beg bil tips

W 114/115 Compact/8 1968-1975

beg bil tips

UNREAD_POSTav lucas » 2009-06-25, 23.59.05

Hej!
Jag skulle behöva lite tips angående w115.
jag är en motorintresserad man som gått och snöat in mig på w115. fattar inte varför, men det måste helst vara en 200 d eller 240d. Tycker den är snygg och charmig, min farsas kompis körde taxi på 70-talet och hade en ljus blå bil av denna modell, och nu behöver jag en andrabil.
Har mekat lite grand i mina da´r men med dessa bilar blir jag ändå lite osäker o speciellt när man inte haft diesel förut...vad jag förstår verkar det vara rost problem som är värst, men vad kostar en diesel av dessa årgångar att äga, tex vad drar en 200d?
Tittat på norrlandsbilar som ser fina ut, men vad är det som mekaniskt är dåligt på dessa bilar?
hur märks det på en diesel att motorn är sliten jag menar , först så är den väl slö från fabrik (o det lider inte jag av), och sedan ryker det väl ändå?(gött)!
Ja och sedan var det här med stöld risken (fd saab ägare), måste man ha larm på en sådan här klenod??
tack på förhand! Lucas.
Skriv gärna ägar erfarenheter!
lucas
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 2009-06-25, 23.40.49

hejsan

UNREAD_POSTav Pasi » 2009-07-05, 21.49.27

hejsan! några kanonbra köptips kan jag nog inte ge dig då jag köpte min w115 som renoveringsobjekt. vet dock en hel del när d gäller rosten på dessa bilar. du ska se upp med rost på följande ställen(framförallt):
1:trösklar, dessa är av modellen kex då ingen bra dränering eller luftcirkulation finns i dessa.
2:framskärmar, speciellt vid strålkastarna
3:dörrar, underkant både på utsidan och insidan nedre kanten.
4:rost vid kromlisterna som går runt om bilen, vanligt att packningen som sitter under dessa går sönder och då rinner d vatten in i hålen för listklipsen och gör att d rostar.
5:rost under skärmarna(inre skärmar) gäller både fram o bak, kolla speciellt skärmkanterna bak.

Lyft upp bilen för att kolla:
1:bärande balkar bak, speciellt den balk som går från sidobalken vid hjulhuset och snett framåt, den saknar nämligen dränering!! i min så har jag fått svetsa upp just denna balk på båda sidor bak! så riktig varning för dessa balkar, kan eventuellt skicka bilder till dig om du vill:)
2:trösklarna på undersidan
3:dragkroksbalkar om sådan finns
domkraftsfästen som sitter under trösklarna, känn på dom att dom känns stabila o inte ger efter, d bästa e att hissa upp bilen från dessa ställen o se att dom håller

d e nog d jag vet om rosten, motormässigt så håller dom bra, bara dom e skötta enl.serviceboken! kolla fjädrarna, typiskt mercedesfel e framförallt framfjädrar som går av. på min hade till o me bakre stötdämparen gått av!

hör av dig om du behöver hjälp! mvh:pasi
Pasi
 
Inlägg: 331
Blev medlem: 2008-03-23, 18.50.34
Ort: Borås

UNREAD_POSTav sl500 » 2009-07-06, 10.05.46

stäng värmereglaget för friskluft och häll ett spann vatten i luftintaget flyter då golvmattorna köp den inte för då är torpedväggen upprutten
vh sylwe
Senast redigerad av sl500 2009-07-06, 10.06.52, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
sl500
 
Inlägg: 5721
Blev medlem: 2007-08-16, 17.28.19
Ort: Gotland

xx

UNREAD_POSTav lucas » 2009-07-06, 11.40.10

Tack för dessa råd, det var som jag misstänkte att det rostar....
lucas
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 2009-06-25, 23.40.49

hejsan

UNREAD_POSTav Pasi » 2009-07-06, 12.32.00

precis som Sylwe sa, håll koll på torpedväggen oxå, så den inte e rostig, min hade dock klarat sig, värre med reservdelsbilen jag hade...
Pasi
 
Inlägg: 331
Blev medlem: 2008-03-23, 18.50.34
Ort: Borås

UNREAD_POSTav sl500 » 2009-07-06, 13.07.34

ja compakten är duktig på att rosta, frisklutsintaget är ofta igensatt vid dreneringen därför rostar torpedväggen upp, sedan måste man ha koll på alla andra dreneringsställen som ofta är igensatta med tectyl och underredsbehandlingar som gjorts en gång.
den har även undermålig drenering av karossen så namnet compakt är inte fel namn.
Användarvisningsbild
sl500
 
Inlägg: 5721
Blev medlem: 2007-08-16, 17.28.19
Ort: Gotland

UNREAD_POSTav robbs » 2009-07-06, 13.50.30

Hej merca är katastrof när det gäller rost. balkar och golv är standard rost men det klarar en hobby svetsare av. Men torped väggen är skit jobbig att få bra svårt att komma till om man inte vill strippa hela bilen... LYS ALLTID MED FICKLAMPA UNDER INSTRUMENT BRÄDAN OCH KOLLA ROST. ÄR DET ROST PRUTA MYCKET FÖR DET KOSTAR OM DU INTE KAN GÖRA DET SJÄLV
TILLSAMANS L
robbs
 
Inlägg: 16
Blev medlem: 2009-06-29, 23.36.04


Återvänd till W 114/115 Compact/8

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster

cron