Är en S500 W140 1995 > 1998 alt W220 1998 > 2005 ett bra köp

W 140 S-Klass 1991-1998

Är en S500 W140 1995 > 1998 alt W220 1998 > 2005 ett bra köp

UNREAD_POSTav elektronikfreak » 2013-04-10, 21.18.37

Har kört SAAB 9-5 ett antal år o funderar på att försöka leta upp en gammal S500 W140 av årsmodell 1995 > 1998 alt en W220 1998 > 2005. Frågan är bara om det är ett vettigt köp?

Med vettigt köp syftar jag inte på om det är en bensinsnål bil utan mest på om bilen kommer att göra mig lycklig ute på vägarna eller om den kommer att stå på verkstad mestadels?
För att dra en direkt jämförelse med min gamla 9-5 så har den bara varit på verkstad en enda gång de sista tre åren o det var en glapp yttre styrled som behövdes bytas.
Så jag är van vid att inte bilen ska behöva befinna sig på verkstad förutom ren service som byte av motorolja, oljefilter, luftfilter, stift o bromsolja.

Så frågan är hur en W140 MB S500 alt en W220 S500 står sig? Har tänkt åka ner till Tyskland för att leta upp en av årsmodell 1999 eftersom utbudet är mycket större där samt att priserna är betydligt lägre i Tyskland.

W140 S500 av årsmodell 1999 på MOBILE.DE
http://suchen.mobile.de/auto/mercedes-benz-s-500-benzin.html?useCase=ChangeSortOrder&__lp=9&scopeId=C&makeModelVariant1.makeId=17200&makeModelVariant1.modelId=90&makeModelVariant1.searchInFreetext=false&makeModelVariant2.searchInFreetext=false&makeModelVariant3.searchInFreetext=false&makeModelVariantExclusion1.searchInFreetext=false&fuels=PETROL&minFirstRegistrationDate=1999-01-01&maxPrice=11001&ambitCountry=DE&negativeFeatures=EXPORT&sortPath=specifics.mileage&defaultOrder=ASCENDING&lang=de

Har som syns satt budgeten på €11K - €16K.

Några åsikter?

Har faktiskt som alternativ även haft sneglat lite på Jaguar XJR med 363 hk V8 av årsmodell 1999.
***länk censurerad***

Har helt o hållet valt bort Sverige eftersom utbudet av W140 S500 1999 är alltför litet o de som finns har överpriser så det står härliga till.

Åsikter?

Mvh,
elektronikfreak
Senast redigerad av elektronikfreak 2013-04-12, 16.55.34, redigerad totalt 1 gång.
www.elektronikfreak.com
www.videofotografen.com
www.stonedrecords.net
www.fotoalbumet.se/elektronikfreak
www.ephotobay.com/image/saab-95.jpg
Användarvisningsbild
elektronikfreak
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 2013-04-10, 19.26.52
Ort: Borgholm, Öland

Re: Är en S500 W140 -99 ett bra köp?

UNREAD_POSTav elektronikfreak » 2013-04-10, 21.20.14

www.elektronikfreak.com
www.videofotografen.com
www.stonedrecords.net
www.fotoalbumet.se/elektronikfreak
www.ephotobay.com/image/saab-95.jpg
Användarvisningsbild
elektronikfreak
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 2013-04-10, 19.26.52
Ort: Borgholm, Öland

Re: Är en S500 W140 -99 ett bra köp?

UNREAD_POSTav Marie » 2013-04-10, 21.36.10

I grunden är det en bra och tämligen problemfri bil. Jag har kört W140 nu i snart 5 år och behövt uppsöka verkstad mera akut en enda gång, då kabeln till en ABS-givare gett upp andan.

Men varför i himmelens namn en mj 1999 ?????

Enligt alla källor är även 140 drabbad av den vattenbaserade lackens fasor kombinerat med ekonomernas strypgrepp, vilket medför att mj fr.o.m. 1995 bör undvikas.
Att laga rost är mycket mera kostsamt och frustrerande jämfört med att fixa de kända elproblemen på de tidiga 140, som tändfördelare och motorkabelstam.
Tidiga 140 är något så ovanligt som - i princip - rostfria Mercedesar....
Mercedes 400SE W140 -92

Förbrukat:
Mercedes 200TE S124 -90
Mercedes 300SEL V126 -89
Mercedes 300D Lang V123 -86
Mercedes 200 W123 -85
Mercedes 240D W123 -80
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 1493
Blev medlem: 2010-03-31, 03.00.59
Ort: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Är en S500 W140 -99 ett bra köp?

UNREAD_POSTav elektronikfreak » 2013-04-11, 10.59.04

Marie skrev:I grunden är det en bra och tämligen problemfri bil. Jag har kört W140 nu i snart 5 år och behövt uppsöka verkstad mera akut en enda gång, då kabeln till en ABS-givare gett upp andan.

Men varför i himmelens namn en mj 1999 ?????

Enligt alla källor är även 140 drabbad av den vattenbaserade lackens fasor kombinerat med ekonomernas strypgrepp, vilket medför att mj fr.o.m. 1995 bör undvikas.
Att laga rost är mycket mera kostsamt och frustrerande jämfört med att fixa de kända elproblemen på de tidiga 140, som tändfördelare och motorkabelstam.
Tidiga 140 är något så ovanligt som - i princip - rostfria Mercedesar....

Tack för ditt svar. Det låter ju bra att W140 är en tämligen "problemfri" bil. Jag är ju naturligtvis fullt medveten om att min gamla SAAB 9-5 kan jag få reparerad på vilken "verkstad på hörnet" som helst eller varenda svartverkstad i Sveriges avlånga land samt att det går att köpa delar till väldigt låga priser för sk piratdelar samt naturligtvis alla bilskrotar. När det gäller MB W140 så är väl kanske inte läget lika positivt.

Jag måste RÄTTA MIG på en sak. Det är alltså en W140 jag söker o jag hade fått uppgiften om att den tillverkades mellan 1990/1991 fram till 1999. Men nu verkar det som om 1998 var sista modellen. Sant eller falskt?

Varför jag hellre väljer en sen modell... oavsett om sista tillverkade årsmodellen var 1998 eller 1999... är väl som med alla andra tillverkade bilar att sämst är alltid första årsmodellen i en serie o bäst är sista årsmodellen i en serie. Barnsjukdomarna på en ny modell finns som bekant på de första årsmodellerna. Det ska sannerligen jag veta som kör SAAB. :-(
Sedan söker jag en bil med max 2 tidigare ägare o helst mindre än 10.000 ärliga mil på mätaren o då faller dessvärre många äldre bilar bort, tyvärr.

Vill man sedan ha lite mer high tech säkerhetstänk så är det dessvärre senare årsmodeller som gäller. Sådana options som GPS, färddator, multifunktionsratt, tändkassett, antisladdsystem, antispinn, farthållare, parkeringssensor, regnsensor o airbags i mängder är väl sådana options som man ställer krav på idag för att köra hyfsat säkert på vägarna. Jag minns ju tillbaka för en massa år sedan när bilarna ex hade fördelarlock o brytarspetsar o det ska väl ärligt erkännas att visst är det bättre med en dator i bilen som sköter hela tändsystemet elektroniskt. Vi lever ju trots allt 13 år in på 2000-talet.

Hur står sig W220 mot den gamla W140? Har läst inlägg på bl a Flashback där vissa påstår att W140 var "kungen" medans W220 var en jävla skitbil!??
Så med tanke på ovanstående önskemål om säkerhetstänk o high tech kanske det är en W220 jag ska leta efter??????

Är samtidigt lite förvånad över den blygsamma motoreffekten på 306hk i en så tung bil!???

Självfallet är rosten den absolut mest förödande kostnaden en bilägare kan drabbas av. Oavsett bilmärke. Skulle gissa på att mer än 75% av alla bilar som hamnar på svenska skrotar står där just p gr av rosten.
www.elektronikfreak.com
www.videofotografen.com
www.stonedrecords.net
www.fotoalbumet.se/elektronikfreak
www.ephotobay.com/image/saab-95.jpg
Användarvisningsbild
elektronikfreak
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 2013-04-10, 19.26.52
Ort: Borgholm, Öland

Re: Är en S500 W140 -99 ett bra köp?

UNREAD_POSTav Marie » 2013-04-11, 15.40.53

elektronikfreak skrev:Tack för ditt svar. Det låter ju bra att W140 är en tämligen "problemfri" bil. Jag är ju naturligtvis fullt medveten om att min gamla SAAB 9-5 kan jag få reparerad på vilken "verkstad på hörnet" som helst eller varenda svartverkstad i Sveriges avlånga land samt att det går att köpa delar till väldigt låga priser för sk piratdelar samt naturligtvis alla bilskrotar. När det gäller MB W140 så är väl kanske inte läget lika positivt.

Jag måste RÄTTA MIG på en sak. Det är alltså en W140 jag söker o jag hade fått uppgiften om att den tillverkades mellan 1990/1991 fram till 1999. Men nu verkar det som om 1998 var sista modellen. Sant eller falskt?

Varför jag hellre väljer en sen modell... oavsett om sista tillverkade årsmodellen var 1998 eller 1999... är väl som med alla andra tillverkade bilar att sämst är alltid första årsmodellen i en serie o bäst är sista årsmodellen i en serie. Barnsjukdomarna på en ny modell finns som bekant på de första årsmodellerna. Det ska sannerligen jag veta som kör SAAB. :-(
Sedan söker jag en bil med max 2 tidigare ägare o helst mindre än 10.000 ärliga mil på mätaren o då faller dessvärre många äldre bilar bort, tyvärr.

Vill man sedan ha lite mer high tech säkerhetstänk så är det dessvärre senare årsmodeller som gäller. Sådana options som GPS, färddator, multifunktionsratt, tändkassett, antisladdsystem, antispinn, farthållare, parkeringssensor, regnsensor o airbags i mängder är väl sådana options som man ställer krav på idag för att köra hyfsat säkert på vägarna. Jag minns ju tillbaka för en massa år sedan när bilarna ex hade fördelarlock o brytarspetsar o det ska väl ärligt erkännas att visst är det bättre med en dator i bilen som sköter hela tändsystemet elektroniskt. Vi lever ju trots allt 13 år in på 2000-talet.

Hur står sig W220 mot den gamla W140? Har läst inlägg på bl a Flashback där vissa påstår att W140 var "kungen" medans W220 var en jävla skitbil!??
Så med tanke på ovanstående önskemål om säkerhetstänk o high tech kanske det är en W220 jag ska leta efter??????

Är samtidigt lite förvånad över den blygsamma motoreffekten på 306hk i en så tung bil!???

Självfallet är rosten den absolut mest förödande kostnaden en bilägare kan drabbas av. Oavsett bilmärke. Skulle gissa på att mer än 75% av alla bilar som hamnar på svenska skrotar står där just p gr av rosten.


Så länge det inte handlar om elektronikrelaterat strul så kan vilken verkstad som helst reparera en W140,
den rent mekaniska uppbygganden är inte särskilt konstig, Har jag bara tillgång till en lyft som klarar aset, så gör jag det mesta själv.
Piratdelar kan du i princip glömma. Marknaden har inte varit så stor någonsin, och i övrigt bör du ändå glömma det som finns.
MB original är ofta billigare än det du hittar på Mekonomen, och jag för min del byter inte bort min MB del för del.
Det finns en hel del delar på skroten just nu, men omsättningen verkar låg jämfört med den vettlösa utskrotningen.

