bilen vandrar vid högre farter

W 124 E-Klass 1986-1995

bilen vandrar vid högre farter

UNREAD_POSTav karlos » 2016-02-14, 10.38.45

Har lite bekymmer med min w124 e220t från 94, kombi, manuell, 22000 mil. Vid högre farter, över ca 80km/h, så känns det som om bilen vandrar över vägen, precis som när man kör i stark sidvind.

Har också ett klonk när jag växlar. Jag har haft en verkstad att kolla på det, och dom säger att det är lite glapp överallt i drivlinan, och tillsammans skapar dom klonket. Jag tror dock att det kan vara upphängningen i bakvagnen, alltså dom fyra gummi-bussningarna som hela vaggan hänger i.

Om jag förstår det rätt så kan dessa fyra bussningar göra att bilen vandrar i högre farter, då hela bakvagnen rör sig, kan det stämma? Har inte tillgång till lyft så har inte kollat dom än, men siktar på att göra det snart.

Hissade upp bilen igår för att känna på hjulen, och kan vicka höger framhjul något när jag håller kvart-i-tre, kanske någon millimeter eller två, men inte lika mycket när jag vickar uppe och nere. Kan det vara hjullagren fram som är på väg ut, alternativt för lösa? Kan det här också göra att bilen vandrar?

Jag hör ett svagt morrande när jag kör, men det ändras inte när jag svänger, och hörs mest när jag har tryck i drivlinan, så det låter som att det kan vara urtrampningslagret? Däremot har jag ett svagt gnissel när jag svänger, vilket jag tror är höger framhjul där bromsen lägger sig an lite pga att det är lite glapp, kan det stämma?

Det ska tilläggas att höger framhjul var snedslitet när jag bytte till vinterdäck.

Kanske lite luddigt beskrivet, känns som om halva bilen är inblandad, men hoppas någon kan hjälpa mig att lista ut problemet! Tack på förhand!
karlos

Re: bilen vandrar vid högre farter

UNREAD_POSTav kalle59 » 2016-02-14, 10.54.44

Hej
Du är nog på rätt spår.
Dåliga bussningar i detta sammesurium av stag i bakvagnen ger precis dom symptomen som du beskriver men skaffa en rep sats om du ska byta och byt ALLA stag annars blir det aldrig bra.
Hjullagren går att justera om det är där det glappar men var försiktig, ett lager som glappar lite är bättre än ett som är draget för hårt, lagom är när brickan fortfarande går att röra lite trögt i sidled.
Beträffande glappet "kvart i tre" tror jag dock mer på spindelled eller hjälpstyrarm så det bör undersökas mer noggrant.
Urtrampningslager brukar låta skorrande när man släppt upp kopplingen och brukar "tystna" när man trycker ner pedalen så jag skulle kolla stödlagret.
//Kalle
Medlem 2077

Mercedes Benz 240 D 3.0 1975
Audi 100 2.3 Quattro 1991
kalle59

UNREAD_POSTav karlos » 2016-02-14, 11.13.08

Skitbra svar, tack!

Har haft verkstad att kolla på alla stag i bakvagnen och dom tyckte allt såg bra ut, men fan vet om dom kollat ordentligt.

Kan spindellederna göra så att bilen vandrar på vägen? Och om dom är glapp, borde då inte allting glappa, bromsoken också? Som är det är nu så ligger oken på skivan när man trycker på hjulet fram, men inte bak, eller om det var tvärtom
karlos

UNREAD_POSTav kalle59 » 2016-02-14, 12.17.43

Nu är det ju så att bara genom att titta så ser man inte alltid om bussningar är dåliga utan här måste det till lite våld genom att bräcka och känna.
Du kan också göra ett kör test, håll en hastighet på säg 50km/h, släpp sen hastigt gasen och gasa på igen, om du då märker att bilen jazzar till då vet du att bakvagnen inte sitter som den ska.
Beträffande lederna i framvagnen så är det samma här, allt måste vara i skick annars beter sig bilen mystiskt och som du själv skrev, snedslitet däck! Det betyder troligtvis felaktig framvagnsinställning eller att något är dåligt i styrlederna och byter du något där så snåla inte, köp kvalitet och glöm inte framvagnsinställning.
//Kalle
Medlem 2077

kalle59

UNREAD_POSTav karlos » 2016-02-14, 19.21.49

Tack igen för bra svar!

Körde en sväng idag och provade att släppa gas och sen dra på, bilen kändes som vanligt, inget som ville dra iväg så det låter som att vi kan avskriva bussningarna i bakvagnen?

Morrandet i lagret tycker jag låter konstant, koppling eller inte, så det verkar väl som att det inte borde vara urtrampningslagret, utan ev från något hjul eller stödlagret. Enligt förra ägaren så är stödlagret nybytt, och han litar jag på, så det verkar väl vara något i framvagnen. Det som talar emot lagren är att sist jag var på verkstad för att byta lager höger bak så kollade meken alla hjul, och det lät inget konstigt från något annat än höger bak, och det var i mellandagarna. Men för all del, ett lager kan väl gett sig sen dess.

Kollar man pelican parts så verkar jobbet i bakvagnen vara pyssligt, men inte omöjligt.

http://www.pelicanparts.com/techarticle ... ension.htm

Jag har inte mycket erfarenhet av att meka med bilar, men anser mig vara händig och har väl huvet iaf något sånär på skaft. Är det dumt att ge sig i kast med själv om man inte är van att skruva, eller borde man fixa det om jag köper ett bra kit (några tips?) och tar det lugnt och metodiskt?
karlos

UNREAD_POSTav kalle59 » 2016-02-14, 19.39.29

Ja det låter ju bra att bakvagnen inte känns sladdrig så då kan du nog avskriva den.
Morrande ljudet då?
Ja har du bytt lagret höger bak och det blev tyst så har du tre lager kvar vad gäller hjulen att kolla upp.
Stödlagret var bytt så det kan du också avskriva, frågan är bara, har du möjligen två på den bilen?
Vad mer kan ge lagerljud då?
Ja möjligen lådans utgående lager eller t o m lådan i sig själv, sen kan det ju vara själva klumpen också så enda sättet att lokalisera är ju uteslutningsmetoden dvs kolla en punkt åt gången och visst, ingenting är omöjligt bara man är metodisk och har bra grejor att jobba med.
Någonstans har vi ju alla varit nybörjar mekar eller hur :P
Medlem 2077

kalle59

UNREAD_POSTav karlos » 2016-02-14, 20.12.32

Kan klumpen morra? Det viner i den mellan 70-90kmh när det inte är tryck i drivlinan, så nånting är ju lurt i den. Tydligen rätt vanligt på den här modellen, tänkte ge Omega oljor en chans då dom påstår att det tystar vinandet. Antar att det sitter ett ingående lager på den, och som du säger ett lager i varje ände på växellådan. Plus tre till hjul som sagt...

Till råga på allt så ska det komma barn vilken dag som helst, så innan dess blir det inget mekande, behöver ta bilen till bb, och klart grabben ska ha sin första bilresa i en merca
karlos

UNREAD_POSTav kalle59 » 2016-02-14, 20.35.17

Rätt inställning att grabben (kan det inte bli en tjej) ska åka Mercedes på sin första resa.
Det vinande ljudet får du nog leva med för det är inbyggt mercedes ljud och kommer som ett brev på posten efter x antal mil.
Många mirakelmedel har testats det kan jag lova och säkerligen ibland framgångsrikt men för det mesta har det nog bara lämnat ett hål i ägarens plånbok, men gör du ett oljebyte och kanske med omega som du nämner, det kan ju vara värt ett försök.
Som parentes kan jag nämna att jag fått äran att provköra ett antal bilar i serien 201-124 där ägarna sagt sig fått tyst på bakaxeln, det stämde INTE men som med allt annat, tron påverkar allt, så även syn och hörselintryck.
PS: Glöm inte framvagnsinställningen sen
Medlem 2077

kalle59

UNREAD_POSTav Hynboholm » 2016-02-16, 08.37.55

Bra svar av Kalle!

En annan grej som är vanligt på 124 är att styrningen blir lite trög.
Detta kan vara t.ex. tröga spindelleder/styrleder.
Styrdämparen kan också vara bra att se över.

Trög styrning innebär att ratten stannar där du släpper den, m.a.o. ratten ställer sig inte rakt av sig självt.
Du måste alltså sitta och korrigera ratten hela tiden och detta kan också ge ett vingligt intryck av bilen.
Hynboholm

UNREAD_POSTav karlos » 2016-02-16, 09.12.23

Intressant! Ska strax iväg en sväng med bilen så ska ha det i åtanke

Tack igen för bra svar, jäkligt kul med ett såhär bra forum där man kan fråga om hjälp!
karlos

UNREAD_POSTav karlos » 2016-02-16, 10.58.13

Har nu kört en sväng, och nog är det lite trögt för bilen att räta upp sig efter en sväng. Frågan är om det är rättvist att bedöma det när det är -6 ute? Det gick lite lättare när bilen var varm, men tyckte aldrig det blev helt hundra.
karlos

UNREAD_POSTav Hynboholm » 2016-02-16, 11.11.39

Möjligt att kylan kan på påverka lite, men du kan väl vänta in lite varmare väder och känna efter då också?

Jag förstår att det är otrevligt, men det är väl inget som du akut måste fixa?
Hynboholm

UNREAD_POSTav karlos » 2016-02-16, 11.25.08

Nej jag tror inget av ovanstående egentligen är akut? Men blir gärna motsagd om det är något ni tycket ska bytas fortast möjligt? Lager ska väl inte rull många mil om dom är dåliga, men eftersom missljuden är så svaga att det knappt hörs så behöver jag kanske inte oroa mig alltför mycket?

Har läst på om styrdämpare och det verkar vara en enkel match att byta, så det göra jag samtidigt som jag byter bussningar till krängningshämmaren fram
karlos

UNREAD_POSTav Hynboholm » 2016-02-16, 11.50.03

karlos skrev:Lager ska väl inte rull många mil om dom är dåliga, men eftersom missljuden är så svaga att det knappt hörs så behöver jag kanske inte oroa mig alltför mycket?

Ska du inte åka längre sträckor så kan du säkert köra veckor/månader med lätt morrande hjullager.
Du kan känna om något hjul blir mycket varmare än dom andra, och på det viset få en status på skick (och kanske vilket det kan vara).
(Varma hjul/nav kan också såklart bero på anliggande broms)
Blir ett hjullager riktigt dåligt så brukar dom låta ordentligt.
Hynboholm

UNREAD_POSTav karlos » 2016-02-18, 20.01.08

Efter att ha läst diverse skräck-historier om folk vars spindel-leder gått av på motorvägen så har jag nu haft av framhjulen för att kunna kolla lite närmare. Har dragit ordentligt i styrlederna och kan inte känna något glapp, däremot tycker jag att höger hjul inte känns helt hundra.

Som sagt, tar jag kvart-i-tolv så glappar det lite, kanske någon mm. Kvart-i-tre, något mer, kanske 2-3mm. Om jag däremot lyfter hjulet så hör jag ett klonk och det känns som att det glappar några mm där också. Kunde inte känna in-ut glapp tydligt, men det kan det nog också ha varit.

Jämför jag med vänster hjul, så känns det betydligt bättre, bara någon mm glapp kvart-i-tre.

Har också kollat kul-leder i framvagnen och tycker alla ser bra ut. Inget uttryckt fett, och allt gummi känns mjukt och bra, men det betyder väl inte att allt är helt som det ska?

Eftersom jag nu varit på helspänn när jag kört så tycker jag nog att styrningen är trögare än vanligt, vilket borde vara tecken på styrleder eller spindel-leder om jag förstått det hela rätt?

Tar jag av hjulen ser jag att det är fett runt centrum:

http://www.kallelind.com/share/IMG_4197-copy.JPG

http://www.kallelind.com/share/IMG_4198-copy.JPG

Jag tycker det ser ut som om någon penslat på det vid hjulbyte, eller kan det vara fett från naven som trycks ut?

Känns som tusen grejer i samma inlägg, men det kanske går att lägga ihop ett och ett för någon kunnigare än mig?

Tack igen på förhand!
karlos

Nästa

Återvänd till W 124 E-Klass