörgen Eriksen (1227)
Teknikreferent i
Mercedes-Benz R/C 107 SL-Club
Deutschland e.V.
Jörgen
 
Inlägg: 1325
Blev medlem: 2009-11-03, 20.08.35
Ort: 382 71 Orrefors

Re: Blyersättning eller inte? 200 -85

UNREAD_POSTav W115_220D » 2013-12-29, 16.20.55

K Lund skrev:
Jörgen skrev:
Varför vill du slå i blytillsats :?:


Nej nån särskild längtan i sig har jag inte att slå i blytillsats som självändamål, det är väl bra om det inte behövs, utan funderingarna finns som jag skrev på grund av att en del tycks ha uppfattningen att det kunde behövas eftersom det påstås rapporteras om skador på ventiler osv utan. Om det stämmer eller inte är ju då oklart. De flesta tycks mena att det inte behövs.

Här är en sida som det nämns som jag hittade nu i en hast:
http://classics.honestjohn.co.uk/review ... ion=buying

"Petrol engines don't take well to plain unleaded." gällande w123 alltså.
Och eftersom jag stött på det även på nån annan sida så undrar jag över det.

Vad är det för jävla tomte som skapat den här sidan?
Har aldrig hört talas om att man ska byta kamkedja efter 10000 mil eller efter 5 år!
Den sidan ska du inte lita på.
Jag har haft dieslar som har gått 50.000 mil med samma kedja och då har motorn varit över 25 år gammal!!
Finns bara 2 sorters bilar, nya och begagnade Mercedes
W115_220D
 
Inlägg: 532
Blev medlem: 2011-08-05, 17.19.00
Ort: Tidan

Re: Blyersättning eller inte? 200 -85

UNREAD_POSTav swampmonkey » 2013-12-29, 16.45.51

W115_220D skrev:
K Lund skrev:
Jörgen skrev:
Varför vill du slå i blytillsats :?:


Nej nån särskild längtan i sig har jag inte att slå i blytillsats som självändamål, det är väl bra om det inte behövs, utan funderingarna finns som jag skrev på grund av att en del tycks ha uppfattningen att det kunde behövas eftersom det påstås rapporteras om skador på ventiler osv utan. Om det stämmer eller inte är ju då oklart. De flesta tycks mena att det inte behövs.

Här är en sida som det nämns som jag hittade nu i en hast:
http://classics.honestjohn.co.uk/review ... ion=buying

"Petrol engines don't take well to plain unleaded." gällande w123 alltså.
Och eftersom jag stött på det även på nån annan sida så undrar jag över det.

Vad är det för jävla tomte som skapat den här sidan?
Har aldrig hört talas om att man ska byta kamkedja efter 10000 mil eller efter 5 år!
Den sidan ska du inte lita på.
Jag har haft dieslar som har gått 50.000 mil med samma kedja och då har motorn varit över 25 år gammal!!


kamkedja efter 10tusen mil låter väl elakt, kamrem kan jag vara med om, kamkedja med enkelkedja kan dock vara värd att byta emellanåt, tillskillnad från de dubbelkedjor våra dieslar har som räcker förevigt, och börjar de må dåligt hörs det innan det skadar saker...
w115 240d, 72hp, 3.07bakaxel, 15" barock
+ lite fler
---
hobbymoderator, tar bort dubbelpostningar och flyttar emellanåt inlägg till rätt kategori.
---
www.mbturbo.com
swampmonkey
 
Inlägg: 1458
Blev medlem: 2011-08-08, 00.23.41
Ort: Göteborg-Mölndal

Re: Blyersättning eller inte? 200 -85

UNREAD_POSTav Kölis » 2013-12-29, 17.25.24

Bilen är snart trettio år gammal och gamla skrönor lever länge, ännu längre på internet.. 1973 kom de första katalysatorbilarna och det blyfria (unleaded) bränslet i USA. Volvo var först med sin egen uppfinning som man tyvärr inte tog patentnamn på, den mategrafiska uträkningen lambda. Volvo var de som uppfann Lambdasonden och var föregångare på avgasrelaterade uppfinningar. Tro inte att Mercedes Benz låg i morgonsängen och tittade på när deras största och framtidsmarknad ville ha bilar som gick att tanka unleaded i. Skit i blytillsatsen idag. Det är inte bly utan natrium mm. Slå i ett paket flingsalt istället, ger säkert samma effekt.
W124 300E 4-matic mörkröd med beige helskinn 1988. W211 E500 2003 Avantgarde silver/guld med benvit helskinn.
Kölis
 
Inlägg: 3009
Blev medlem: 2011-06-28, 22.01.28
Ort: Tyresö

Re: Blyersättning eller inte? 200 -85

UNREAD_POSTav Jörgen » 2013-12-29, 20.46.56

Kölis skrev:Bilen är snart trettio år gammal och gamla skrönor lever länge, ännu längre på internet.. 1973 kom de första katalysatorbilarna och det blyfria (unleaded) bränslet i USA. Volvo var först med sin egen uppfinning som man tyvärr inte tog patentnamn på, den mategrafiska uträkningen lambda. Volvo var de som uppfann Lambdasonden och var föregångare på avgasrelaterade uppfinningar. Tro inte att Mercedes Benz låg i morgonsängen och tittade på när deras största och framtidsmarknad ville ha bilar som gick att tanka unleaded i. Skit i blytillsatsen idag. Det är inte bly utan natrium mm. Slå i ett paket flingsalt istället, ger säkert samma effekt.

Ja Kölis, du är inte ensam i din uppfattning. Jag är med på tåget 8)
Jörgen Eriksen (1227)
Teknikreferent i
Mercedes-Benz R/C 107 SL-Club
Deutschland e.V.
Jörgen
 
Inlägg: 1325
Blev medlem: 2009-11-03, 20.08.35
Ort: 382 71 Orrefors

Re: Blyersättning eller inte? 200 -85

UNREAD_POSTav Marie » 2013-12-29, 21.55.10

Sen är det ju faktum att enkelkedjan i M102 (de årgångar som vi talar om här dvs W123) inte var något under av lång livslängd. Det finns kamremmar som håller lika länge. 150.000 km sen är de vanligen mogna för byte.

Kruxet är att när bilar börjar hamna i klassikersvängen så finns det idioter som inte vet hur väl de vill sin ögonsten, och som vidtar helt vanvettigt överdrivna åtgärder, berättar om det på internet - och plötsligt skall alla göra likadant...
Mercedes 400SE W140 -92

Förbrukat:
Mercedes 200TE S124 -90
Mercedes 300SEL V126 -89
Mercedes 300D Lang V123 -86
Mercedes 200 W123 -85
Mercedes 240D W123 -80
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 1493
Blev medlem: 2010-03-31, 03.00.59
Ort: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Blyersättning eller inte? 200 -85

UNREAD_POSTav K Lund » 2013-12-31, 01.38.00

De flesta, eller alla här, tycks vara överens om att det inte ska behövas nån blytillsats. Då struntar jag i att pyttsa i nåt sånt.

Kamkedjan... 15800 mil har den här gått. Kanske är dags att byta då det är en sån enkelkedja? Svårt att veta. Låter det nåt särskilt rassel om den i så fall eller är det inte att räkna med? Det hörs inget speciellt om den här i alla fall vad jag märkt.
K Lund
 
Inlägg: 6
Blev medlem: 2013-08-14, 14.13.52

Re: Blyersättning eller inte? 200 -85

UNREAD_POSTav Marie » 2013-12-31, 02.54.27

Vet du bilens historia?

Den kan vara bytt redan vid 12-13 tusen kanske?

När kedjan länger sig blir det svårt att ställa tändningen riktigt rätt, fördelaren kan inte vridas tillräckligt...

Brukar höras innan det blir akut haveririsk...
Mercedes 400SE W140 -92

Förbrukat:
Mercedes 200TE S124 -90
Mercedes 300SEL V126 -89
Mercedes 300D Lang V123 -86
Mercedes 200 W123 -85
Mercedes 240D W123 -80
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 1493
Blev medlem: 2010-03-31, 03.00.59
Ort: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Blyersättning eller inte? 200 -85

UNREAD_POSTav K Lund » 2013-12-31, 11.54.06

Bilens historia är rätt känd, min far som haft den sen den var nästan ny. Tyvärr går det inte att fråga honom längre. Däremot kommer jag att tänka på att jag vet ju var den blivit servad innan den kom till mig. De har kanske uppgifter om vad som gjorts. Ska slå en signal till Landrins.
K Lund
 
Inlägg: 6
Blev medlem: 2013-08-14, 14.13.52

Re: Blyersättning eller inte? 200 -85

UNREAD_POSTav osla » 2013-12-31, 15.09.39

annars är det ju bara byta, kan ju inte vara så svårt på en sån motor
finns bara två olika bilar, skattebefriade diesel mercor och lastbils reggade diesel mercor
osla
 
Inlägg: 722
Blev medlem: 2012-12-29, 21.17.48
Ort: piteå


Återvänd till W 123

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst