Bakaxelklump i många varianter

W 114/115 Compact/8 1968-1975

Bakaxelklump i många varianter

UNREAD_POSTav smokeytorque » 2013-03-11, 17.25.11

Bytte differentialen i helgen och noterade ett och annat...
Vänster drivaxel var tunnare, men hade kraftigare låsbult (utan styrrör) i hjulnavet
Kåpan/locket finns tydligen i ett antal varianter. Med och utan kylflänsar, lite olika anliggningsytor mot diffen...ambulanser verkar dessutom ha en helt annan gummiupphängning längst bak än sedaner.
Ventilationen högst upp i hörnet av kåpan finns även den i olika utförande...

Utväxlingen är fortfarande 3,46, drivaxlarna som sitter nu är av tjock typ med M10 bult i ett styrrör, och satt monterade när jag förberedde bytet...
Var, i vilket forum kan man se de olika varianter som finns-och till vilken modell de ursprungligen tillhör?
Hästkrafter är en matematisk formel - Vridmoment är på riktigt!

W115 240D 3.0 -75, tuffar och går, rullande bruksrenovering.
...dessutom otrogen med en Opel Rekord Coupé -73
smokeytorque
 
Inlägg: 143
Blev medlem: 2012-12-23, 10.11.09

Re: Bakaxelklump i många varianter

UNREAD_POSTav W115_220D » 2013-03-13, 12.09.24

Enligt en kompis skiljer det på bulten i navet beroende på om drivaxeln kommer från w123 eller w115.
Finns bara 2 sorters bilar, nya och begagnade Mercedes
W115_220D
 
Inlägg: 532
Blev medlem: 2011-08-05, 17.19.00
Ort: Tidan

Re: Bakaxelklump i många varianter

UNREAD_POSTav swampmonkey » 2013-03-14, 01.07.32

Den grova bulten i drivaxeln, 19mm skalle.
230.6 1968
250c 1972

Den lilla bulten, 13mm skalle, med tunnare bricka och rör.
200 1975
220d 1975
230.4 1976

w123 har jag bara stött på den lilla bulten, de jag minns...
280CE 1978
240d 1981
200 1983
300tdt 1985
200t 1985

kan kolla två w123or till imorgon om så önskas, två stycken 300td är blir det till isåfall.


vad jag hört så är det de tidigare drivaxlarna på kompakten som har den grövre bulten, och egentligen är mer eftertraktade än de nyare, de går att dra åt hårdare helt enkelt, några år på nacken innebär ju lite mer torkade gummin och andra tråkigheter dock.

finns det någon annan med tidiga kompakter som kan ta en titt i navet så vore ju det bra, de jag hittat de grova bultarna på har ju alla varit sexcylindriga, men isåfall borde ju även en 280CE och 300tdt ha den grövre varianten ifall det är motorstyrkan som avgör drivaxelval.


har stött på en annan typ av klump, kommen från en w116 300sd tror jag, packboxarna på vid drivaxlarna täcks inte av en tjock metallring hållen av 6st m8or som på vanliga w115 och w123, utan packboxen sitter bara inpressad i huset,
w115 240d, 72hp, 3.07bakaxel, 15" barock
+ lite fler
---
hobbymoderator, tar bort dubbelpostningar och flyttar emellanåt inlägg till rätt kategori.
---
www.mbturbo.com
swampmonkey
 
Inlägg: 1458
Blev medlem: 2011-08-08, 00.23.41
Ort: Göteborg-Mölndal

Re: Bakaxelklump i många varianter

UNREAD_POSTav 220sbulle » 2013-04-07, 19.36.15

Hej!

Det är en fråga om chassinummer - alltså när bilen tillverkades.
Alla 123-modeller har M8-skruv med rör.
114/115 har M10 utan rör till och med någonstans runt 1972.
Sedan började någon ekonom lägga sig i hur bilarna skruvades ihop......
220sbulle
 
Inlägg: 9
Blev medlem: 2013-04-07, 19.24.26


Återvänd till W 114/115 Compact/8

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster