Hej Mattias (och Olaf)
Baksätet i Olaf´s bil ser verkligen proffesionellt ut och passar fint i färgen m.m.
Jag har forskat lite i vägverkets anvisningar betr. säten m.m. Där står bl.a. att ryggstödet inte får fällas fram vid en häftig inbromsning ell. krock. Midjebälten är tillåten i dessa bilar.
Hur det är med evt. reg.-besiktning står det inget om, MEN om du tittar i registreringsdokumentet står det säkert att din SL är godkänd för 1 passagerare (så är det i alla fall hos mig, då jag inget baksäte (nödsäte) har). Självklart är det nog så att dom inte tittar efter detta och speciellt inte när det ser så proffsigt ut som hos Olaf.
Nu kommer det: Skulle det hända en olycka, t.o.m. i värsta fall med dödlig utgång på en passagerare bak, skulle det kunna bli problem om fordonet endast är godkänd för 1 pass.
Detta låter nu mycket negativt, men som tur är, är dom (läs myndigheter och försäkr.-bolag) inte så noggranna här hos oss.
I tyskland vet jag att försäkringsbolagen inte skulle betala ut en enda Euro i ett sådant fall, men det är en annan historie.
Mattias: Titta även här; - dom har färdige säten med allt i originaltyg- eller skinn. Dom har mycket till 107-serien i rätt kvalitet.
http://www.cabrio.de/