Bärarm bak - funkar 123?

W 114/115 Compact/8 1968-1975

Re: Bärarm bak - funkar 123?

UNREAD_POSTav Brojlern » 2009-10-25, 14.29.00

Jaha ja..

Tänkte bara jag skulle meddela att jag nu inhandlat en gammal bärarm från en 123 (tusen pix från de två gemytliga herrarna på Enköpings Bildemontering) och dessutom monterat den, känns otroligt skönt att äntligen ha fått det gjort.

Hela arbetet utförde jag hemma på golvet i logen, och att det gick så bra har jag min gamle far att tacka för. Han hade nämligen en gammal bruksanvisning (på svenska!) som han fick då han köpte hi-jackers luftdämpare till sin compact på 70-talet. I denna står exakt hur man steg för steg vinklar ner bakaxeln och får ur fjädrarna, vilket är ett måste vid demontering av bärarmen.

Jag har också några bilder för de som är intresserade

Bild
Så här såg det alltså ut innan jag bytte. Bilden togs precis efter jag bytt fjädrar och dämpare, så nog hänger den lite väl lågt..

Bild
Sen köpte jag alltså en ny.. ser ju rostigt ut..

Bild
..men efter demonteringen av den gamla rackarn är det inte så farligt (Gamla ligger längst bort)

Bild
En lite bättre bild.. de små plåtbitarna svetsade jag dit i desperation då jag bytte fjärdrarna i våras.

Bild
Och så en bild under monteringen.. drog ju också på lite rostskyddsfärg som låg och skräpade hemma. Var lite läskigt ändå, i och med att nya bärarmen var från en annan modell. Visst pekade allt på att det skulle passa, men man tror inte på något förrän man sett det med egna ögon. Och mycket riktigt passade bärarmen utan problem, tummen upp till mercedes..

Bild
Och så här blev det alltså när det var klart. Kändes skönt att den i alla fall blev lite högre :lol:

Men men.. det var allt för den här gången. Vill tacka för hjälpen här på forumet med mina frågor. Antagligen hör jag av mig när nästa sak går sönder på bilrackarn =D

Ha det gött i höstmörkret

Viktor

P.S Har fler bilder på järnhästen här: http://www.garaget.org/?car=117276 D.S
Stek steken rätt
Användarvisningsbild
Brojlern

Föregående

Återvänd till W 114/115 Compact/8