av Pasi » 2009-07-05, 21.49.27
hejsan! några kanonbra köptips kan jag nog inte ge dig då jag köpte min w115 som renoveringsobjekt. vet dock en hel del när d gäller rosten på dessa bilar. du ska se upp med rost på följande ställen(framförallt):
1:trösklar, dessa är av modellen kex då ingen bra dränering eller luftcirkulation finns i dessa.
2:framskärmar, speciellt vid strålkastarna
3:dörrar, underkant både på utsidan och insidan nedre kanten.
4:rost vid kromlisterna som går runt om bilen, vanligt att packningen som sitter under dessa går sönder och då rinner d vatten in i hålen för listklipsen och gör att d rostar.
5:rost under skärmarna(inre skärmar) gäller både fram o bak, kolla speciellt skärmkanterna bak.
Lyft upp bilen för att kolla:
1:bärande balkar bak, speciellt den balk som går från sidobalken vid hjulhuset och snett framåt, den saknar nämligen dränering!! i min så har jag fått svetsa upp just denna balk på båda sidor bak! så riktig varning för dessa balkar, kan eventuellt skicka bilder till dig om du vill:)
2:trösklarna på undersidan
3:dragkroksbalkar om sådan finns
domkraftsfästen som sitter under trösklarna, känn på dom att dom känns stabila o inte ger efter, d bästa e att hissa upp bilen från dessa ställen o se att dom håller
d e nog d jag vet om rosten, motormässigt så håller dom bra, bara dom e skötta enl.serviceboken! kolla fjädrarna, typiskt mercedesfel e framförallt framfjädrar som går av. på min hade till o me bakre stötdämparen gått av!
hör av dig om du behöver hjälp! mvh:pasi