blinkers har slutat blinka

R 170 SLK 1996-2004

blinkers har slutat blinka

UNREAD_POSTav torbjorn » 2013-04-05, 17.51.44

Jag blir så trött:

Lagom till ettårsdagen av ägandet av min fina -99 SLK230 konstaterar jag att det ibland glappande blinkersen nu bara lyser och inget annat. Lyser vänster fram och bak och lyser höger fram och bak eller lyser överallt med varningsblinkersen på.

Söker jag på nätet hittar jag mängder av BMW och några Audi som har liknande problem, samt någon -72 merca här i forumet också.

Enligt de kvitton som följde med bilen har detta skett förr och då lämnade man in den på verkstad. Klart jag skulle kunna spåra denna reparation men det var några år sedan så de vet antagligen inte vad de gjorde.

Relät klickar från rattstången någonstans, så endera dagen ska jag demontera allt därunder.

I höstas (innan jag ställde av den) slutade mitt högra dimljus att fungera. Men sannolikheten att den ska belasta blinkersrelät är inte helt övertygande sannolik.

Sist men inte minst: i förmiddags var det kallt och då blinkade varningsblinkersen i sju sekunder innan den stannade på fast sken. Det får mig att tro att det är ett typiskt bimetallrelä som blir för varmt (eller det motsatta) och inte ids fortsätta sitt arbete. Eller ja: då skulle en väl göra tvärtom förresten.

Enklast är väl att köpa ett nytt relä, om det nu är en lös liten burk som det var förr i mina gamla Taunusar.

Vad tror ni?
SLK 230 -99
Användarvisningsbild
torbjorn

Re: blinkers har slutat blinka

UNREAD_POSTav kalle59 » 2013-04-05, 18.11.51

Jag tror på ett nytt relä för så enkelt som det var på min 75:a där jag tog isär reläet, rengjorde och smorde kan det väl inte vara, risken är att man inte får isär ett modernt relä men prova bör man tycker jag allt.
Med vänlig hälsning
Kalle
Medlem 2077

Mercedes Benz 240 D 3.0 1975
Audi 100 2.3 Quattro 1991
kalle59

UNREAD_POSTav torbjorn » 2013-04-07, 21.38.40

Då ska vi se:

Blinkersen fungerar utmärkt när jag startade bilen i lördags och körde en sväng (totalt femton timmar och 115 mil). Alla filbyten fungerade blinkandet bra, men nä jag fastnade bakom några rädda medbilister i Jönköping högerblinkade jag i säkert ett par minuter - och så slutade det blinka men lyste bara. Testade några gånger men bara ljus.

Åt lunch och fortsatte sedan resan - nu med fungerande blinkers igen.

Och vid korta blink-blink-blink var det ingen fara. Men blinkande på en parkeringsplats gick liksom över tiden och jag gissar att något blir för varmt - och slutblinkat.

Av detta drar jag slutsatsen att det inte har med den fortfarande trasiga dimljuslampan att göra. Ej heller kontakten till lyset. Knappast varningsblinkersknappen (som jag inte använt i helgen) och inget jag i övrigt kan föreställa mig.

I morgon ska jag lokalisera relät och se vad jag har för möjligheter att renovera det med 5-56 och en sax.
SLK 230 -99
Användarvisningsbild
torbjorn

UNREAD_POSTav kalle59 » 2013-04-07, 21.47.36

Lycka till, det låter som reläet spökar när det blir varmt
Med vänlig hälsning Kalle
Medlem 2077

Mercedes Benz 240 D 3.0 1975
Audi 100 2.3 Quattro 1991
kalle59

UNREAD_POSTav sl500 » 2013-04-07, 22.32.49

varningsblinkersknappen

inte nödvändigt att man använder den.
blinkersfunktionen går igenom den, kolla elschemat,
liten del men ändå nödvändig del för funktionens skull.
Användarvisningsbild
sl500

UNREAD_POSTav torbjorn » 2013-04-08, 13.22.22

SL500: du menar att jag ska försöka tabort varningsblinkersknappen och kolla vad som är bakom?

