Blinkers/Varselljus US-SPEC

Här diskuterar vi 107 modeller.
280SL,350SL,450SL,500SL

Blinkers/Varselljus US-SPEC

UNREAD_POSTav bouveng » 2015-08-16, 11.32.27

Tjena!

Insåg att jag hade amerikanska varselljus på min 73:a.
Insåg också att mitt blinkerssystem nog inte är lagligt.

Jag tror att jag måste koppla om lite så att även sidoblinkersen blinkar.
Som det är idag blinkar endast mina frontmonterade blinkers samt de där bak.

Det borde inte vara några konstigheter att få blinkersen vid huvudljuset att blinka samtidigt.

Är det nu Jörgen ska lavetta mig med ett kopplingschema? :)

Nej men seriöst. Någon som har någon idé om hur man bör göra?

Mvh

Bild
bouveng

Re: Blinkers/Varselljus US-SPEC

UNREAD_POSTav Jörgen » 2015-08-16, 18.58.50

bouveng skrev:Tjena!

Insåg att jag hade amerikanska varselljus på min 73:a.
Insåg också att mitt blinkerssystem nog inte är lagligt.

Jag tror att jag måste koppla om lite så att även sidoblinkersen blinkar.
Som det är idag blinkar endast mina frontmonterade blinkers samt de där bak.

Det borde inte vara några konstigheter att få blinkersen vid huvudljuset att blinka samtidigt.

Är det nu Jörgen ska lavetta mig med ett kopplingschema? :)

Nej men seriöst. Någon som har någon idé om hur man bör göra?

Mvh

Bild

Hej Bouveng
Du kan gärna får ett kopplingsschema till denna bil, men då måste du skicka ett mail med ditt chassinummer.
Jag skulle ta kontakt med bilprovningen och fråga lite om evt. belysningsförändring.
Det kanske räcker med att ta med den fina bilden du har.
Jörgen Eriksen (1227)
Teknikreferent i
Mercedes-Benz R/C 107 SL-Club
Deutschland e.V.
Jörgen

UNREAD_POSTav bouveng » 2015-08-17, 12.57.31

Jörgen skrev:Du kan gärna får ett kopplingsschema till denna bil, men då måste du skicka ett mail med ditt chassinummer.
Jag skulle ta kontakt med bilprovningen och fråga lite om evt. belysningsförändring.
Det kanske räcker med att ta med den fina bilden du har.

Tack Jörgen. Ett kopplingsschema till bilen har jag på papper, men det är ganska gammalt och svårläst.
Mitt chassinummer: 10704412015035

Jag postade det i tråden om bältesvarnaren som jag hemskt gärna vill få igång. Jag har själv studerat det ovan nämnda kopplingsschema och kommit fram till att det finns en warning box någonstans.

Gällande blinkers säger verkstaden att jag inte behöver förändra något eftersom reglerna inte fanns 1973. Men, vad vet jag. Dock har jag sett nyare R107 som har eftermonterade sidoblinkers.

/J

Mvh
bouveng

UNREAD_POSTav Jörgen » 2015-08-17, 14.20.55

Hej Bouveng

Sidoblinkers var krav på 1986-års modell och senare, om dessa var importerade.
Flyttsaksbilar var inte belagd med detta krav.

Kopplingsschema kommer när jag vet din mailadress.
Jörgen Eriksen (1227)
Teknikreferent i
Mercedes-Benz R/C 107 SL-Club
Deutschland e.V.
Jörgen

UNREAD_POSTav celberg » 2015-08-17, 20.50.03

Om du vill se hur det ser ut irl kan du ju höra av dig. Mina ser ut likadant och fungerar. Knappt tre mil mellan Malmö och Lund är ju överkomligt.
Björn Råsberg (4397)
Regionansvarig Region Syd
Mercedes Benz Klubben Sverige

Kolla sista halvan av videon (om du inte gillar musiken, vill säga).
https://www.youtube.com/watch?v=sqpyn93XtyY

