av swampmonkey » 2013-03-14, 01.07.32
Den grova bulten i drivaxeln, 19mm skalle.
230.6 1968
250c 1972
Den lilla bulten, 13mm skalle, med tunnare bricka och rör.
200 1975
220d 1975
230.4 1976
w123 har jag bara stött på den lilla bulten, de jag minns...
280CE 1978
240d 1981
200 1983
300tdt 1985
200t 1985
kan kolla två w123or till imorgon om så önskas, två stycken 300td är blir det till isåfall.
vad jag hört så är det de tidigare drivaxlarna på kompakten som har den grövre bulten, och egentligen är mer eftertraktade än de nyare, de går att dra åt hårdare helt enkelt, några år på nacken innebär ju lite mer torkade gummin och andra tråkigheter dock.
finns det någon annan med tidiga kompakter som kan ta en titt i navet så vore ju det bra, de jag hittat de grova bultarna på har ju alla varit sexcylindriga, men isåfall borde ju även en 280CE och 300tdt ha den grövre varianten ifall det är motorstyrkan som avgör drivaxelval.
har stött på en annan typ av klump, kommen från en w116 300sd tror jag, packboxarna på vid drivaxlarna täcks inte av en tjock metallring hållen av 6st m8or som på vanliga w115 och w123, utan packboxen sitter bara inpressad i huset,
w115 240d, 72hp, 3.07bakaxel, 15" barock
+ lite fler
---
hobbymoderator, tar bort dubbelpostningar och flyttar emellanåt inlägg till rätt kategori.
---
www.mbturbo.com