Automatlåda från 250 på en 230.6

W 114/115 Compact/8 1968-1975

Automatlåda från 250 på en 230.6

UNREAD_POSTav magnuss » 2007-08-07, 06.49.54

Sålde tillbaka min kära compakt diesel till farsgubben, bilen är från början en 230.6 med man låda, farsan tänker andvända bilen som sommar bil
så han ville promt ha tillbaka bensin 6:an och fick för sig att det ska vara en automatlåda i bilen också, fyndade på skroten en -73 250 med autlåda
komplett bil så allt som hörde till lådan plockades

allt passade utan problems men vid uppstart så vibrerade motorn som satan (nästan iallafall) kollat på oirginalsvänghjulet det är tydligen en balansvikt/motvikt i svhjulet så jag gissar att det är olika vikter på 230.6 och 250in nån som har provat förut?

ett till problem uppdagades vid en kortare provtur konvertern verkar inte släppa inget slir alls i den om man lägger i D från stillastående så hoppar bilen till så häftiga att det oftast blir motorstopp trots att tomgången ligger på 700rpm likaså om man ska stanna så fortsätter lådan att driva den vill liksom inte släppa, ungefär som att försöka stanna med en man vxl bil utan att koppla ur
Är det någon justeringsgrej?
magnuss

Re: Automatlåda från 250 på en 230.6

UNREAD_POSTav Isse » 2007-09-22, 22.17.22

magnuss skrev:Sålde tillbaka min kära compakt diesel till farsgubben, bilen är från början en 230.6 med man låda, farsan tänker andvända bilen som sommar bil
så han ville promt ha tillbaka bensin 6:an och fick för sig att det ska vara en automatlåda i bilen också, fyndade på skroten en -73 250 med autlåda
komplett bil så allt som hörde till lådan plockades

allt passade utan problems men vid uppstart så vibrerade motorn som satan (nästan iallafall) kollat på oirginalsvänghjulet det är tydligen en balansvikt/motvikt i svhjulet så jag gissar att det är olika vikter på 230.6 och 250in nån som har provat förut?

ett till problem uppdagades vid en kortare provtur konvertern verkar inte släppa inget slir alls i den om man lägger i D från stillastående så hoppar bilen till så häftiga att det oftast blir motorstopp trots att tomgången ligger på 700rpm likaså om man ska stanna så fortsätter lådan att driva den vill liksom inte släppa, ungefär som att försöka stanna med en man vxl bil utan att koppla ur
Är det någon justeringsgrej?

Hej! Gällande balansvikterna kan jag inte svara på, men när det gällar automatlådan så låter den feljusterad. Men den kanske ni redan har trimmat in gällande tomgång/Halvgas/Fullgas?

Mvh, Isse
Isse

Återvänd till W 114/115 Compact/8