Ja ja, jag ska leta en stund.
SLK 230 -99
Användarvisningsbild
torbjorn

UNREAD_POSTav torbjorn » 2013-04-08, 15.00.07

Visst är något glappt i/runt varningsblinkersknappen.

Jag har 5-56at kontakter och kladdat - hela fronten från luftintagen uppe ner till antispinnknapp-panelen nertill sitter med två sketna skruvar (under överkanten innanför bilstereon). Alla sladdar går att lossa utan problem men när jag kopplar ur varningsblinkersknappen kopplar jag också ur alla blinkersfunktioner.

Det är inte direkt så att jag vill ytterligare skruva sönder den del där knapparna sitter - skruvarna är mikrosmå och jag tror inte det är meningen att jag ska gå så mycket djupare i detta pyssel.
Planen är att leta på några bilskrotar efter hela denna konsoll och försöka köpa den till ett anständigt pris. Förhoppningsvis sitter felet i just min kontakt och inte i en utbytes.

(tristtrist med glappa kontakter)
SLK 230 -99
Användarvisningsbild
torbjorn

UNREAD_POSTav Izzy » 2013-04-08, 22.29.18

Hej,
såg ditt inlägg om varningsblinkers. Får du loss den panel som varningsblinkersen sitter i så är blinkersen en modul som snöpps loss. Busenkelt om man använder bra arbetsbelysning.

Skruva inte bort de små skruvarna...det är inte meningen att dela kontakten där...dessutom kommer det då att hoppa ut två fjödrar och små metallbleck som ger dig några timmars huvudvärk att få på plats igen ifall de inte ramlar ned i nåt skrymsle och försvinner för alltid.

Detta hände mig i vintras..fick ihop eländet till slut.
Finns inte något att se inuti kontakten.
Kanske kan testa med multimeter och trycka på knappen för att testa brytarens funktion.

Lycka till.
Izzy

UNREAD_POSTav torbjorn » 2013-04-09, 18.14.08

Ny knappsats köpt på den utmärkta bilskroten i Odensbacken, monterad på 25 minuter - och första intrycket är att det fungerar. Men det ska nog till mer tester för att se om det glappa var i kontakten jag just bytt. Återkommer om det.

Intressant är att detta fel redan blivit åtgärdat för några år sedan - och visst ser jag spår av en argsint stjärnmejsel på samtliga små skruvar som jag personligen inte gav mig på. Ska se om jag hittar kvittot i den samling jag fick i en pärm när jag köpte bilen förra året. En av skruvarna är plomberad på den nya knappsatsen jag köpte, så visst får man intrycket att det är Hit Men Inte Längre som gäller.

Intressant är att jag hittade ett helt gäng bilskrotar med samma kontakt på bland annat Bildelsdatabasen (men det finns flera): Från 150 kr till knappa 400. Ingen större utgift alltså, och rimligt lätt att byta.

Tack alla för er support!
SLK 230 -99
Användarvisningsbild
torbjorn

UNREAD_POSTav sl500 » 2013-04-09, 18.50.35

torbjorn skrev:Ny knappsats köpt på den utmärkta bilskroten i Odensbacken, monterad på 25 minuter - och första intrycket är att det fungerar. Men det ska nog till mer tester för att se om det glappa var i kontakten jag just bytt. Återkommer om det.

Intressant är att detta fel redan blivit åtgärdat för några år sedan - och visst ser jag spår av en argsint stjärnmejsel på samtliga små skruvar som jag personligen inte gav mig på. Ska se om jag hittar kvittot i den samling jag fick i en pärm när jag köpte bilen förra året. En av skruvarna är plomberad på den nya knappsatsen jag köpte, så visst får man intrycket att det är Hit Men Inte Längre som gäller.

Intressant är att jag hittade ett helt gäng bilskrotar med samma kontakt på bland annat Bildelsdatabasen (men det finns flera): Från 150 kr till knappa 400. Ingen större utgift alltså, och rimligt lätt att byta.