R107 1973 (350SL)
W116 1975 (350SE)
R129 1996 (SL500)
Användarvisningsbild
celberg

UNREAD_POSTav Jocke » 2015-08-17, 22.59.57

Du bör nog koppla ihop blinkersen så de blinkar samtidigt och sedan får inte de under stötfångaren
lysa hela tiden utan positionsljuset fram måste vara vitt. Detta brukar man lösa med strålkastare
med positionsljuslampa. Det fanns tidigare universal att köpa med positionsljus som man fick fixa
lite med för att de skulle passa under strålkastarringarna. Sedan får man koppla om lite kablar för
att få det att fungera som bilprovningen vill.
Jocke

UNREAD_POSTav celberg » 2015-08-18, 08.46.45

Jocke skrev:Du bör nog koppla ihop blinkersen så de blinkar samtidigt och sedan får inte de under stötfångaren
lysa hela tiden utan positionsljuset fram måste vara vitt. Detta brukar man lösa med strålkastare
med positionsljuslampa. Det fanns tidigare universal att köpa med positionsljus som man fick fixa
lite med för att de skulle passa under strålkastarringarna. Sedan får man koppla om lite kablar för

Positionsljus finns i ovankant mitt emellan de båda insatserna. Sitter i plastsargen som omger dem. Det är en liten 5w med fattning Ba7s eller var det Ba9s, kommer inte ihåg.
Björn Råsberg (4397)

R107 1973 (350SL)
W116 1975 (350SE)
R129 1996 (SL500)
Användarvisningsbild
celberg

UNREAD_POSTav Jocke » 2015-08-18, 19.17.40

celberg skrev:
Jocke skrev:Du bör nog koppla ihop blinkersen så de blinkar samtidigt och sedan får inte de under stötfångaren

Positionsljus finns i ovankant mitt emellan de båda insatserna. Sitter i plastsargen som omger dem. Det är en liten 5w med fattning Ba7s eller var det Ba9s, kommer inte ihåg.

Jag vet att bilprovningen har underkänt dessa pga att det ger för klent sken men de kanske
har blivit snällare på äldre dar.
Jocke

UNREAD_POSTav celberg » 2015-08-18, 21.50.05

Jocke skrev:
celberg skrev:

Jag vet att bilprovningen har underkänt dessa pga att det ger för klent sken men de kanske
har blivit snällare på äldre dar.

Mina positionsljus kommenterades inte överhuvudtaget vid senaste besiktningen. Om de blivit snällare med åren vet jag inte, men däremot tycker jag att de släpper igenom en del fel som definitivt är trafikfarliga. Min erfarenhet på det området gäller spruckna nedre länkarmsfäste på båda sidor som inte upptäcktes alls. Min egen bil var nästan nybesiktigad när jag köpte den (hade gått 137 mil efter besiktning) och jag fick byta framvagnsbalk första vintern.
Det är ett råd till dig bouveng, att kolla dessa. Tror inte att du behöver vara orolig ändå, eftersom MB i USA har åtgärdat detta vid servicetillfällena och din bil verkar ju välskött, men det är ju en väldigt enkel kontroll.
Björn Råsberg (4397)

R107 1973 (350SL)
W116 1975 (350SE)
R129 1996 (SL500)
Användarvisningsbild
celberg

UNREAD_POSTav swampmonkey » 2015-08-24, 14.44.03

rensade tråd på två inlägg där mailadress var utskriven i klartext, minimerar vi risken till skräppost till din mail åtminstone lite. ifall nu någon skulle leta efter adressen igen.

