AmeliaW109 skrev:Ibland dyker det upp frågor om elsystemet på nyare bilar som har canbus. Hur kopplar man in extra utrustning, hur felsöker man ett sådant elsystem?
Jag har själv inga relevanta kunskaper eller erfarenhet, jag behöver det inte så länge som min fordonspark är 1900-tal. Men det finns flera medlemmar här på forumet som förmodligen skulle vilja veta mer.
Finns här någon som har tips om tutorials, kurser, testutrustning ? Kanske även praktiska exempel på inkoppling av enkla saker såsom extraljus ?
Canbus är avancerat, finns eftermarknadsenheter som man kan koppla in, och få att kommunicera via det. men såvitt jag vet är Canbus inte en universell standard, utan kan ha olika funktioner/ID och sätt att kommunicera, helt beroende på bil/modell etc.
Vad gäller att koppla in sig på en bils canbus system skulle jag säga att det är ogörbart för gemene man.
Däremot kan man oavsett sno signal från helljus eller liknande från lampan för att driva relä, eller driva ett relä via en transistor om man nu vill minska risken att det syns för canbus systemet, såvitt jag vet iaf.
Har inte gjort det på moderna bilar, men flera med OBDII och canbus.
Men de flesta bilar med Canbus har ju även en modern OBDII-kontakt, och det finns idag OBD adapters man pluggar in direkt i OBDII kontakten i syfte att få signal om helljus och slå på och av relä för helljus trådlöst, framförallt smidigt för nyare bilar där det inte finns något ställe att komma åt kablar på smidigt.
t.ex
https://www.lumise.se/extraljus/xbb-don ... escription