Tack alla för er support!

ja du ser
Användarvisningsbild
sl500

UNREAD_POSTav torbjorn » 2013-04-09, 19.14.46

sl500 skrev:
ja du ser

Imorgon ska jag en sväng till örebro. Jag lovar att blinka länge i alla korsningar. Så, ropa inte hej ännu (även om jag just nu känner mig hoppfull).

BMW och Audi har också detta blinkersproblem. Använder de samma fabrikat eller är det en EU-skada?

(det sista jag skrev ska man nog inte ta så mycket på allvar)
SLK 230 -99
Användarvisningsbild
torbjorn

UNREAD_POSTav torbjorn » 2013-05-06, 21.39.47

Jag hann få bilen genom bilprovningen inan blinkersen slutade blinka igen.

Nå, jag ska kolla alla kontakter och vad det nu kan vara jag missat. Men visst verkar det lite fånigt.

(bilprovningen gav mig inte körförbud trots trasig framfjäder - lätt bytt på den närbelägna Mekonomenverkstaden av de betalda mekanikerna. Jag bytte båda, naturligtvis. Fyra tusen spänn ink delar).
SLK 230 -99
Användarvisningsbild
torbjorn

UNREAD_POSTav Tom slk » 2013-05-25, 22.49.27

Ja har en dum fråga. Ja har en slk 200k som blinkersen bara lyser på. Vart sitter relät??
Tom slk

UNREAD_POSTav torbjorn » 2014-04-02, 18.51.43

Nytt år, ställde på mercan igår - noterade att batteriet tappat ström trots att det varit urkopplat så jag lade i ett nytt. Sålunda hann jag inte köra bilen innan jag dagen efter (idag) startade och körde till bilprovningen.

Blink blink upp på sora vägen - och sedan fungerade inte blinkersen mer den dagen. Tvåa på bilprovningen (naturligtvis) men jag hade lyckats dra sönder handbromsen på vägen dit också, så det fanns fler saker att fixa.

Även förra året slutade blinkersen fungera Som Om Den Blev Varm - det var faktiskt därför jag ville bilprova idag istället för om tre månader: för att det är kallare ute. På vägen hem (efter en dag med manuella blinkningar i Norrköping) slog det mig att det som skiljer Nu från förra året är ett väldigt mycket bättre batteri - och då kanske relät får för mycket ström...?

Det är en fantastisk bil, min SLK, och jag ska inte låta mig nedslås. Men FAN, säger jag FAN. Imorgon ska jag spruta 5-56 överallt (det kanske är krypströmmar från alla lyskontakter - varselljusomkopplaren brukade få igång det första året, vilket jag helt glömde bort på väg till bilprovningen i morse) och se om jag kan få den att överhuvudtaget BÖRJA blinka igen.

Är det så att reläet sitter tillsammans med de andra fyra reläerna i den stora lådan bredvid batteriet, men styrs från varningsblinkknappen (som jag bytte förra året)? Att blinkersen förra året lade av när det stod på för länge tydde ju på att det blev för varmt. Att det i år inte fungerade efter de inledande blinkningarna kan bero på precis vad som helst, men jag är lite inne på att det är något som håller det med en sådan ström att det inte reagerar på blinkersspaken. Något läcker från någon annan plats, tex varselknappen. Eller ugnslampan i köket. Eller grannens mobiltelefon.

Har ni några nya teorier åt mig och alla andra som sliter sitt tunna medelålders hår?
SLK 230 -99
Användarvisningsbild
torbjorn

UNREAD_POSTav torbjorn » 2014-04-03, 15.37.14

Förutsatt att det är samma relä som blinkar åt varningsblinkers och körriktningsblinkers: Nej, reläet sitter inte i reläcentralen där kompressorns relä sitter. Det sitter i en plomberad låda som är i andra änden av elektronikprylarna i lådan bredvid batteriet i motorrummet.

Inte illa att åtminstone TRO att jag hittat reläet - för andra gången samma dag!

(projektet går vidare - nu med fokus på att arbeta under motorhuven)
SLK 230 -99
Användarvisningsbild
torbjorn

Nästa

Återvänd till R 170 SLK