//mod Swamp
w115 240d, 72hp, 3.07bakaxel, 15" barock
+ lite fler
---
hobbymoderator, tar bort dubbelpostningar och flyttar emellanåt inlägg till rätt kategori.
---
www.mbturbo.com
swampmonkey

UNREAD_POSTav bouveng » 2015-08-24, 17.15.32

swampmonkey skrev:skräppost till din mail

Tack, okej, men ja. Jag är inte så rädd för skräppost, den hamnar ju i en egen mapp det står spam på. :)

/J
bouveng

UNREAD_POSTav bouveng » 2015-08-24, 17.42.40

celberg skrev:Mina positionsljus kommenterades inte överhuvudtaget vid senaste besiktningen. Om de blivit snällare med åren vet jag inte, men däremot tycker jag att de släpper igenom en del fel som definitivt är trafikfarliga. Min erfarenhet på det området gäller spruckna nedre länkarmsfäste på båda sidor som inte upptäcktes alls. Min egen bil var nästan nybesiktigad när jag köpte den (hade gått 137 mil efter besiktning) och jag fick byta framvagnsbalk första vintern.
Det är ett råd till dig bouveng, att kolla dessa. Tror inte att du behöver vara orolig ändå, eftersom MB i USA har åtgärdat detta vid servicetillfällena och din bil verkar ju välskött, men det är ju en väldigt enkel kontroll.

Jocke skrev:Du bör nog koppla ihop blinkersen så de blinkar samtidigt och sedan får inte de under stötfångaren lysa hela tiden utan positionsljuset fram måste vara vitt.

Tjena Celberg och Jocke!

Idag har jag varit på Ystad Bilbesiktning.

Jag måste åtgärda följande för registrering:

1, Positionsljuset. Det får inte lysa orange konstant framåt. Däremot får det blinka framåt, inget krav på sidoblinkers på min bil. Hur har ni som har us-spec gjort? Borde det inte vara så enkelt att byta ett relä och så vips blir det EU?

2, Byta urtavla på min hastighetsmätare till en med km/h.

Jag måste åtgärdna förljande för efterföljade kontrollbesiktning:

1, Vindrutespol.

2, Bromsvätskeläckage, vänster bak.

Gällande länkarmsfästessprickorna, så gäller den fabriksgarantin fortfarande och MB byter ut dessa. Mina är okej vad jag vet.

/J
bouveng

UNREAD_POSTav celberg » 2015-08-24, 22.42.23

bouveng skrev:
Jocke skrev:Du bör nog koppla ihop blinkersen så de blinkar samtidigt och sedan får inte de under stötfångaren lysa hela tiden utan positionsljuset fram måste vara vitt.

1, Positionsljuset. Det får inte lysa orange konstant framåt. Däremot får det blinka framåt, inget krav på sidoblinkers på min bil. Hur har ni som har us-spec gjort? Borde det inte vara så enkelt att byta ett relä och så vips blir det EU?
De orangea är ju inte dina positionsljus utan blinkersen som i det utförandet endast fans 1972 och 1973. Därefter blev de fyrkantiga. De vita ljusen du har under stötfångaren är dimljus. Min bil finns som mall om du vill gällande blinkers, jag inte har dimljusen tyvärr. [/color]

2, Byta urtavla på min hastighetsmätare till en med km/h.
Finns här http://www.ebay.de/itm/Tachoscheibe-Mer ... 27ff5c499b till ganska häftigt pris €65.

Gällande länkarmsfästessprickorna, så gäller den fabriksgarantin fortfarande och MB byter ut dessa. Mina är okej vad jag vet.
MB i Malmö ville inte kännas vid någon fabriksgaranti när jag frågade, så utgå inte från det. Har du frågat och fått positivt svar? Är dina fäste redan förstärkta (vilket de borde vara om bilen blivit servad enligt schema i USA. Om fästena var hela vid service då detta åtagande blivit aktuellt, svetsades förstärkningsbleck fast på de befintliga fästena, var de redan spruckna byttes hela balken.) eller har du motorbalken med de nya fästena som kom 1985? () I så fall gör MB definitivt ingenting.
/J
Björn Råsberg (4397)

R107 1973 (350SL)
W116 1975 (350SE)
R129 1996 (SL500)
Användarvisningsbild
celberg

UNREAD_POSTav bouveng » 2015-08-24, 23.22.19

celberg skrev:De orangea är ju inte dina positionsljus utan blinkersen som i det utförandet endast fans 1972 och 1973. Därefter blev de fyrkantiga. De vita ljusen du har under stötfångaren är dimljus. Min bil finns som mall om du vill gällande blinkers, jag inte har dimljusen tyvärr.

Hm, rörigt. Mina blinkers lyser hela tiden och blinkar när man blinkar. Finns det någon här som har en 73 US-spec?

celberg skrev:Finns här [/color] http://www.ebay.de/itm/Tachoscheibe-Mer ... 27ff5c499b till ganska häftigt pris €65.

Mja, jag vill ha urtavlan som kom några år efter som har den gula km/h-bågen. Nummer 1075422801 hos MB.

Bild

celberg skrev:MB i Malmö ville inte kännas vid någon fabriksgaranti när jag frågade, så utgå inte från det. Har du frågat och fått positivt svar? Är dina fäste redan förstärkta (vilket de borde vara om bilen blivit servad enligt schema i USA. Om fästena var hela vid service då detta åtagande blivit aktuellt, svetsades förstärkningsbleck fast på de befintliga fästena, var de redan spruckna byttes hela balken.) eller har du motorbalken med de nya fästena som kom 1985? () I så fall gör MB definitivt ingenting.

Har inte frågat MB då mina är förstärkta med bläcken. Vilken balk jag har vet jag inte.

Har beställt 4 st nya Osram hi/low-beams halogen samt en ny blinkerspak.

Det är just ljus/blinkers som känns klurigast. Jag vill ju behålla US-spec, men få det att uppföra sig EU. Dimljusen vet jag inte om jag ska behålla eller ta bort.

/J
bouveng

UNREAD_POSTav celberg » 2015-08-25, 00.01.57

bouveng skrev:
celberg skrev:De orangea är ju inte dina positionsljus utan blinkersen som i det utförandet endast fans 1972 och 1973. Därefter blev de fyrkantiga. De vita ljusen du har under stötfångaren är dimljus. Min bil finns som mall om du vill gällande blinkers, jag inte har dimljusen tyvärr.

Hm, rörigt. Mina blinkers lyser hela tiden och blinkar när man blinkar. Finns det någon här som har en 73 US-spec?
Jag har bilen, men inte elschemat...

celberg skrev:Finns här [/color] http://www.ebay.de/itm/Tachoscheibe-Mer ... 27ff5c499b till ganska häftigt pris €65.

Mja, jag vill ha urtavlan som kom några år efter som har den gula km/h-bågen. Nummer 1075422801 hos MB.
Om du får tag på en som suttit på en SLC är det troligtvis inte samma bakaxelutväxling, så den kan visa fel.

Bild

celberg skrev:MB i Malmö ville inte kännas vid någon fabriksgaranti när jag frågade, så utgå inte från det. Har du frågat och fått positivt svar? Är dina fäste redan förstärkta (vilket de borde vara om bilen blivit servad enligt schema i USA. Om fästena var hela vid service då detta åtagande blivit aktuellt, svetsades förstärkningsbleck fast på de befintliga fästena, var de redan spruckna byttes hela balken.) eller har du motorbalken med de nya fästena som kom 1985? () I så fall gör MB definitivt ingenting.

Har inte frågat MB då mina är förstärkta med bläcken. Bra! Då är ju faran avvärjd. Vilken balk jag har vet jag inte. Med största sannolikhet originalet, eftersom den senare varianten inte behövde förstärkas.

Det är just ljus/blinkers som känns klurigast. Jag vill ju behålla US-spec, men få det att uppföra sig EU. Dimljusen vet jag inte om jag ska behålla eller ta bort. Om du bestämmer dig för att inte ha dem är jag spekulant.

/J
Björn Råsberg (4397)

R107 1973 (350SL)
W116 1975 (350SE)
R129 1996 (SL500)
Användarvisningsbild
celberg

Återvänd till R/C/W 107 SL & SLC