Marie skrev:I grunden är det en bra och tämligen problemfri bil. Jag har kört W140 nu i snart 5 år och behövt uppsöka verkstad mera akut en enda gång, då kabeln till en ABS-givare gett upp andan.
Men varför i himmelens namn en mj 1999 ?????
Enligt alla källor är även 140 drabbad av den vattenbaserade lackens fasor kombinerat med ekonomernas strypgrepp, vilket medför att mj fr.o.m. 1995 bör undvikas.
Att laga rost är mycket mera kostsamt och frustrerande jämfört med att fixa de kända elproblemen på de tidiga 140, som tändfördelare och motorkabelstam.
Tidiga 140 är något så ovanligt som - i princip - rostfria Mercedesar....
elektronikfreak skrev:Tack för ditt svar. Det låter ju bra att W140 är en tämligen "problemfri" bil. Jag är ju naturligtvis fullt medveten om att min gamla SAAB 9-5 kan jag få reparerad på vilken "verkstad på hörnet" som helst eller varenda svartverkstad i Sveriges avlånga land samt att det går att köpa delar till väldigt låga priser för sk piratdelar samt naturligtvis alla bilskrotar. När det gäller MB W140 så är väl kanske inte läget lika positivt.
Jag måste RÄTTA MIG på en sak. Det är alltså en W140 jag söker o jag hade fått uppgiften om att den tillverkades mellan 1990/1991 fram till 1999. Men nu verkar det som om 1998 var sista modellen. Sant eller falskt?
Varför jag hellre väljer en sen modell... oavsett om sista tillverkade årsmodellen var 1998 eller 1999... är väl som med alla andra tillverkade bilar att sämst är alltid första årsmodellen i en serie o bäst är sista årsmodellen i en serie. Barnsjukdomarna på en ny modell finns som bekant på de första årsmodellerna. Det ska sannerligen jag veta som kör SAAB.![]()
Sedan söker jag en bil med max 2 tidigare ägare o helst mindre än 10.000 ärliga mil på mätaren o då faller dessvärre många äldre bilar bort, tyvärr.
Vill man sedan ha lite mer high tech säkerhetstänk så är det dessvärre senare årsmodeller som gäller. Sådana options som GPS, färddator, multifunktionsratt, tändkassett, antisladdsystem, antispinn, farthållare, parkeringssensor, regnsensor o airbags i mängder är väl sådana options som man ställer krav på idag för att köra hyfsat säkert på vägarna. Jag minns ju tillbaka för en massa år sedan när bilarna ex hade fördelarlock o brytarspetsar o det ska väl ärligt erkännas att visst är det bättre med en dator i bilen som sköter hela tändsystemet elektroniskt. Vi lever ju trots allt 13 år in på 2000-talet.
Hur står sig W220 mot den gamla W140? Har läst inlägg på bl a Flashback där vissa påstår att W140 var "kungen" medans W220 var en jävla skitbil!??
Så med tanke på ovanstående önskemål om säkerhetstänk o high tech kanske det är en W220 jag ska leta efter??????
Är samtidigt lite förvånad över den blygsamma motoreffekten på 306hk i en så tung bil!???
Självfallet är rosten den absolut mest förödande kostnaden en bilägare kan drabbas av. Oavsett bilmärke. Skulle gissa på att mer än 75% av alla bilar som hamnar på svenska skrotar står där just p gr av rosten.
Kölis skrev:Varför lägga ned energi på frågan Marie?
En SAAB 9-5 är en i grunden mycket bra och lyckad bil med köregenskaper som få bilar, lite hot rod över den.
Den ligger dock mycket långt från en MB vad gäller kvalitet och livslängd. Det går inte att jämföra äpplen och päron, även om jag i grunden är ett stort SAAB freak.
sl500 skrev:Går som ett lokomotiv även i hastigheter +200 km/h.
och tilläggas kan att det går nära ljudlöst tack vare de dubbla glasen i sidorutorna.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster