Automatolja/filter och glödstift + stift, gamla OM617

W 123 1976-85

Automatolja/filter och glödstift + stift, gamla OM617

UNREAD_POSTav DieselStjärnan » 2014-12-22, 20.55.00

hittade ett komplett v.lådskit på ebay med olja å alltihop för drygt 600 spänn med frakt.

http://www.ebay.com/itm/FILTERSATZ-HYDR ... 5b05efd4d1

också tips på bra stift till den långsamma glödningen. behr? eller är de skitmärket?

sen fick jag se att slangen som går från toppen av ventilkåpan är väldigt sliten (tejpad med eltejp som lossnat) kan de vara anledningen till att vacuum rymmer från bromsservo och c-lås?

//Philip
1973 W115 220D
1979 S123 300TD
--------------------------
1980 W123 280E (300D)
1991 W124 200E
1976 V115 240D LANG (f.d. Taxi)
1983 S123 240TD (f.d. Taxi)
1969 W108 280SE
2001 S210 E 240
1968 W108 280S
1980 S123 240TD
2009 W212 E 220 CDI
1995 W124 E 250 D
1992 W124 300D
1995 S124 E 250 TD
1995 S124 E 200 T
1982 S123 240TD
1984 W123 300 Diesel
1983 W123 240 Diesel
1993 W202 C 220 Diesel
1977 W123 300 Diesel
DieselStjärnan
 
Inlägg: 225
Blev medlem: 2012-09-09, 02.31.11
Ort: Falköping

Re: Automatolja/filter och glödstift + stift, gamla OM617

UNREAD_POSTav kalle59 » 2014-12-22, 22.17.00

Slangen från ventilkåpan har inget med vacuum att göra, den evakuerar oljegaserna från motorn in i luftfiltret
Medlem 2077

Mercedes Benz 240 D 3.0 1975
Audi 100 2.3 Quattro 1991
kalle59
 
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-09-27, 20.29.50

Re: Automatolja/filter och glödstift + stift, gamla OM617

UNREAD_POSTav W115_220D » 2014-12-23, 01.58.00

Vakuumet till bromsservot och allt annat vakuumstyrt genereras av en vakuumpump som sitter på bröstet på motorn. Kan vara trasigt membran i pumpen eller felaktiga ventiler i den om inget vakuum finns till servot och c-låset
Finns bara 2 sorters bilar, nya och begagnade Mercedes
W115_220D
 
Inlägg: 532
Blev medlem: 2011-08-05, 17.19.00
Ort: Tidan

Re: Automatolja/filter och glödstift + stift, gamla OM617

UNREAD_POSTav swampmonkey » 2014-12-23, 03.58.38

börja med att plugga allt utom bromsservon, fungerar den då, så får du leta läcka på annat ställe..

fungerar den inte som den ska, kolla ifall du får vacum fram till den, dvs skruva loss slangen från vacumservot och plugga med fingret, eller koppla en tryckmätare till grejerna (laddtrycksmätare fungerar fint)

vanlig grej som brukar läcka på nyare w123or är att vacumslangarna fram till lamporna inte är riktiga, vet inte om du har sådana dock :roll:
w115 240d, 72hp, 3.07bakaxel, 15" barock
+ lite fler
---
hobbymoderator, tar bort dubbelpostningar och flyttar emellanåt inlägg till rätt kategori.
---
www.mbturbo.com
swampmonkey
 
Inlägg: 1458
Blev medlem: 2011-08-08, 00.23.41
Ort: Göteborg-Mölndal

Re: Automatolja/filter och glödstift + stift, gamla OM617

UNREAD_POSTav DieselStjärnan » 2014-12-24, 21.42.42

Ja, jag får ju vacuum till clåset när motorn e igång allt utom tanklocket vad ja märkt men väldigt vagt. Men broms servot e så gott som obefintligt bara första millimetrarna känns de som.

Så får hoppas på att de e en läcka i så fall, men allt är noterat tack för svar.

De e en 77a så ingen nivåreglering på strålkastarna :) men nån har satt in panel med den rullen på plus en ac knopp men inga tecken på nån kompressor som suttit på den.

//Philip
1973 W115 220D
1979 S123 300TD
--------------------------
1980 W123 280E (300D)
1991 W124 200E
1976 V115 240D LANG (f.d. Taxi)
1983 S123 240TD (f.d. Taxi)
1969 W108 280SE
2001 S210 E 240
1968 W108 280S
1980 S123 240TD
2009 W212 E 220 CDI
1995 W124 E 250 D
1992 W124 300D
1995 S124 E 250 TD
1995 S124 E 200 T
1982 S123 240TD
1984 W123 300 Diesel
1983 W123 240 Diesel
1993 W202 C 220 Diesel
1977 W123 300 Diesel
DieselStjärnan
 
Inlägg: 225
Blev medlem: 2012-09-09, 02.31.11
Ort: Falköping

Re: Automatolja/filter och glödstift + stift, gamla OM617

UNREAD_POSTav swampmonkey » 2014-12-25, 01.14.07

inte direkt ovanligt att c-låset läcker en hel del...

börja med att koppla ur allt, och plugga anslutningen för att se att bromsservon fungerar som den ska..

hade "samma" fel på min kompakt härommånaden, bromsservon tappade i princip all kraft...
efter letande efter läcka visade det sig vara vacuumpumpen som gav upp, typ 0.1 bar undertryck, 0.3 vid varvande, jämfört med tvillingbilen som gav 0.8 omedelbart den startades....

(turboladdtrycksmätare användes, de visar ju även undertryck)
w115 240d, 72hp, 3.07bakaxel, 15" barock
+ lite fler
---
hobbymoderator, tar bort dubbelpostningar och flyttar emellanåt inlägg till rätt kategori.
---
www.mbturbo.com
swampmonkey
 
Inlägg: 1458
Blev medlem: 2011-08-08, 00.23.41
Ort: Göteborg-Mölndal


Återvänd till W 123

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster

cron