Batteriet slut - går ej öppna bakluckan

Övrigt
Här har vi fri diskussion inom rimliga gränser.
Lämna gärna synpunkter på
forumet.
Alla förslag är välkomna

Batteriet slut - går ej öppna bakluckan

UNREAD_POSTav Johan CLK » 2009-03-20, 16.40.00

Jag har en 430 CLK CAB 2000. Batteriet tog slut under vinter och jag kan inte öppna (elektriskt) bakluckan för att komma år batteriet. Nykeln som jag har passar inte till bakluckans lås. Förra året lyckades jag ge ström så pass mycket via motorrummets kontakt att jag fick upp luckan. Nu tar inte batteriet emot stöm - så det går inte.

Man kan kanske starta bilen med ett annat batteri om man kopplar det direkt till startmotorn?! Går det?

Tacksam för några andra tips. Snart är våren här och bilen vill ut.

//Johan
Johan CLK

UNREAD_POSTav sl500 » 2009-03-20, 17.07.29

ja det borde gå köp en sådan här till hösten så slipper du problemet.

http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?Vie ... 0199996853
Användarvisningsbild
sl500

UNREAD_POSTav Jörgen » 2009-03-22, 12.22.40

Hej Johan

Jag har själva en CLK 430 Coupé och det sitter en liten anslutningsbox på vänster hjulhus som du kan öppna. Här finns direkt pluskoppling till batteriet. Anslut ett externt batteri här och du kan öppna koffertluckan. Nu kommer du åt batteriet.
Den laddare som Sylwe hänvisar till är en mycket bra laddare som kan rekommenderas för underhållsladdning över vintern. Det behöver inte att stå Mercedes-Benz på denna, då det är en C-teck 3600, som kan köpas nästen överallt för ca. 500,00 SEK. Denna laddare kan du ha ansluten under hela vintern utan att förstöra batteriet eller andra elektronikkomponenter i bilen. Om batteriet är helt urladdat och i övrigt OK, kan det ta lite tid innan det börjar att ta emot laddningen.
Lycka till
Jörgen

Det löste sig

UNREAD_POSTav Johan CLK » 2009-06-30, 08.24.36

Hej Sylwe och Jörgen,

jag hade hittat den lilla anslutningsboxen året innan och lyckades då ladda upp batteriet så att den orkade låsa upp backluckan. I år gick det inte, men jag gjorde som Jörgen skrev och kopplade ett annat bilbatteri till anslutningsboxen och då fick jag upp bakluckan. Batteriet var ett nio (!)år gammalt original så det blev ett nytt. Skall nog satsa på en liten laddare för nästa vinter.
//Johan
Johan CLK

UNREAD_POSTav Jörgen » 2009-06-30, 11.16.41

Hej Johan
Den laddare som Sylwe hänvisar till är en mycket bra laddare, - men lite för dyr på nätet (ebay). Det tillkommer portokostnad.

Tipp: Du kan köpa den samma laddare nästan över allt i Sverige (även hos MB) och då heter den CTEK XS 3600 till ett pris av ca. 500,00 SEK. inkl. svensk bruksanvisning och tillbehör, som på Sylwes bild.
Jag har för flera år sedan köpt min hos MB för 500,00 och har den kopplat hela vintern till min 300 SL.
Jörgen

Återvänd till Fri diskussion