Ja 1998 är sista årsmodellen, frånsett en serie bepansrade limousiner.
Tändsystemet är helelektroniskt från första årsmodellen, men däremot blev det tändspolar direkt på tändstiften strax efter halvtid.
Vad avser luftkuddar, så tillkom kuddar i framdörrarna under resans gång, till priset av uppvärmning av framdörrarna, vilket jag
tycker är synd, då de luftuppvärmda framdörrarna är förbaskat skönt på vintrarna.
140 hade förvisso en del barnsjukdomar, men det finns knappast några bilar idag som lider av dem.
Som de lyxbilar de var fixades allt snyggt efterhand som det uppdagades, medan däremot ekonomernas härjningar mot mitten av nittiotalet orsakade ett
kvalitetstapp som är svårt att kompensera i efterhand.

Vill du ha en kroniskt opålitlig, rostglad men krocksäker hightechbil så köp för all del en W220. Mycket elegant, men tekniken den är fullknökad med var inte mogen.
Elektronikstrul är vardagsmat, och luftfjädringen är hopplöst problemfylld, och så rostar de minst lika hejdlöst som E-klassen W210, och det säger inte lite.
Den dagen jag börjar snegla åt en sådan har jag beordrat mina barn att se till att jag blir inlåst på hispan. Skitbil som du skriver är bara förnamnet.
Mercedes 400SE W140 -92

Förbrukat:
Mercedes 200TE S124 -90
Mercedes 300SEL V126 -89
Mercedes 300D Lang V123 -86
Mercedes 200 W123 -85
Mercedes 240D W123 -80
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 1493
Blev medlem: 2010-03-31, 03.00.59
Ort: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Är en S500 W140 -99 ett bra köp?

UNREAD_POSTav Kölis » 2013-04-11, 17.06.57

Varför lägga ned energi på frågan Marie?
En SAAB 9-5 är en i grunden mycket bra och lyckad bil med köregenskaper som få bilar, lite hot rod över den.
Den ligger dock mycket långt från en MB vad gäller kvalitet och livslängd. Det går inte att jämföra äpplen och päron, även om jag i grunden är ett stort SAAB freak.
W124 300E 4-matic mörkröd med beige helskinn 1988. W211 E500 2003 Avantgarde silver/guld med benvit helskinn.
Kölis
 
Inlägg: 3009
Blev medlem: 2011-06-28, 22.01.28
Ort: Tyresö

Re: Är en S500 W140 -99 ett bra köp?

UNREAD_POSTav elektronikfreak » 2013-04-12, 12.34.46

Kölis skrev:Varför lägga ned energi på frågan Marie?
En SAAB 9-5 är en i grunden mycket bra och lyckad bil med köregenskaper som få bilar, lite hot rod över den.
Den ligger dock mycket långt från en MB vad gäller kvalitet och livslängd. Det går inte att jämföra äpplen och päron, även om jag i grunden är ett stort SAAB freak.

Jag vet inte riktigt vad du syftar på vad beräffar din kommentar "Varför lägga ned energi på frågan Marie?". ???

Som en ren penninginvestering är ju självklart både SAAB 9-5 o MB S-klasse liksom alla andra bilköp världens kanske sämsta investering. Ska man förvänta sig att få lite värdeökning i sin investering bör man nog väldigt selektivt satsa på jänkare från 50- o 60-talet. Har själv både bott i Kalifornien på 70-talet o även varit i Kalifornien ett dussintal gånger o köpt hem jänkare av dessa årsmodeller o följt deras värdeökning så jag vet vad jag snackar om. 8)

Så rent investeringsmässigt är nyproducerade bilar av märket SAAB o MB iskalla. Enda undantaget skulle vara Maybach men då snackar vi helt andra belopp samt att bilen är alldeles för ny för att vi ska kunna se hur prisbilden ser ut om 10, 20 eller 30 år.

Nej, min fråga var som rubriken lyder... är S500 W140 från mitten/sent 90-tal alt W220 från 1999 o fram till 2005 ett bra beg köp? Jag vet inte riktigt hur jämförelsen med SAAB AERO som exempel kom in i bilden? Visserligen är väl båda bilarna hyfsat high tech sett med dagens ögon. Men en bil i liknande prisklass dvs ett gatupris i Tyskland under 150K kronor är ju i första hand syftat som ett bruksfordon.
Kör ofta sträckan Medelhavet (Cannes) upp till Travemünde (Trelleborg) o det är en sträcka på 160 mil o vill kunna sitta o åka hyfsat bekvämt o säkert. Stundtals fullgaskörning o då vill det ju till att bilen beter sig bra på vägen. Samt naturligtvis att bilen som sådan fixar detta. Samt naturligtvis rent allmänt att bilen kan användas som en ren bruksbil i Sverige utan att reparationer ska gräva alltför djupa hål i plånboken.
Har för övrigt ägt ett flertal gamla 450SE, 450SCE, 450SE 6,9, 450SL o 450SLC från mitten av 70-talet som jag själv letat upp nere i Tyskland o de fungerade bra förutsatt att jag lät rostskyddsbehandla bilarna extremt noga för att stoppa ev rost på bilarna. Trots att det är 30 år sedan jag tog hem bilarna till Sverige så rullar de fortfarande på svenska vägar. :lol:

Så för att förtydliga min fråga... vilket är bästa köp med minsta framtida verkstadskostnader samt längsta livslängd... en S500 W140 från mitten/slutet av 90-talet eller en W220 från 1998 > 2005 :?: Ska försöka få tag i en hyfsad lågmilare dvs med mellan 10K > 15K ärliga mil på mätaren.

Jag mekkar inte själv kan jag ju tillägga!!!!! :cry:
www.elektronikfreak.com
www.videofotografen.com
www.stonedrecords.net
www.fotoalbumet.se/elektronikfreak
www.ephotobay.com/image/saab-95.jpg
Användarvisningsbild
elektronikfreak
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 2013-04-10, 19.26.52
Ort: Borgholm, Öland

Re: Är en S500 W140 1995 > 1998 alt W220 1998 > 2005 ett bra

UNREAD_POSTav Marie » 2013-04-13, 02.16.10

Jag vidhåller att en W220 är ett betydligt större vågspel.

Själv kör jag ju några gånger per år mellan Sverige och Österrike så min användning liknar din en aning.
W140:n är den enda bilen jag har i trafik och den rullar året runt som bruksbil. Jag har dessutom varken garage eller carport.
Skönare Autobahnkryssare får man leta länge efter. Går som ett lokomotiv även i hastigheter +200 km/h.

Jag har ägt den i nästan fem år nu och kört nästan 12.000 mil med den, mätaren står snart på 30.000 mil.
Mercedes 400SE W140 -92

Förbrukat:
Mercedes 200TE S124 -90
Mercedes 300SEL V126 -89
Mercedes 300D Lang V123 -86
Mercedes 200 W123 -85
Mercedes 240D W123 -80
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 1493
Blev medlem: 2010-03-31, 03.00.59
Ort: Obervellach bei Hermagor / Kinna

Re: Är en S500 W140 1995 > 1998 alt W220 1998 > 2005 ett bra

UNREAD_POSTav sl500 » 2013-04-13, 14.18.46

Går som ett lokomotiv även i hastigheter +200 km/h.
och tilläggas kan att det går nära ljudlöst tack vare de dubbla glasen i sidorutorna.
Användarvisningsbild
sl500
 
Inlägg: 5718
Blev medlem: 2007-08-16, 17.28.19
Ort: Gotland

Re: Är en S500 W140 1995 > 1998 alt W220 1998 > 2005 ett bra

UNREAD_POSTav Marie » 2013-04-13, 22.57.01

sl500 skrev:Går som ett lokomotiv även i hastigheter +200 km/h.
och tilläggas kan att det går nära ljudlöst tack vare de dubbla glasen i sidorutorna.


Ja man kan utan vidare njuta av klassisk musik på bilstereon även i hastigheter +200 km/h
Mercedes 400SE W140 -92

Förbrukat:
Mercedes 200TE S124 -90
Mercedes 300SEL V126 -89
Mercedes 300D Lang V123 -86
Mercedes 200 W123 -85
Mercedes 240D W123 -80
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 1493
Blev medlem: 2010-03-31, 03.00.59
Ort: Obervellach bei Hermagor / Kinna


Återvänd till W 140 S-Klass

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster